سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: سلامت دانش‌آموزان از خود آموزش مهم‌تر است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ با دلتنگی دانش‌آموزانی آغاز شد که دوستان‌شان را در دفاع مقدس ۱۲ روزه از دست داده بودند و همین باعث شد که مهر امسال رنگ و بویی غمناک‌تر داشته باشد. اما دردهای مهر به اینجا ختم نشد. در فاصله‌ای نزدیک به یک ماه، اخبار مرگ ناگهانی چهار دانش‌آموز، از زنجان تا شیراز، مشهد و ایلام منتشر شد و افکار عمومی را با پرسش‌های جدی  روبه‌رو کرد.

براساس گزارش‌های اعلام شده، در ۹ مهر، دانش‌آموزی در مقطع اول متوسطه در روستای سهرین زنجان پس از تنبیه بدنی و اجبار به دویدن مکرر دچار ایست قلبی شد و جان باخت. در ۱۲ مهر، دانش‌آموزی پایه ششم در شیراز، پس از توبیخ، در خانه به زندگی خود پایان داد. در ۲۱ مهر، دانش‌آموز ۹ ساله‌ای در مشهد در کلاس دچار عارضه قلبی شد و فوت کرد و سرانجام در ۳ آبان، خبر مرگ ناگهانی دانش‌آموز ۹ ساله‌ای در ایلام در زنگ تفریح منتشر شد.

این حوادث نه تنها آمارهای تلخ‌اند، بلکه زنگ هشداری درباره وضعیت سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان، شیوه‌های ناپسند تنبیه در مدارس، نبود آمادگی برای واکنش سریع در موارد بحران و خلا ارتباط مؤثر میان خانه و مدرسه در گزارش وضعیت سلامت دانش‌آموزان هستند. 

در همین راستا علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:سلامت دانش‌آموزان از خود آموزش مهم‌تر است. همه بخش‌های دولت باید در این مسیر همکاری کنند؛ از ساخت مدارس استاندارد و ایمن گرفته تا تأمین گرمایش مناسب و رعایت اصول ایمنی در فضای آموزشی و اردوها.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم رعایت کامل آیین‌نامه‌های مربوط به اردوهای دانش‌آموزی افزود: تأکید ما این است که صد درصد ضوابط و مقررات اردوها از جمله اخذ مجوز، تعداد کافی مربیان همراه و رعایت آیین‌نامه‌های ایمنی رعایت شود تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود.

فرهادی ادامه داد: برخی از حوادث ممکن است ناشی از مشکلات جسمی یا بیماری‌های زمینه‌ای دانش‌آموزان باشد. آموزش و پرورش نمی‌تواند به‌طور کامل از وضعیت سلامت همه دانش‌آموزان مطلع باشد، بنابراین والدین باید در زمان ثبت‌نام، وضعیت جسمی فرزندان خود را به مسئولان مدرسه اطلاع دهند.

سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: فرم‌هایی برای اعلام بیماری‌های خاص مانند نارسایی قلبی، کلیوی یا سایر مشکلات مزمن در مدارس وجود دارد. اگر این اطلاعات به‌طور دقیق در اختیار مدیر، معاون یا مربی بهداشت قرار گیرد، مدرسه می‌تواند مراقبت‌های لازم را انجام دهد.

او با تأکید بر نقش خانواده‌ها در این زمینه افزود: اگر خانواده‌ها همراهی کافی داشته باشند، مدارس نه تنها همکاری می‌کنند بلکه استقبال نیز می‌کنند؛ زیرا معلمان همانند پدر و مادر دوم دانش‌آموزان، نسبت به سلامت و رشد آنان دلسوز هستند.

فرهادی افزود: اگر والدین درباره وضعیت سلامت فرزندانشان اطلاع‌رسانی نکنند، ممکن است در مدرسه با مشکلات ناگهانی مواجه شوند. بنابراین آگاهی و همکاری والدین، نخستین گام در حفظ سلامت دانش‌آموزان است و مدیران و معلمان به‌ویژه معلمان تربیت بدنی باید با دقت این موضوع را پیگیری کنند.

به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش،  این وزارت‌خانه نمی‌تواند تحرک را از دانش‌آموزان بگیرد، اما خانواده‌ها باید هنگام ثبت‌نام، هرگونه عارضه یا بیماری خاص فرزندشان را به مدیر یا مسئول بهداشت مدرسه اعلام کنند.

حوادث تلخ مهر امسال نشان داد که سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان هنوز در اولویت واقعی نظام آموزشی قرار نگرفته است. در حالی که مدرسه باید پناهگاهی امن برای رشد، یادگیری و شکوفایی باشد، وقوع مواردی همچون تنبیه بدنی یا رفتارهای خشن از سوی برخی معلمان چهره‌ای تلخ و نگران‌کننده از آموزش بر جای گذاشته است. هیچ نوع تنبیهی، به‌ویژه تنبیه فیزیکی، قابل توجیه نیست؛ چرا که نه تنها نقض آشکار حقوق کودک است، بلکه می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری بر سلامت روان و حتی جان دانش‌آموزان داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
با سی سال تدریس در کلاس هایی با ۴۵ دانش آموز و بازنشستگی با پست مدیریت الان شرمنده خانواده هستیم ضروریات زندگی رو نمی‌توانیم با این حقوق تامین کنیم بعد شما دنبال این هستی که معلم روانش با این حقوق عالی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
وحشی شد یهو موهای منو گرفت توو دستش رها نمیکرد به خاطر کلامی که اشتباه شنیده بود گذشت نکرد زنگ ادبیات بود اون روز صبحانه نخورده بودم نزدیکا ظهر بود فشارم افتاده بود سرم گیج میرفت گذشت ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
به تراژدی وضعیت روان و اقتصاد و مسکن و معیشت و طرد شدگی و تحقیر معلمان کی رسیدگی میکنه در بدو شروع سال تحصیلی؟ معلمی که دوشیفت مدرسه سه تا کلاس و یکی میکنن میگن کنترل کن و اضافه کار تدریس کن شب تا صبح هم دربستی مسافر کشی میکنه رو تصور کنید تورو قسم به هر چی باور دارید فقط تصور کنید من تصور نکردم دیدم تجربه کردم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۵۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
با سلام.متاسفانه همچنان تنبه بدنی دانش آموزان انجام میگیره و کسی هم جوابگو نیست متاسفانه.و در آینده و روح و روان کودک تاثیرات سوء و منفی نقش می بنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
خیلی خنده داره در کشور ژاپن معلمان بعد باززنشستگی مدیر میشن تا از تجربیات آنها استفاده بشه یعنی مدیر منبع تجربیات برای سایر معلمان میشه ولی در کشور ما سال اول از تدریس فرار می کنه مدیر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
متاسفانه حکومت ایران و رسانه ملی با معلمان دشمنی دارند و از هر فرصتی برای تحقیر معلمان استفاده می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
آقای سخنگو عدم اطلاع مدرسه از وضعیت سلامت دانش آموزان غیرقابل توجیه است. چون در بدو ورود به دبستان و مقاطع مختلف تحصیلی فرم های گواهی تعیین سلامت از سوی مراقبان مراکز بهداشت و سلامت تهیه و تنظیم و بعنوان مدارک ثبت نام در شروع سال تحصیلی به مدارس ارائه می گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
شعر نگو مدارس روستاها و شهرستانا از این کارا بلد نیستن و اینارو سوسول بازی میدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
وقتی ۳۰ تا بچه میریزن رو سر یه معلم بدبخت معلومه که اونم دیوونه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
با 30 سال تجربه که یکی از بهترین ها بودم و بازنشسته شدم عرض کنم خدمت شما تعداد مهم نیست معلم اگه باتجربه باشه و تدریس خوب بکنه 60 نفر هم باشه اشکال نداره گاهی کلاسی بوده با 12 دانش آموز به اندازه 100 دانش آموز اداره آن مشکل بود.

فقط باید وجدان داشته باشی به خاطر حقوق کم در تدریس کم نذاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
حقوق کمتر از کارگر
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۰۷:۴۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
عقده ای ترین‌قشر جامعه معلم جماعت ؛ بیشتر از هشتاد درصدشون فقط به خاطر حقوق مفت و ثابت از دوران دانشجویی و ساعت کاری کم، بدون توجه به راندمان و بهره وری ، رفتند معلم شدند.
گزینش ها سلیقه ای و‌ با پارتی بازی بوده اکثراً در پذیرششون و یا با ریا و ... بی فرهنگ های مدعی فرهنگی بودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
من خودم معلمم همشون اینطور نیستن ولی عقده ای و بی اخلاق و فاسد داریم مخصوصا تو غیر انتفاعیا واقعا فاسد داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
انتخاب مدیر مدرسه یکی از مهترین عوامل امنیت جانی وروانی دانش آموزان است .
در مدارس ابتدایی منطقه ۶ تهران اصلا مدیران مدرسه فقط به پولی که والدین می دهند پایبند هستن وبه دانش آموزانی ولی آن پول کمک به مدرسه کم دهد یا ندهد برخورد بد دارند وبا خشونت برخورد می کنند .
حتی اگر آن دانش آموز ممتاز باشد.
لطفا با بازرسی وجلسه با اولیا مدارس درجریان عمل کرد مدیران مدارس باشید.
بعضی هم قوم گرایی می کنند واز قومیت خود دفاع می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
علت اصلی اینه که معلمان باتجربه را در سن ۴۸ سالگی و در اوج پختگی بازنشسته کردید و معلمان ماده ۲۸ با کمترین توان را استخدام کردید باید مجلس با تصویب قانونی جلوی بازنشسته شدن در این سن کم را می گرفت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
ناراحت کننده بود.خدا رحمتشان کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۴
بنده معلم نیستم ولی مقطعی برای تعمیرات تجهیزات در مدرسه حضور داشتم مواردی را دیدم که واقعاً دلم برای معلمان خیلی سوخت از حوادث برابر بیماری که بگذریم ، متأسفانه بخاطر تنوع سلایق و نوع تربیت خانواده‌ها و قوانین دست و پاگیر کار را برای اداره کلاس و مدرسه بسیار سخت و ناممکن کرده .
آخرین اخبار