شاعر كشورمان گفت:حافظ خواني كه از گذشته دور به عنوان عامل توجه هرچه بيشتر چله نشينان شب يلدا،مطرح بوده،اتحاد فرهنگي و ملي ايرانيان را به دنبال دارد.

عبدالرفيع حقيقت،شاعر در گفتگو با خبرنگار بخش ادب باشگاه خبرنگاران ضمن بيان مطلبي با مضمون تاثيرگذاري بالاي حافظ خواني مرسوم در ميان چله نشينان شب يلدا در ايجاد اتحاد فرهنگي و ملي عميق در ميان ايرانيان، افزود:اهميت حافظ خواني در شرايط خاص حاكم بر زندگي ماشيني،بيشتر از گذشته شده و به تمامي روزهاي سال عموميت داده شده است

وي گفت:افزايش اهميت حافظ خواني از افزايش اعتقاد ملي اقوام مختلف ساكن در ايران و تلاش مسئولان به ايجاد انسجام ملي و فرهنگي ميان آنها با هدف رفع آسيبهاي ناشي از تهاجم فرهنگي ساير كشورها به كشورما،نشات مي گيرد.

اين شاعر تاكيد كرد:امروزه جنبه هاي اينترنتي حافظ خواني برخلاف كتابخواني و خوانش سنتي كتابهاي مفاخر بزرگي چون حافظ،‌پررنگ تر شده اند.

*حافظ خواني در شب يلدا جايگاه خود را از دست داده است

همچنين؛سعيد بيابانكي،درباره جايگاه حافظ خواني در شب يلدا گفت:حافظ خواني در شب يلدا با توجه به تندروي هاي برنامه هاي مختص به اين شب همچون شب نشيني به معناي توجه بيشتر به مصرف تنقلات و ميوه جات، جايگاه خود را از دست داده است.

وي افزود:يلدا در ايران باستان به معناي شب زايش نور و روشني بوده و مردم در اين شب به احياي سنت هاي ديرينه مي پرداختند.

اين شاعر اظهار داشت:امروزه توانايي خوانش اشعار حافظ،‌تا اندازه زيادي ضعيف شده و اين امر نتيجه اي جز تضعيف رشته ارتباطي ميان خوانندگان با فرهنگ كهن ايران را به دنبال ندارد.

بيابانكي با اشاره به اهميت احياي سنت هايي چون حافظ خواني و مثنوي خواني،‌خاطرنشان كرد:احياي حافظ خواني و مثنوي خواني در تمامي شب هاي سال به افزايش سطح كتابخواني در كشور كمك مي كند.

*حافظ خواني در زمره مباحث مطرح در زمينه مطالعه قرار نمي گيرد

همچنين؛فاضل نظري شاعر،‌با اشاره به ناتواني سنتي چون حافظ خواني در شب يلدا درحفظ جايگاه هميشگي خود،‌گفت:حافظ خواني به دلايلي چون تغيير ساختار زندگي،آفرينش ارزش هاي تازه و تفاوت نحوه ي يادكرد سنت هاي گذشته،جايگاه خود را در شب يلدا حفظ نكرده است.

وي خاطرنشان كرد:مسئولان با توجه به ضرورت حفظ سنت هاي فرهنگي،‌نيازمند تبيين راهكارهايي درجهت احياي سنت هاي گذشته هستند./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار