در مستندی که اخیراً از ترانه علیدوستی در رسانه بی‌بی‌سی منتشر شده، تأکید او بر «فمینیست بودن» خودش یک سؤال مهم را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه خلوصی - تا پیش از حمله‌ی مستقیم اسرائیل و آمریکا به خاک ایران، راه گریزی وجود داشت برای بخشی از چهره‌ها و جریان‌هایی که از یک‌سو ادعای وطن‌دوستی و مردم‌دوستی می‌کردند و از سوی دیگر، تمام منافع، سبک زندگی و افق فکری‌شان به غرب گره خورده بود. از فرزندانشان که تابعیت غیرایرانی دارند گرفته تا بازتولید هنجار‌ها و اولویت‌های غربی در جامعه ایران.

اما بعد از جنگ دوازده‌روزه، معادله تغییر کرد. دیگر نمی‌شود هم ادعای دفاع از مردم داشت و هم هیچ مرزبندی روشنی با پروژه‌ای که بنیامین نتانیاهو تحت عناوینی مثل «زن، زندگی، آزادی» ترسیم می‌کند انجام نداد. در این نقطه است که سکوت، دیگر بی‌طرفی نیست؛ بلکه انتخاب است.

در مستندی که اخیراً از ترانه علیدوستی در رسانه‌ی بی‌بی‌سی منتشر شده، تأکید علیدوستی بر «فمینیست بودن» خودش است؛ اینکه سال‌هاست این باور را دارد، تتویش را زده و حتی یادش نمی‌آید از چندسالگی فمینیست شده؛ و همین‌جاست که یک سؤال مهم در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود: چطور می‌شود از «فمینیسم» سخن گفت و مدعی دفاع از «حقوق زنان» بود، اما حتی یک جمله درباره زنانی که جانشان در حملات اسرائیل گرفته شد، نگفت؟

آیا رنج زنان فقط زمانی دیده و شنیده می‌شود که در تقابل با جمهوری اسلامی قرار بگیرد و اگر خواسته یا ناخواسته خارج از این چارچوب قرار بگیرند و حتی جانشان را نیز از دست بدهند، دیگر شایسته همدردی نیستند؟ چطور می‌شود از یک ایده به‌عنوان «انقلاب» سخن گفت، اما حتی در حد یک شعار یا موضع‌گیری حداقلی، هیچ مرزبندی روشنی با ایده‌ها و پروژه‌های دشمنان ایران برای براندازی ایجاد نکرد؟

از سوی دیگر، باید پرسید: چند درصد از زنان ایران، با «فمینیست شدن»، مسئله‌ی اصلی زندگی‌شان حل می‌شود؟ و اساساً چنین ایده‌ای دغدغه‌ی چند درصد مردم ایران است؟ مخصوصاً این‌که این دغدغه از زبان شخصی مطرح می‌شود که در طبقه‌ای کاملاً متفاوت از اکثریت جامعه زندگی می‌کند و حتی در همین مستند، ماشین لوکس و خانه‌ی استخردار او گواه این فاصله‌ی طبقاتی است.

آیا چنین فردی می‌تواند نماینده زنانی باشد که هر روز صبح با مترو و اتوبوس به محل کار می‌روند تا در پرداخت اجاره‌خانه، کمک‌دست همسرشان باشند؟ آیا مسئله‌ی زن ایرانی فقط این است که بتواند بدون حجاب سر کار برود، بخواند یا در کنسرت‌ها بدون محدودیت برقصد؟ اگر همه‌ی اینها فراهم شود، اما او همچنان زیر فشار‌های اقتصادی باشد یا به‌خاطر موشک‌های دشمن خارجی خانه‌اش خراب شود، آیا دیگر مسئله‌ای باقی نمانده است؟

مشکل اینجاست که علیدوستی به‌طور جدی از تفکری دفاع می‌کند که حتی در مبدأ ایجاد آن نیز محبوبیت سابق را ندارد و دوران اوج خود را طی کرده است. نظرسنجی‌های بعد از ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که تمایل به معرفی خود با عنوان «فمینیست» حتی در میان زنان نیز کاهش یافته است. در کشور‌هایی مثل آلمان، فقط بین ۸ تا ۱۵ درصد مردم خود را فمینیست میدانند. در میان نسل جوان غرب، حتی نوعی واکنش و بدبینی نسبت به ارزش‌های فمینیسم شکل گرفته؛ درست از جایی که پای نتایج عملی به میان می‌آید و شعار‌ها دیگر جواب روشنی ندارند.

وقتی همان منظومه فکری، زن باردار اوکراینی را ملزم می‌کند در خط مقدم جنگ حاضر شود، واقعاً باید نامش را «برابری» گذاشت یا انکار آشکار تفاوت‌های زیستی و انسانی؟ یا آن‌جا که در جوامع غربی، درصد قابل‌توجهی از زنان ناچارند به‌تنهایی مسئولیت تربیت و تأمین معیشت فرزند را به دوش بکشند؛ به‌گونه‌ای که در آمریکا حدود یک‌چهارم کودکان با مادر زندگی می‌کنند، یعنی زن باید هم‌زمان مادر باشد، نان‌آور باشد و ستون روانی خانواده؛ و آیا این همان آینده‌ای است که علیدوستی برای زنان ایرانی، با روایتی رؤیایی، ترسیم می‌کند؟

از همه‌ی اینها که بگذریم، علیدوستی حتی نسبت به شعار‌هایی که تکرار می‌کند هم دچار تناقض است؛ از «آزادی» سخن می‌گوید، اما هم‌زمان اعلام می‌کند با حجاب زنان مخالف است. می‌توان تصور کرد که فردی دغدغه‌ی آزادی داشته باشد و با قانونی بودن حجاب مخالف باشد، اما مخالفت با اصل حجاب، دقیقاً ایستادن در نقطه مقابل آزادی است؛ چون آزادی یعنی حق انتخاب، نه تحمیل یک الگوی از پیش تعیین‌شده به افراد.

برای علیدوستی و لیدر‌های انقلاب زن زندگی آزادی، مسئله، نه «زن» است و نه حتی «آزادی»؛ مسئله، انتخاب یک چارچوب فکری وارداتی است که درد‌های واقعی زن ایرانی را نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند. چارچوبی که در آن، موشک دشمن اگر بر سر زن ایرانی فرود بیاید، سکوت مجاز است؛ اما اگر همان زن در تقابل با جمهوری اسلامی تعریف شود، ناگهان به «سوژه‌ی رنج» تبدیل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۱۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
ترانه یه تار موش میارزه به کل yjc
Iran (Islamic Republic of)
ملکی
۱۶:۳۶ ۰۷ دی ۱۴۰۴
ممنون از متن روشنگرانتون درد این جماعت فقط و فقط بی بند و باریست خانم اون موقع که حق من معلم از صندوق ذخیره دزدیده شد و به حلقوم امثال تو تو فیلم شهرزاد ریخته شد دلت برای زن سرزمینت نسوخت فقط وقتی پای یه تکه پارچه روی سر میاد دلسوز میشوی
Turkiye
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۷ دی ۱۴۰۴
«چطور می‌شود از «فمینیسم» سخن گفت و مدعی دفاع از «حقوق زنان» بود، اما حتی یک جمله درباره زنانی که جانشان در حملات اسرائیل گرفته شد، نگفت؟»

ببینید، فمینیسم درباره حقوق برابر است، نه فقط حمایت صرف از زنان در شرایط خاص. در واقع، فمینیسم یک جنبش عدالت‌خواهانه است و نه بیان یا یادآوری رنج و آسیب زنان.
نویسنده عزیز شما اشتباه متوجه شدید. توصیه میکنم یه مقدار کتاب بخوانید.
Canada
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
حالا خاله سوسکه یک غلطی کرده زیاد جدی نگیرید وقتی دفعه قبل لنگ کفش خورد تو دهنش که خوب ناله می کرد حالا باز خودش رو تکون داده بلند شده یک جبر جیر کرده
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۲۷ ۰۷ دی ۱۴۰۴
این خانم هم میبینه بدلیل بیماری نقص خودایمنی و از ریخت افتادن دیگه پیشنهادی نداره میخواد اینجوری از فراموش شدن خودش ممانعت کنه.دیده شدن نهایت آمال این قماشه وگرنه چرا زمانیکه بابت سریال شهرزاد ماهانه ۱۰۰میلیون از پول دزدیده شده از صندوق ذخیره معلم‌های بدبخت دریافت می کرد بفکر مردم نبود؟همان معلمینی که اون زمان ماهی ۲میلیون حقوق می گرفتند.دولتی که همین افراد به مردم حاکم کردن وضع اقتصاد رو به اینجا رسونده که میبینیم بعید نیست همین سناریو را هم نوشته باشه تا اذهان از دلار۱۴۰هزار تومنی و طلای۱۵میلونی به این حواشی منحرف بشه.و چقدر ملت فریب این اختاپوسها را می خورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۷ دی ۱۴۰۴
نویسنده این متن اصلا معنای فمنیسم رو نمیدونه. لطفا مطالعه تون رو افزایش بدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۷ دی ۱۴۰۴
متن به شدت حقی نوشتید. خسته نباشید. کاش بیشتر بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
لطفا دیگه ازاین بازیگرای شکم سیر برای ما ننویسید اینا به نون مفت خوردن عادت کردن اینا برای پول هرکاری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
ترانه زر زیادی زده ولش کنید به فکر مملکت باشید
غلط کرده حرف چرندی زده
آنقدر بدم میاد ازش 🤢🤮
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
سگم محل اینا دیگه نمیذاره نمیدونم شما چرا گندش. میکنید. بیکارید؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
چرا رسانه های ایرانی بعضی از افراد را این قدر بزرگ می کنند؟ ترانه علیدوستی ارزش یه دسته سبزی هم ندارد. معیشت و اقتصاد مردم از همه چیز مهم تر است.
این بی شرف های وطن فروش خائن از صدقه سری مردم ایران آدم شدند حالا گم می شوند آن طرف آب جو شان زیاد می‌شود عرعر می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۴
ای آدم ارزش اینو نداره که بهش اهمیت بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۷ دی ۱۴۰۴
زنده باد ایران پاینده باد جمهوری اسلامی در اهتزاز با پرچم مقدس جمهوری اسلامی و سرنگون و نابود باد دشمنان ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
برگرفته از متن بالا "چون آزادی یعنی حق انتخاب، نه تحمیل یک الگوی از پیش تعیین‌شده به افراد"

آیا شما این انتخاب رو به ما دادین؟
آیا شما الگوی داشتن حجاب رو به ما تحمیل نکردین؟
آیا شما این آزادی رو به ما دادین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
بابا ول کن الان تو اروپا بی حجابی اجباریه یعنی کسی حق نداره حجاب داشته باشه هیچ جا اونی که شما می خواین وجود نداره ازادی مطلق حتی میان حیوانات هم نیست. شماها که می گین انسان هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
حالت خوبه؟!؟؟؟ خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
آرتمیس
۱۶:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
از هزاران سال پیش حتی در تمدن های پیش از اسلام حجاب و پوشش در بین ایرانیان بوده است گواه این حرف نقش برجسته های تخت جمشید در واقع حجاب هرگز اجبار و تحمیل نبوده است این بی حجابی بود که در زمان رضاخان به صورت اجباری و تحمیل شد به زنان ایرانی... تاریخ را خوب بخوانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اقای تحلیل گر، تو خودت را دست کم نگیر، تو از تحلیلگران و دانشمندان برجسته ایران که نه، بلکه جهان هستی، تو اگر می‌دانستی تحلیل های اب دوغ خیاری تو، چقدر با ارزش است به همین راحتی، حرف مفت نمی زدی، در کل قدر خودت را بدان، تو کم الکی نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
واقعا براش متاسفم
۱۲۳۴