در حال حاضر حدود 5/2 ميليون نفر در جهان مبتلا به MS‌ هستند و اين بيماري در مناطق سردسير و معتدل، از نواحي گرمسيري و استوايي شيوع بيشتري دارد.

به باشگاه خبرنگاران، دكتر فرهاد گلي‌پور متخصص مغز و اعصاب و استاديار دانشگاه علوم پزشكي زنجان و موسس و عضو هيات امناي جمعيت MS‌زنجان ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: MS‌ يك بيماري مزمن و التهابي است كه نواحي متعدد از سيستم عصبي مركزي (مغز و نخاع) را گرفتار مي‌كند و باعث سخت شدن بافت عصبي در ناحيه مبتلا شده و در نتيجه باعث اختلال در ارسال و دريافت پيام‌هاي عصبي مي‌شود.

وي افزود: علت مشخصي براي MS شناخته نشده است اما عقيده بر اين است كه MS يك بيماري خودايمني است كه در آن سيستم ايمني بدن به علل ناشناخته به بافت‌هاي خودي (ميلين و سلول‌هاي ميلين‌ساز) حمله مي‌كند.

وي تاكيد كرد: عوامل دخيل در ايجاد بيماري MS، وجود زمينه‌هاي ارثي، عوامل محيطي و سيستم ايمني است.

اين متخصص مغز و اعصاب برخي از علائم بيماري MS را به صورت تاري ديد، بي‌حسي و گزگز شدن قسمتي از بدن، سرگيجه و عدم تعادل و لرزش بدن، سفت شدن يا گرفتگي عضلات، مشكلات ادراري و مدفوعي، مشكلات جنسي، اختلال حافظه و تمركز عنوان كرد.

گفتني است: در كشور ما نيز حدود 30 تا 40 هزار نفر مبتلا به MS‌ هستند كه با گذشت زمان اين آمار رو به فزوني است. سن شايع بيماران حدود 20 تا 40 سالگي است و اين بيماري در بين خانم‌ها 2تا 3 برابر شايعتر از آقايان است. /ط2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.