رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پسروی دریاچه ارومیه موجب شور شدن آب چاه های اراضی کشاورزی اطراف شده و تهدیدی برای فعالیت کشاورزی در آن اراضی شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران، به نقل ازروابط عمومی جهادکشاورزی استان محمدیان  افزود: 600 هکتار از اراضی استان در حاشیه دریاچه واقع هستند.

وی تصریح کرد: شهرستان های ملکان، بناب، عجب شیر، آذرشهر و شبستر در این محدوده قرار دارند و زارعان آنها از فعالیت بازمانده اند.

محمدیان اظهار داشت: بادهای نمکی حاصل از این پسروی خطری جدی برای کشاورزی استان است.

وی افزود: استفاده بهینه از آب، رها کردن مابقی آب به دریاچه و جلوگیری از کشاورزی در حاشیه دریاچه از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان به کشاورزان توصیه شده است.

محمدیان ضمن بازگو نمودن هدف استفاده از آب دریاچه ارومیه یادآور شد: بیشترین فعالیت های حوزه آب و خاک سازمان در حاشیه دریاچه ارومیه است که به نوعی با هدف استفاده بهینه از آب انجام می شود.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان نمودن متوسط باندگی در استان، ادامه داد: متوسط بارندگی استان 250 میلی متر است و به عنوان یک استان نیمه خشک محسوب می شود و با توجه به اینکه در دو سوم از اراضی استان زراعت دیم انجام می شود، وابستگی به بارندگی داشته و در صورت فقدان بارندگی، خسارت می بینند.

وی افزود: خُرد بودن اراضی کشاورزی استان نیز از مشکلات بزرگی است که راهکارهایی از قبیل مکانیزه نمودن و توسعه شبکه های آبیاری و... برای برطرف نمودن این مشکل اندیشیده شده است.

محمدیان در پایان با مهم قلمداد دانستن فعالیت های ترویجی تاکید کرد: اقدامات ترویجی و اجرای قانون جلوگیری از خُرد شدن و یکپارچه سازی اراضی در رفع این مشکل برای کشاورزی استان موثر خواهد بود./س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.