باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ با دلتنگی دانشآموزانی آغاز شد که دوستانشان را در دفاع مقدس ۱۲ روزه از دست داده بودند و همین باعث شد که مهر امسال رنگ و بویی غمناکتر داشته باشد. اما دردهای مهر به اینجا ختم نشد. در فاصلهای نزدیک به یک ماه، اخبار مرگ ناگهانی چهار دانشآموز، از زنجان تا شیراز، مشهد و ایلام منتشر شد و افکار عمومی را با پرسشهای جدی روبهرو کرد.
براساس گزارشهای اعلام شده، در ۹ مهر، دانشآموزی در مقطع اول متوسطه در روستای سهرین زنجان پس از تنبیه بدنی و اجبار به دویدن مکرر دچار ایست قلبی شد و جان باخت. در ۱۲ مهر، دانشآموزی پایه ششم در شیراز، پس از توبیخ، در خانه به زندگی خود پایان داد. در ۲۱ مهر، دانشآموز ۹ سالهای در مشهد در کلاس دچار عارضه قلبی شد و فوت کرد و سرانجام در ۳ آبان، خبر مرگ ناگهانی دانشآموز ۹ سالهای در ایلام در زنگ تفریح منتشر شد.
این حوادث نه تنها آمارهای تلخاند، بلکه زنگ هشداری درباره وضعیت سلامت جسمی و روانی دانشآموزان، شیوههای ناپسند تنبیه در مدارس، نبود آمادگی برای واکنش سریع در موارد بحران و خلا ارتباط مؤثر میان خانه و مدرسه در گزارش وضعیت سلامت دانشآموزان هستند.
در همین راستا علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:سلامت دانشآموزان از خود آموزش مهمتر است. همه بخشهای دولت باید در این مسیر همکاری کنند؛ از ساخت مدارس استاندارد و ایمن گرفته تا تأمین گرمایش مناسب و رعایت اصول ایمنی در فضای آموزشی و اردوها.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم رعایت کامل آییننامههای مربوط به اردوهای دانشآموزی افزود: تأکید ما این است که صد درصد ضوابط و مقررات اردوها از جمله اخذ مجوز، تعداد کافی مربیان همراه و رعایت آییننامههای ایمنی رعایت شود تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود.
فرهادی ادامه داد: برخی از حوادث ممکن است ناشی از مشکلات جسمی یا بیماریهای زمینهای دانشآموزان باشد. آموزش و پرورش نمیتواند بهطور کامل از وضعیت سلامت همه دانشآموزان مطلع باشد، بنابراین والدین باید در زمان ثبتنام، وضعیت جسمی فرزندان خود را به مسئولان مدرسه اطلاع دهند.
سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: فرمهایی برای اعلام بیماریهای خاص مانند نارسایی قلبی، کلیوی یا سایر مشکلات مزمن در مدارس وجود دارد. اگر این اطلاعات بهطور دقیق در اختیار مدیر، معاون یا مربی بهداشت قرار گیرد، مدرسه میتواند مراقبتهای لازم را انجام دهد.
او با تأکید بر نقش خانوادهها در این زمینه افزود: اگر خانوادهها همراهی کافی داشته باشند، مدارس نه تنها همکاری میکنند بلکه استقبال نیز میکنند؛ زیرا معلمان همانند پدر و مادر دوم دانشآموزان، نسبت به سلامت و رشد آنان دلسوز هستند.
فرهادی افزود: اگر والدین درباره وضعیت سلامت فرزندانشان اطلاعرسانی نکنند، ممکن است در مدرسه با مشکلات ناگهانی مواجه شوند. بنابراین آگاهی و همکاری والدین، نخستین گام در حفظ سلامت دانشآموزان است و مدیران و معلمان بهویژه معلمان تربیت بدنی باید با دقت این موضوع را پیگیری کنند.
به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه نمیتواند تحرک را از دانشآموزان بگیرد، اما خانوادهها باید هنگام ثبتنام، هرگونه عارضه یا بیماری خاص فرزندشان را به مدیر یا مسئول بهداشت مدرسه اعلام کنند.
حوادث تلخ مهر امسال نشان داد که سلامت جسمی و روانی دانشآموزان هنوز در اولویت واقعی نظام آموزشی قرار نگرفته است. در حالی که مدرسه باید پناهگاهی امن برای رشد، یادگیری و شکوفایی باشد، وقوع مواردی همچون تنبیه بدنی یا رفتارهای خشن از سوی برخی معلمان چهرهای تلخ و نگرانکننده از آموزش بر جای گذاشته است. هیچ نوع تنبیهی، بهویژه تنبیه فیزیکی، قابل توجیه نیست؛ چرا که نه تنها نقض آشکار حقوق کودک است، بلکه میتواند پیامدهای جبرانناپذیری بر سلامت روان و حتی جان دانشآموزان داشته باشد.
فقط باید وجدان داشته باشی به خاطر حقوق کم در تدریس کم نذاری
گزینش ها سلیقه ای و با پارتی بازی بوده اکثراً در پذیرششون و یا با ریا و ... بی فرهنگ های مدعی فرهنگی بودن.
در مدارس ابتدایی منطقه ۶ تهران اصلا مدیران مدرسه فقط به پولی که والدین می دهند پایبند هستن وبه دانش آموزانی ولی آن پول کمک به مدرسه کم دهد یا ندهد برخورد بد دارند وبا خشونت برخورد می کنند .
حتی اگر آن دانش آموز ممتاز باشد.
لطفا با بازرسی وجلسه با اولیا مدارس درجریان عمل کرد مدیران مدارس باشید.
بعضی هم قوم گرایی می کنند واز قومیت خود دفاع می کنند.