با حضور کارشناسانی از بنیاد هریتیج برگزار شد

نشست سی‌ان‌ان با عنوان "گفتمان امنیت ملی جمهوریخواهان"

در این نشست گفتگوها پیرامون تهدید بمب الکترومغناطیسی بوده و تأثیرات ویرانگر بمب الکترومغناطیسی مورد بحث قرار گرفت

به گزارش خبرنگار وبگردی باشگاه خبرنگاران، بنیاد هریتیج در دسامبر 2011 گزارشی تحت عنوان «گفتگوها به میزبانی سی‌ان‌ان نظرات را معطوف به تهدید بمب الکترومغناطیسی (EMP) می‌کند» را به قلم "جکسون مارستلر" منتشر کرده است.


شبکه سی‌ان‌ان اخیرا میزبان نشست "گفتمان امنیت ملی جمهوریخواهان" بود. در این نشست مباحثی پیرامون حمله بمب الکترومغناطیستی توسط کارشناسان بنیاد هریتیج و مؤسسه آمریکن اینترپرایز مطرح گشت. هفته گذشته و متعاقب این مباحثات، شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه‌ای با جیمز کارافانو (James Carafano) از بنیاد هریتیج انجام داد و در آن تأثیرات ویرانگر بمب الکترومغناطیسی مورد بحث قرار گرفت. متأسفانه، آمریکا هنوز در برابر تأثیرات تکانه الکترومغناطیسی مصون نیست.
بمب الکترومغناطیسی عبارت است از انفجار شدید انرژی الکترومغناطیسی که بر اثر شتاب گرفتن سریع ذرات باردار بوجود می‌آید. تکانه الکترومغناطیسی می‌تواند با سوزاندن مدارها و از کارانداختن اجزاء و سیستم‌های الکترونیک تمام تجهیزات الکتریکی که در محدود تأثیرگزاری این تکانه قرار دارند را مختل نماید. علاوه بر این، تکانه الکترومغناطیسی می‌تواند از طریق شبکه انتقال الکتریکی جریان یافته و به مراکز توزیع نیرو آسیب برساند.
متخصصین معتقدند که انفجار یک بمب هسته‌ای در ارتفاع بالا می‌تواند یک بمب الکترو مغناطیسی قوی ایجاد کند به طوری که تمام آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد. این بمب هسته‌ای را می ‌توان با یک موشک بالستیک دور برد از ایران، چین، روسیه و یا کره شمالی پرتاب نمود. حتی یک موشک کوتاه برد با کلاهک هسته‌ای که از آب ‌های بین‌المللی ساحلی آمریکا پرتاب شده باشد می‌ تواند یک بمب الکترومغناطیستی ویرانگر در منطقه پدید آورد.
تروریست ‌ها حتی می‌توانند از یک دستگاه الکترومغناطیسی بهسازی شده و غیر هسته‌ای نیز استفاده نمایند. این تکانه تأثیرات مخرب مشابهی را در سطح محلی پدید آورد. اگرچه این تجهیزات را باید در نزدیک هدف مورد نظر به کار برد اما می‌ توان آنها را با مواد قابل سهل الوصول ساخته و همچنین پنهان کردن آنها نیز کار آسانی است. این مسأله سبب می ‌شود بمب الکترومغناطیسی تبدیل به پدیده‌ای نگران کننده شود که زیرساخت ‌های ما در مقابل آن محافظت ‌شده نیستند.
یکی از مسائلی که افکار عمومی اطلاع چندانی از آن ندارند اینست که طوفان ‌های خورشیدی نیز می‌ توانند عامل بمب الکترو مغناطیسی باشند. این پدیده به نام کاشف آن در سال 1859، "تأثیر کارینگتون" (Carrington effect) نامیده شد. در آن زمان موج نیروهای الکترومغناطیسی در خطوط انتقال تلگراف باعث بی‌هوش شدن اوپراتورها و آتش گرفتن تجهیزات شد.
تأثیر بمب الکترومغناطیستی در آمریکای امروز ویران‌کننده خواهد بود. به گفته کارافانو، "همه چیز از کار خواهد افتاد." این امر منجر به فروپاشی حمل و نقل، ارتباطات و سیستم‌ های الکتریکی خواهد شد به گونه‌ای که "حتی کمک‌ های بشردوستانه جهانی نیز نخواهد توانست جلوی مرگ صدها میلیون آمریکایی را به علت گرسنگی، سرما یا کمبود دارو بگیرند."
آمریکا باید اقداماتی را به منظور محافظت از خود در برابر تأثیرات مخرب یک حمله بمب الکترومغناطیسی اتخاذ نماید. در ابتدا باید یک سامانه دفاع بالستیک قوی ساخته شده و بودجه کافی در اختیار آن قرار داده شود. این سامانه متشکل از کشتی ‌های دارای موشک بالستیک آگیس و مجموعه موشک ‌های بالستیک اگیس زمین به هوا باشد. در وهله دوم، بخش دولتی و خصوصی باید زیرساخت‌ های حیاتی را مستحکم نمایند تا آن را در برابر تکانه الکترومغناطیسی مستحکم و مقاوم سازند تا مانعی در برابر حملات ایجاد شود یا برای بروز یک طوفان خورشیدی آمادگی لازم فراهم گردد. در گام سوم آمریکا باید یک برنامه ملی برای واکنش به شرایط اضطراری ناشی از یک تکانه الکترومغناطیستی تدوین نماید. این امر شامل آموزش مقامات فدرال، ایالتی و محلی و همچنین عامه مردم در مورد خطرات بمب الکترو مغناطیسی و گزینه ‌های پیش رو برای واکنش به آن خواهد بود.
جکسون مارستلر هم‌اکنون عضو برنامه رهبران جوان در بنیاد هریتیج است.

منبع :اشراف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار