رئيس هيئت مديره بورس كالا خبر داد:

بورس کالا روزهای سخت هدفمندی یارانه‌ها را پشت سر گذاشته است

چهره بورس کالای ایران اواخر آذرماه سال گذشته همزمان با آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تغییر کرد به طوریکه با عرضه کالاهای اساسی، نقش بورس کالا در اقتصاد ملی پررنگ تر و توجه دولت به این بورس افزایش یافت.

محمدرضا پور ابراهيمي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: در اين رابطه، دولت با تشکیل کارگروهی، نرخ برخی محصولات را کنترل کرد. براین اساس سعی شد تا قیمت های بورس کالا به عنوان مرجع قیمت گذاری بازار آزاد تبدیل شود. به طور مثال، وقتی قیمت محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا مشخص می شد، دیگر شاهد رشد کاذب و بی رویه نرخ ها در این دو بازار نبودیم که به نظر می رسد مسئولان کشور در یک سال گذشته از عملکرد بورس کالا راضی هستند. البته به طور طبیعی کنترل نرخ برخی محصولات در مواقعی مشکلاتی را به وجود آورد، اما به تدریج از محدودیت ها و مشکلات کاسته شد و حتی هفته قبل، شاهد رقابت خریداران در رینگ فولاد بودیم.

عضو شورای عالی بورس درباره آخرین وضعیت بورس کالا پس از اجرای نخستین سال هدفمند کردن یارانه ها تصريح كرد: آنچه مسلم است بورس کالا طی یک سال گذشته، تمام موانع و سختی های اجرای قانون هدفمندی را پشت سر گذاشته است، گمان نمی کنم در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مشکلی در این بورس به وجود آید.

وي تاكيد كرد: بورس کالا از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، خود را با اهداف دولت مطابقت داد و اگر برای مرحله دوم نیز همانند گذشته، دولت مسیرهای حرکت را تعریف کند،‌ بورس کالا همانند سال گذشته می تواند بازار محصولات اساسی را مدیریت و تنظیم کند. البته به طور طبیعی در فرآیند تنظیم بازار برخی محصولات مسائلی ممکن است، وجود داشته باشد اما باید توجه کنیم دولت کار بزرگی را در پیش گرفته و پس از یک برهه زمانی مشخص، تمام این بحث ها به اتمام می رسد. واقعیت این است ما باید در این زمان برای پیشرفت هر چه بهتر طرح تحول اقتصادی به دولت کمک کنیم.

پورابراهيمي اظهار داشت: اگر دولت قبول کند که قیمت برخی محصولات استراتژیک آزاد و در رقابت خریداران تعیین شود، شاید برای مدت کوتاهی مشکلاتی به وجود آید اما سریع نرخ آن محصول متعادل می شود. طی سال گذشته تقاضایی که در بسیاری موارد مقابل خرید محصولات بورس کالا تشکیل شد، کاذب بود و اگر رقابت آزادانه باشد، تقاضا نیز متعادل می شود. از طرفی قصد داریم شرایطی را فراهم کنیم تا شرکت هایی که مواد اولیه را به نرخ های دولتی از بورس می خرند، محصولات نهایی خود را در بورس عرضه کنند که به این ترتیب روند عرضه و تقاضا و قیمت محصولات واقعی و منطقی می شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: از دید فعالان بازار سرمایه اعمال محدودیت‌ در معاملات بورس کالا با قوانین در تضاد است و بسیاری از عرضه‌کنندگان در این مدت از گذاشتن سقف قیمتی برای محصولاتشان ناراضی بودند. اما باز هم تاکید می کنم که کشور ما در حال سپری کردن دوران‌ گذار اقتصادی است و به سمت اقتصاد خصوصی می‌رود. به این ترتیب بورس کالا ‌به‌ عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور نمی‌تواند ساختار آن ‌را نادیده بگیرد و باید با دولت در اجرای برنامه‌هایش همکاری کند./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار