به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد فیلی با حضور در برنامه «شب نشینی» از حال و هوایش در زمان پذیرش نقش شمر در سریال «مختارنامه» گفت.
وی در سخنانی عنوان داشت: بارها گفته ام از بچگی از شمر بدم میآمد و فکر نمیکردم موقعی قرار باشد این نقش را بازی کنم. دوست داشتم در مختار کار کنم، وقتی مرا صدا کردند فکر میکردم هر نقشی را به من بدهند غیر از شمر. در آن زمان بیشتر کارهای طنز میکردم وقتی به دفتر مهندس فلاح رفتم آقای میرباقری گفت "بالاخره شمر من هم آمد"، اما این حرف او بیشتر برایم یک شوخی بود. وقتی صحبت کردیم فهمیدم برای شمر مختارنامه انتخاب شده ام. با اکراه و ناراحتی آن را پذیرفتم، با خودم کل کل میکردم که نقش است و باید بازی کنی، اما ته دلم به این نقش راضی نبود.
وی تصریح کرد: برای ایفای نقش در لباس شمر مختارنامه شجاع نبودم بلکه ترسو هم بودم، چون نگرانی برای بازی کردن این نقش زیاد بود. ترس از برخورد مردم نداشتم، چون در تعزیه دیده بودم که با مخالف خوانها چطور برخورد میکردند و حتی گاهی بچهها با تیر و کمان دو شاخه آنها را هدف قرار میدادند. دو هفته ابتدایی را با اکراه کار کردم، اما بعد از آن اراده ام جمع شد، انگیزه گرفتم و کار را ادامه دادم.
بازیگر سینما و تلویزیون درباره حس و حالش در شروع جنگ افزود: آن روزها جنگ را تجربه نکرده بودیم، فرزندانم کوچک بودند و فقط در فیلمهای خارجی جنگ را دیده بودیم و برایمان تخیلی بود. وقتی جدی بودن و جنگ ناجوانمردانه و تعداد کشتهها و وضعیت اسفبار آن زمان را دیدم خودم فیلمی را به نام «گشتی ها» کار کردم و نقشی داشتم که باعث شد شناخته شوم و به تهران بیایم.
وی ادامه داد: نقش یک افسر عراقی را در آن فیلم بازی کردم. هرچند نقشم گرفت، ولی خودم از آن بدم میآمد. فیلم احمدجو به نام «شاخههای بید» آدمی با ظاهری شبیه به من میخواست، چون با فیلم بردار رفیق بودم مرا صدا کردند و آن فیلم را هم کار کردم و بعد از آن فیلم طنز «قصه روستایی» را بازی کردیم و احمدجو به من قول داد با نقش خوبی که در کارهای بعدی به من میدهد این بی علاقه بودنم به نقشهای قبلی را جبران کند که بعد «روزی روزگاری» را به من پیشنهاد داد.
فیلی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون در نقش رزمنده بازی نکرده است بیان کرد: من معتقدم اگر قرار باشد رزمنده را بازی کنیم باید اول خودسازی و تزکیه نفس کنیم. رزمنده جایگاه خاص و ویژهای دارد که همه نمیتوانند این جایگاه را داشته باشند. اینها شهید میشوند و به آن درجه رفیع میرسند؛ با خلوص نیت میروند و ماها اگر نقشی بگیریم فقط میتوانیم ادای آنها را در آوریم.
وی ادامه داد: همیشه حسرت میخورم کهای کاش میشد دلاور مردیهای آنها را به درستی تصویر کنیم تا برای نسلهای آینده کشور بماند. اینکه چطور جلوی دشمنی که چیزی نمیفهمید ایستادند و با ایمان و عشق رفتند و خدا شناس و وطن پرست بودند.
این بازیگر برجسته اظهار داشت: جنگ تحمیلی علیه ما باعث شد بسیاری از عراقیها به سمت ایران جذب شوند. آن موقع عراق یک سیستم بعثی بود و نظام خاصی بود که با نظام کنونی عراق بسیار متفاوت است.
بازیگر برجسته تلویزیون ایران گفت: کرونا همه مردم را به قول شیرازیها گوتروم کرده است یعنی همه را لای منگنه قرار داده است. جمعیت زیادی از دوستان صمیمی ام را در کرونا از دست دادم مثل سیامک اطلسی، علی سیلمانی، کریم اکبری مبارکه، بیژن افشار، پرویز پور حسینی که با آنها خاطرات شیرینی داشتم. نمیدانیم کی میتوانیم بدون ترس از کرونا کارمان را انجام دهیم و زندگی کنیم.
فیلی با اشاره به اینکه ۵۰ میلیون نفر در کشور واکسن دریافت کرده اند، بیان کرد: مخالفان واکسن زدن نباید مزاحمت برای دیگران ایجاد کنند باید کمک کنند تا این ویروس در مملکت ریشه کن شود.
وی درباره وضعیت کاریاش در دوران کرونا ادامه داد: کار رعد و برق از اوایل سال ۹۹ شروع شد تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ هیچ کدام از اعضای گروه کرونا نگرفتند.
بازیگر تلویزیون راز ماندگاری مختارنامه را اینگونه تبیین کرد: فاخر بودن اثر آن را ماندگار کرده است. مختارنامه شبیه یک دیوان شعر است و دیالوگهای آب برای من مانند ابیات شعر بود. همه بچههای گروه خوب کار کردند و به عقیده من وقتی همه افراد دلی برای یک اثر انرژی بگذارند آن کار ماندگار میشود.
فیلی وضعیت کاری کنونیاش را توضیح داد و اظهار داشت: در حال حاضر نقش کوچکی در گیلدخت بازی کردم و حالا هم با آقای اطیابی دارم ناجورها را کار میکنم.
وی به علاقهمندانی که دوست دارند وارد عرصه بازیگری شوند توصیه کرد: صفحه تلویزیون وسوسه انگیز است و همه دوست دارند دیده شوند، اما دیده شدن بدون محتوا بی فایده است؛ باید بر روی کارها و سبکهای مختلف مطالعه کنند و برای بالا بردن مهارتشان فیلمهای خوب را ببینند و کلاسهای آموزشی بروند.
گپایه و الفبای بازیگری به خاطر سختی کار در تئاتر است. در سینما به اعتقاد من چهره چندان مهم نیست باید سبکهای مختلف را بشناسند و باید لحظاتی که میخواهد بازی کنند را با تمام وجود حس کنند تا بتوانند به مقصود برسند. اینکه فقط عاشق بازیگری باشیم کافی نیست.
بازیگر سریال «تفنگ سر پر» گفت: همه انسانها از ابتدای تولد بازیگر هستند فقط باید آن را کشف کنند و پرورش دهند.
فیلی تصریح کرد: ما بازیگر هستیم قرار نیست وقتی نقش منفی هستیم در زندگی هم منفی باشیم. خیلیها را داشتیم نقش منفی بازی میکردند، اما از انسانیت آنها درس میگرفتیم برخیها هم بودند که نقش مثبت بودند، اما جواب سلام آدم را نمیدادند. اینها درگیر غرور و خودخواهی هستند که وقتی کسی میخواهد بازیگر شود باید آن غرور و خودخواهی را کنار بگذارد.
وی افزود: ما از متن همین مردم و از بین جامعه هستیم. مردم هنرمندان را هدایت میکنند و اگر دور خود حصار بکشیم دیگر نمیتوانیم توسط مردم هدایت شویم.
برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم میرود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شبهای مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا میکنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند.
منبع: فارس
انتهای پیام/