
باشگاه خبرنگاران جوان - جلسه شورای اداری استان قزوین با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در سالن جلسات استانداری برگزار شد. کاظمی در این جلسه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین حمایت نمایندگان مجلس از نظام آموزشی، اظهار کرد: اگر امروز دستاوردهای مهمی در حوزه سلامت، علمی و همچنین نظامی در کشور داریم، همه اینها مرهون نظام آموزشی است و هر چه این نظام تقویت شود، دستاوردهای کشور نیز ارتقا خواهد یافت.
افتخارآفرینی دانشآموزان در شرایط سخت جهانی
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به برخی از موفقیتهای دانشآموزان ایرانی در عرصههای بینالمللی اشاره کرد و گفت: امسال در شرایط جنگ ۱۲ روزه که همه راههای هوایی بسته و بسیاری از سفارتخانهها تعطیل بود، دانشآموزان ما با مشکلات فراوان در رقابتهای جهانی حاضر شدند و دستاوردهای بزرگی رقم زدند.
وی افزود: کسب ۵ مدال طلا و رتبه نخست جهان در رشته نجوم، یک طلا و ۴ نقره و رتبه دوم جهانی در رشته ریاضی، سه طلا و یک نقره در زیست و همچنین رتبههای ۱۸ و ۸ دنیا در رشتههای اقتصاد، فیزیک، کامپیوتر و هوش مصنوعی، مجموعاً ۴۲ مدال ارزشمند را برای کشور به ارمغان آورد که نشان میدهد دانشآموزان ما حتی در سختترین شرایط نیز میتوانند برای جمهوری اسلامی ایران افتخار بیافرینند.
غفلتهای تربیتی و جلسات متعدد رئیسجمهور
کاظمی سه غفلت تربیتی شامل «غفلت خانواده»، «غفلت در دوران کودکی» و «غفلت از نقش معلم و نظام آموزشی» را ریشه مشکلات امروز جامعه دانست و گفت: بخشی از بحرانهای هویتی ناشی از همین غفلتهاست. خوشبختانه رئیسجمهور، دکتر پزشکیان، در یک سال اخیر ۴۶ جلسه ویژه در حوزه آموزش و پرورش برگزار کرده و در استان قزوین نیز تاکنون ۸ جلسه شورای آموزش و پرورش تشکیل شده است که این موضوع نشاندهنده توجه ویژه به این حوزه است.
ثمره آموزش در آینده نمایان میشود
وزیر آموزش و پرورش ثمره کارهای آموزشی را بلندمدت توصیف کرد و یادآور شد: فعالیت امروز در حوزه آموزش و پرورش ۱۰ تا ۱۲ سال بعد نتیجه میدهد. به همین دلیل باید ساخت مدارس استاندارد، تجهیزات آموزشی مناسب، معلمان تراز انقلاب و مدیران توانمند را بیش از گذشته دنبال کنیم.
اجرای ۷۴۰۰ پروژه آموزشی در کشور
کاظمی با اشاره به پروژههای شاخص آموزش و پرورش گفت: ۷۴۰۰ پروژه در سراسر کشور در دست اجراست که ۲۴۰۰ پروژه آن برای اول مهر آماده میشود. این پروژهها از طریق سامانه رصد در وزارت آموزش و پرورش پیگیری خواهد شد.
وی نقش خیرین مدرسهساز را در پیشبرد اهداف وزارتخانه بسیار مهم دانست و گفت: ۱۸.۶ همت ارزش پروژههای مشارکتی خیرین در یک سال و نیم اخیر است که ۱۱ همت آن در سال ۱۴۰۳ هزینه شده و این تلاشها گام بلندی برای ارتقای کیفیت آموزش کشور محسوب میشود.
کاظمی انتقال علم و فرهنگ به نسل جدید را از مأموریتهای اصلی آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: اقامه نماز در مدارس، ترویج معارف اسلامی و گسترش فرهنگ قرآنی از مهمترین برنامههای آموزش و پرورش است. هیچ دانشجوی فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان بدون مهارت در قرائت قرآن و فهم معارف اسلامی در تراز معلم انقلابی از دانشگاه خارج نخواهد شد.
وی از ساخت ۱۳۰۰ مدرسه قرآنی برای شناسایی استعدادهای قرآنی خبر داد و افزود: توسعه فرهنگ قرآنی یکی از محورهای اصلی آموزش و پرورش در آینده خواهد بود.
پنج محور راهبردی آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش در ادامه پنج محور اساسی راهبردی این وزارتخانه را شامل «اجرای سند تحول بنیادین»، «توسعه عدالت آموزشی»، «ارتقای مهارتآموزی دانشآموزان»، «گسترش آموزشهای فنیوحرفهای» و «کنترل آسیبهای اجتماعی» عنوان کرد.
کاظمی در پاسخ به مطالبات نمایندگان مجلس درباره گزینش معلمان گفت: گزینش تیغ دولبه است؛ از یکسو انتخاب معلمان انقلابی و امین ضرورت دارد، از سوی دیگر نباید موجب سختگیری غیرضروری بر مردم و معلمان شود. ما در آموزش و پرورش بر اساس قانون مصوب مجلس عمل میکنیم تا نه افراط باشد و نه تفریط.
اردوگاههای ملی و رفاه معلمان
وزیر آموزش و پرورش دو اردوگاه «یانسآباد» و «شهید رجایی» قزوین را از اردوگاههای ملی دانست و گفت: اردوگاه یانسآباد ظرفیت ملی دارد و در سفر رئیسجمهور اعتبارات ویژهای برای توسعه آن اختصاص خواهد یافت.
وی در بخش دیگری به رفاهیات معلمان اشاره کرد و گفت: بیمه تکمیلی، تملک مهمانسراهای آموزش و پرورش در شمال و مشهد و سایر خدمات رفاهی معلمان از برنامههای جدی وزارتخانه است و در صورت وجود کاستی، مدیرکل استان باید گزارش دقیقی ارائه دهد.
کاظمی همچنین از جذب ۳۰ هزار معلم خبر داد و گفت: بیش از ۶۰۰ هزار نفر برای استخدام ثبتنام کردهاند، اما بخش اعظمی از این ظرفیت مربوط به سهمیه ایثارگران است. در حالی که ۵ هزار ردیف این سهمیه خالی است، هیچ فرد غیرایثارگری نمیتواند از آن استفاده کند و در صورت وجود متقاضی ایثارگر واجد شرایط، اولویت با او خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان به مطالبه نماینده مردم تاکستان درباره مدارس قدیمی این شهرستان اشاره کرد و گفت: مدیرکل آموزش و پرورش استان باید فوراً نسبت به بازدید و نوسازی یا تخریب مدارس فرسوده تاکستان اقدام کند.
بس کنین تورو قرآن بزارین نفس بکشیم
اینها همه ش با قصد سوئ و جهت ناراضی کردن متقاضیان استخدام در ادرات دولتی از جمله آموزش و پرورش هست و بهانه ای برای عدم جذب دیگران و هم بهانه ای برای جذب نشده که بگن سهمیه عادی رو به ایثارگران دادند