چرا گلی به اینجا رسید؟

گلشیفته فراهانی بازیگر جوان ایرانی که چند سالی است جلای وطن کرده هر از گاهی با رفتارهای خاص و اخیرا غیر‌اخلاقی خود پا در راهی نهاده که در صورت ادامه نتیجه آن غرق شدن در منجلاب فساد غرب است نه هنر آن.

به گزارش وب گردی باشگاه خبرنگاران، گلشیفته آنچه در ایران کسب کرده بود را ذره ذره به تاراج سپرد تا به جایی برسد که ایرانیان برای به نام آوردن اسمش هم با تردید مواجه شوند. او حتی کار را به جایی رساند که پدر و مادر بیچاره اش هم به صراحت بگویند او که برهنه شده، دخترشان نبوده و این معنایی دارد جز اینکه وجود فعلی گلشیفته حتی از سوی والدین وی نیز زیر سوال رفته؟!


* آیا سینمای ایران با گلشیفته بد کرد؟
گلشیفته فراهانی بازیگر با استعدادی است، همان زمان که در ایران بود هم کافی بود یک نقش مکمل به وی اعطا شود تا آن نقش را چنان ایفا کند که نقش اصلی در حاشیه قرار گیرد، اتفاقا سینمای ایران هم با او بد تا نکرد چراکه هنوز به سی سالگی نرسیده توانست همکاری با بسیاری از کارگردانان مطرح سینما از داریوش مهرجویی که او را به سینما آورد تا دکتر علی رفیعی، ابراهیم حاتمی‌کیا و رسول ملاقلی پور را تجربه کند، شاید اگر بهرام بیضایی هم به این اصل نانوشته پای بند نبود که نقش اول آثارش را به همسرش مژده شمسایی بدهد احتمالا گلشیفته می‌توانست نقش اصلی یکی از آثار وی را هم ایفا کند اما متاسفانه گلی-آن طور که رفقایش صدایش می‌زنند- هم به مانند بسیاری از بازیگران ایرانی قدری جوزده بود و در این جوزدگی رفقای نزدیک وی بیش از بقیه نقش داشتند. همان‌ها که مدام در گوش او خواندند سینمای ایران،برای وی کوچک است و او باید به جهانی شدن بیندیشد. در میان این رفقا یکی دو بازیگر سینما هم بودند که چون با حضور گلی مجال را برای خود تنگ میدیدند تا توانستند بر اینکه او یک تافته جدابافته است تاکید کردند و کار را به جایی رساندند که گلی درگیر چنان غروری شد که بازی در یک نقش چند دقیقه ای از فیلمی در حد متوسط با عنوان «پیکره دوروییها» را با کل کارنامه ارزنده داخلی اش تاخت زد و این آغازی شد بر انحطاط بازیگری که استعداد هنری را از خانواده اش به ارث برده بود.
انحطاطی که بعد از چند سال او را تا بازیگری در فیلمی درجه سه و آن هم در سکانسهای اتاق خوابی سوق داد و به برهنه شدن در کلیپی مرتبط با جوایز سزار، انجامید.
 
*چرا گلی به اینجا رسید؟
شاید اگر گلی برآمده از خانواده‌ای بی بند و بار بود چنین سرنوشتی آن قدرها دور از ذهن نبود ولی گلشیفته پدری اخلاقگرا به نام بهزاد فراهانی دارد که اغلب روزنامه نگاران هنری بر اصالت فرهنگی وی تاکید دارند. پدری که در این چند سالی که دخترکش ایران را ترک کرد طعنه و لغزهای فراوانی شنید اما هیچ کس حتی خود پدر هم فکر نمی‌کرد که عریان شدن دخترش به یکی از پربیننده ترین کلیپهای موتورهای جستجو تبدیل شود. واقعا چرا گلی به اینجا رسید؟ چرا او از پدر نیاموخت درس ماندگاری را و قدم به راهی گذاشت که زودتر از او امثال آغداشلوها و تسلیمی‌ها طرفی از آن نبسته بودند!
به تجربه اثبات شده که آدمی همیشه از کسی می‌خورد که انتظارش را ندارد و گلشیفته فراهانی هم از دشمنان دوست نمایی خورد که تاب موفقیت وی در داخل را نداشتند و برای همین او را به خارج از مرزهای ایران سوق دادند و تا توانستند برای نقشهای درجه چندم آن سوی آبی وی هورا کشیدند! اما ای کاش گلشیفته قدری هم از قوه عقلانی‌اش استفاده می‌کرد یا حتی اگر این مساله را بپذیریم که او به واسطه خلائی که در آن سوی آبها نصیبش شده، مشاعرش را از دست داده باز هم تجربه اش را که از او نگرفته بودند. او باید مروری می‌کرد بر کارنامه هنری اش در این چند سالی که در آن سوی آبها است و سپس تصمیم به برهنگی می‌گرفت. آیا او ذره‌ای از ارج و قربی که در وطنش داشت را در آن سوی آبها دارد؟ نه، آیا او به لحاظ هوادار یا همان فَن،حتی یک دهم هواداران ایرانی اش را دارد؟ خیر، آیا گلشیفته توانسته نه نقش اول که نقش مکمل یک اثر درجه یک هالیوودی را ایفا کند؟ باز هم نه!
 
اگر می‌خواستی برهنه شوی چرا بازیگر شدی؟
پس چرا این دخترک با خودش چنین کرد؟ آیا این راهی بوده برای جلب توجه تهیه کنندگان هالیوودی؟
همگان می‌دانند که در سینمای سراسر فساد هالیوود هم وقتی قرار است آثاری مانند «معلم بد» ساخته شود که حتی بنیان داستانی آن هم بر روابط جنسی استوار است، بازیگران مطرح و درجه یک کمتر رغبت میکنند بازی در چنین آثاری را بپذیرند، حتی بازیگرانی مانند «کامرون دیاز» که در چنین آثاری ظاهر میشوند هم سعی میکنند با مشورت مدیر برنامه های خود سکانس‌های زننده را طوری ایفا کنند که اروتیک حاکم بر فیلمنامه تعدیل شود. پس این توجیه که برهنگی گلشیفته روشی بوده برای جلب توجه تهیه‌کنندگان هالیوودی صددرصد نادرست است. تازه اگر گلی داستان ما قصد داشت با برهنگی هوادار پیدا کند اصلا چرا به بازیگری روی آورد؟
 
وجودی که والدین هم او را انکار کردند
گلشیفته آنچه در ایران کسب کرده بود را ذره ذره به تاراج سپرد تا به جایی برسد که ایرانیان برای به نام آوردن اسمش هم با تردید مواجه شوند. او حتی کار را به جایی رساند که پدر و مادر بیچاره اش هم به صراحت بگویند او که برهنه شده، دخترشان نبوده و این معنایی دارد جز اینکه وجود فعلی گلی حتی از سوی والدین وی نیز زیر سوال رفته؟! خانم گلشیفته فراهانی چه بر سر خود آوردی؟ تو حتی اگر خودت هم مسلمان که نه، پای بند به اخلاقیات نبودی در جامعه ای زیست کردی پای بند به اخلاق، پس چه شد که خود را چنین ارزان فروختی؟ آیا بهتر نبود اگر قصد برهنگی داشت زودتر از اینها یعنی زمانی که هنوز در «درخت گلابی» بازی نکرده بودی، تصمیم ات را می‌گرفتی؟ هرچند اگر در آن زمان هم به این فکر می‌افتادی باز هم اینکه فرزند یک خانواده فرهنگی بودی بایستی جلوی عملی شدن تصمیم ات را می‌گرفت.
 

*یک زیان بزرگ به فرهنگ ایرانی-اسلامی
خانم گلشیفته فراهانی! که زمانی در گفتگویی اظهار داشته بودی سعی میکنی طوری زندگی کنی که به اطرافیانت ضرری وارد نشود، آیا عمل اخیرت جز یک زیان بزرگ به فرهنگ ایرانی-اسلامی است؟ اگر زیان فرهنگی را هم نادیده بگیریم  آیا گمان میکنی این روزها دوستداران بازی ات در «میم مثل مادر» که موزیکش ملودی پیشواز موبایل بسیاری از ایرانیان است، الان جرات این را دارند که جلوی فرزندانشان نام تو را ببرند؟
آینده را چه می‌کنی گلشیفته؟! برهنگی در کلیپ سزار یک آغاز بود یا انتهای مسیری که در این چند سال پیمودی؟ حتی گفتنش هم چندش آور است اما شاید قصد داری به پورن استار تبدیل شوی و این، تستی بود برای سنجش واکنش مخاطبان در مسیر آینده؟
هدفت هرچه باشد دیگر نباید دم از ایران و ایرانی بودن بزنی چراکه با دست خودت بسیاری از آرزوهای ایرانیان درباره یکی از هنرمندان مستعدشان را بر باد دادی! ما را نیازی به هنر اروتیک تو نیست، بهتر آن است که در میان مخاطبان ضداخلاق آن سوی آبها به دنبال مشتری باشی!/س

منبع: فارس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار