
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری- محمد علی بهپوری مدیرکل دفتر واردات گمرک در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تعیین تکلیف کامیونها و کشندههای بلاتکلیف در مرز ایران و ترکیه در دستور کار قرار گرفته است افزود: در حدود یک سال گذشته، بیش از ۵ هزار کامیون و کشنده در کشور ترکیه و گمرکهای مرزی ایران بلاتکلیف ماندهاند.
وی ادامه داد: به دلیل مصوبات دولت، کامیونها و کشندههایی که تاریخ ساخت آنها قبل از سال ۲۰۱۹ بوده است، نمیتوانند به کشور وارد شوند. این قوانین به این دلیل وضع شدهاند که سن ماشینهای وارداتی نباید از ۵ سال بیشتر باشد. به همین دلیل، با پایان سال ۱۴۰۳، بخشی از این کامیونها در مرز باقی مانده و نتوانستند وارد کشور شوند.
او یادآور شد:سازمانهای مختلف مانند گمرک و وزارت صمت در تلاش هستند تا این کامیونها را به کشور برگردانند. بر اساس مصوبه جدید دولت، تمام کامیونها و کشندههای مستعمل با سال ساخت ۲۰۱۹ و بعد از آن که تا پایان سال ۱۴۰۳ در ترکیه هستند، میتوانند وارد ایران شوند.
وی اظهار کرد:طبق مصوبه ۴ شهریور به گمرک و وزارت صمت سه هفته فرصت داده است تا فهرست شماره شاسی (وین نامبر) کامیونها را تهیه و به دولت ارائه دهند. این مصوبه شامل کامیونهایی است که در گمرک ترکیه متوقف بوده و همچنین آنهایی که در پارکینگها و دیگر مکانها در ترکیه قرار دارند.
بهپوری با اشاره به مذاکرات فنی ایران و ترکیه گفت: رئیس کل گمرک ایران با همتای ترکیهای خود، جناب آقای اُوچارماک، به صورت وبیناری مباحث فنی را مطرح کرده است. هدف این مذاکرات استخراج تمامی وین نامبرهای موجود در ترکیه و شناسایی کامیونها و کشندههای بلاتکلیف بود.
بهپوری به آمار دقیق کامیونها و کشندههای موجود در ترکیه اشاره کرد و گفت:- برند داف: ۱۴۷ ، برند ای.بی.کوپ: ۱۵ ،برند مان: ۳۲۲ ،برند بنز: ۲۶۸ ، برند رنو: ۲۹۰ ،برند اسکانیا: ۱۱۶ و برند ولوو: ۳۱۴ فقره است که در مجموع، حدود ۱۴۷۲ شماره شاسی به گمرک ایران اعلام شده است.
وی افزود: تعیین تکلیف کامیونها و کشندههای بلاتکلیف در مرز ایران و ترکیه یک گام مهم در راستای تسهیل تجارت و واردات و صادرات است. با همکاری و هماهنگی بین گمرکهای دو کشور و اجرای مصوبات دولت، امید میرود که این مسئله به زودی حل و فصل شود و کامیونداران بتوانند به راحتی به فعالیتهای خود ادامه دهند.
باید اجازه دهید .پشت مرزها نمانند تا جنس ها خراب و فاسد نشه
و بعد این قانون را پیاده کنید
دولت پزشکیان باید همیشه منافع در مقابل ضرر..خسارات
را در نظر بگیرد
نه اینکه مرغ یک پا داره ..باید انعطاف پذیر باشیم تا بر مشکلات فایق اییم