محدودیت‌ها،‌ محرکی غیرمنتظره برای رشد سریع پلتفرم‌های ایرانی مثل کافه بازار شدند و مسیر توسعه دیجیتال را هموار کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان- مدیرعامل پلتفرم «کافه بازار»، منوچهر صدری، در گفت‌وگویی درباره عوامل رشد کافه بازار گفت بخشی از موفقیت این پلتفرم نتیجه محدودیت‌هایی است که بر برنامه‌هایی مانند گوگل پلی اعمال شده است. 

تجربه کشور‌های مختلف نشان می‌دهد تسلط غول‌های فناوری بر بازار‌های داخلی، با ایجاد یک فضای غیررقابتی، مانع از رشد پلتفرم داخلی در یک فضای برابر شده‌اند. کشور‌های مختلف با وضع قوانینی تلاش کرده‌اند سلطه غول‌های فناوری را مهار کنند و فضای رقابتی‌تری در بازار دیجیتال بسازند؛ از جمله اتحادیه اروپا با «قانون خدمات دیجیتال». برخی کشور‌ها مانند چین با ایجاد محدودیت‌هایی برای این شرکت‌های بزرگ فناوری، توانسته‌اند پلتفرم‌هایی مانند وی‌چت، موتور جستجوی بایدو و غول‌های تجارت الکترونیک علی‌بابا در سطح جهان معرفی کنند.

پلتفرم‌های ایرانی مثل بازار، اسنپ، تپسی، دیوار و ... نیز توانسته‌اند به سطحی از کیفیت برسند که قابلیت حضور در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی را داشته باشند؛ اما تحریم‌های آمریکا مانع از این نقش‌آفرینی بین‌المللی شده است. صدری می‌گوید که اگر تحریم‌های خارجی نبود «امکان همکاری‌های رسمی و بین‌المللی فراهم می‌شد و جایگاه قوی‌تری در دنیا برای ما ایجاد می‌شد.»

منبع: فارس

برچسب ها: پلتفرم ، اسنپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار