مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي ازنگاه کارشناسان و شخصیتهای سیاسی

انقلاب اسلامي شايد از معدود انقلاب هايي است که هم روشنفکران، چه مذهبي و چه غيرمذهبي و هم توده هاي مردم در آن نقش داشتند و وجه مشخصه آن با انقلاب هاي ديگر اين بود که متکي بر احياي ارزش هاي ديني و احياي ارزش هاي اسلامي بود.

به گزارش گروه وب گردی باشگاه خبرنگاران، مهم ترين دستاورد انقلاب اسلامي چه چيزي بوده است؟ اين سوالي است که با تعدادي از چهره هاي اجرايي و سياسي کشور به مناسبت سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در ميان گذاشته ايم. آن چه در پي مي آيد پاسخ به اين سوال است.

علوي: هم اکنون براي ايران در تهران تصميم گرفته مي شود نه در واشنگتن يا مسکو

حجت الاسلام سيدمحمود علوي عضو مجلس خبرگان رهبري: به جاي اين که از خودم در اين زمينه چيزي بگويم به نقل از امام(ره) مي گويم ايشان در پاسخ فرمانده نيروهاي مسلح پاکستان فرمود مهم ترين دستاورد انقلاب اسلامي اين است که «الان براي ايران در تهران تصميم گرفته مي شود نه در واشنگتن يا مسکو»

امروز با مقاومت مردم ايران و با رهبري مقام معظم رهبري در مسير امام خميني(ره) ما به دستاورد ديگري رسيديم و آن اين که تصميم هايي که در ايران اسلامي گرفته مي شود در دنيا تعيين کننده است و موج بيداري اسلامي را پديد آورده است.

بزرگيان: مقاومت ملت ايران الگوي ملت هاي آزاده شده است

احمد بزرگيان معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور معتقد است: يکي از مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي «اسلامي بودن» آن است نظام اسلامي که مستقل و در مسير آرمان هاي ملت ايران و آرمان هاي حکومت اسلامي حرکت مي کند.

آن چه در نتيجه انقلاب اسلامي واقع شده خودکفايي ملي و جهاد علمي به معناي واقعي است که نشان از استقامت کشور و ملت دارد. ملتي که يک تنه در مقابل تمام هجمه ها ايستاده است مقاومتي که امروز الگوي ملت هاي آزاده شده است.

مسعودپور: يکي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي دين گرايي است

حجت الاسلام مسعودپور معاون پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: يکي از ويژگي ها و دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي دين گرايي است. در حالي که سال ها، جريان هاي خاص فکري تلاش مي کردند نظام سياسي ديني و ولايي در دنيا به حاکميت نرسد يکي از معجزات اين انقلاب حاکميت نظام اسلامي بود. اين ويژگي نه فقط در ايران بلکه در کشورهاي اسلامي و فراتر از آن در کشورهاي ديني و مذهبي تحول ايجاد کرد و مي رود تا همه جهان را دربر گيرد.

افزون بر اين تغيير زيرساخت هاي جهان از دستاوردهاي ديگر انقلاب اسلامي است.

محبيان: ايجاد اعتماد به نفس در مردم بزرگ ترين دستاورد انقلاب اسلامي است

دکتر امير محبيان موسس حزب نوانديشان ايران و روزنامه نگار: بزرگ ترين دستاورد انقلاب اسلامي ايجاد اعتماد به نفس در مردم ما است.

به عبارتي مردم ايران که نه تنها سال ها بلکه قرن ها با اراده قدرت هاي ديکتاتور يا قدرت هاي خارجي تحقير شده بودند با انقلاب اسلامي اعتماد به نفسي به دست آوردند که اکنون به ايفاي نقش برتر در منطقه و جهان مي پردازند.

در موضوع دانش هم هيچ نقطه اي از علم نيست که ايرانيان دست خود را کوتاه ببينند يا در خود اين توان را نبينند اين ها همه نشانه اعتماد به نفسي است که انقلاب اسلامي براي مردم ما به ارمغان آورده است.

فراموش نمي کنيم که پيش از آن اين سخن رزم آرا معروف بود که مي گفت ايراني ها از ساخت آفتابه عاجزند يا سران حکومت پهلوي افتخار مي کردند چون پول داريم هرچه را که مي خواهيم وارد مي کنيم بنابراين نيازي به فکر کردن و اختراع نداريم.

در حالي که امروز ايران را به عنوان يکي از قطب هاي علمي مطرح در جهان مي شناسند و همه اين ها نيست مگر به علت اعتماد به نفسي که انقلاب اسلامي به مردم داده است.

صالحي مرام: بازگرداندن هويت ايراني يکي از دستاوردهاي انقلاب است

صالحي مرام معاون ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رئيس جمهور: انتخاب يک دستاورد از ميان همه دستاوردهاي انقلاب بسيار سخت است.

نهضت امام(ره) يکبار ديگر اسلام را احيا کرد. امام(ره) اسلام را يک الگوي حکومتي به جهان معرفي کرد و در واقعيت نيز به آن جامه عمل پوشاند. وي افزود: بازگرداندن دوباره هويت ايراني يکي ديگر از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي است. امام(ره) بار ديگر اين هويت را زنده کردند. امروز شاهد هستيم با رهبري داهيانه مقام معظم رهبري و فعاليت شبانه روزي دولت توانسته ايم به بسياري از جايگاه هاي علمي دست پيدا کنيم جايگاه هايي که اگر از پنجره چند سال گذشته نگاه کنيم در حد رويا بود.

خسرو دانشجو: اسلاميت بزرگ ترين دستاورد انقلاب است

خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران معتقد است: عمده ترين دستاورد انقلاب اسلامي اين است که ما مي توانيم با افتخار و سربلندي بگوييم در نظام جمهوري اسلامي ايران زندگي مي کنيم و اين اسلاميت بزرگ ترين دستاورد انقلاب اسلامي است.

خوش چهره: امام سرمايه اي به نام «مردم» را به جهانيان معرفي کرد

دکتر محمد خوش چهره استاد دانشگاه و نماينده مردم تهران در مجلس هفتم: هنر حضرت امام(ره) اين بود که برخلاف سرمايه هايي که از نظر مبناي تجربي و تئوريک به عنوان سرمايه هاي تحول زا مطرح بود به سرمايه هاي ديگر فکر مي کرد که مردم بودند. اگرچه بعدها نظرهاي ديگر اضافه شد و به جاي سرمايه مادي سرمايه انساني يعني نيروي تحصيل کرده ماهر و دانشگاهي را به عنوان سرمايه اصلي تحول و تحرک نام بردند و در سال هاي اخير به عنوان سرمايه علمي نام برده مي شود اما امام(ره) سرمايه اي را مطرح کردند که دنيا به آن اعتراف کرد. امام(ره) سرمايه اي به نام «مردم» را به جهان معرفي کرد. البته در ادبيات غربي برخي از اين سرمايه با عنوان سرمايه اجتماعي نام مي بردند اما سرمايه مردم بالاتر از سرمايه اجتماعي است.

البته امروز خيلي ها قبول دارند که سرمايه اجتماعي حرف اول را مي تواند بزند و حتي بحران هاي اقتصادي جهاني را ناشي از بي اعتمادي سرمايه اجتماعي مي دانند. امام(ره) سرمايه اي به نام مردم را ايجاد کرد که تجلي آن مشارکت و حضور مردم در عرصه هاي مختلف بود و نظام سياسي قبل از انقلاب را با دست خالي به کمک مردم سرنگون کرد. در طول انقلاب به ويژه دوران دفاع مقدس با حضور و مشارکت مردم از مشکلات عبور کرديم.

حق شناس: استقلال مهم ترين دستاورد انقلاب اسلامي بود

دکتر محمدجواد حق شناس استاد دانشگاه و روزنامه نگار و فعال سياسي: انقلاب اسلامي در سال ۵۷ بزرگترين انقلابي بود که در دهه هاي پاياني قرن بيستم شکل گرفت و در تاريخ انقلاب هاي پايدار جهان ثبت شد و در عين حال ويژگي منحصر به فردي در مقايسه با ساير انقلاب ها داشت چرا که با محور دين و با حضور گسترده اکثريت جامعه و توده هاي مردم و نخبگان شکل گرفت.

انقلاب اسلامي شايد از معدود انقلاب هايي است که هم روشنفکران، چه مذهبي و چه غيرمذهبي و هم توده هاي مردم در آن نقش داشتند و وجه مشخصه آن با انقلاب هاي ديگر اين بود که متکي بر احياي ارزش هاي ديني و احياي ارزش هاي اسلامي بود.

در دستاوردهاي انقلاب اگر بخواهيم تاملي داشته باشيم مي توان گفت انقلاب بر شعار نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي متکي بود و شايد در آن مقطع جهان به جهان دو قطبي تقسيم شده بود.

انقلاب بدون حمايت هيچ يک از آن قدرت ها توانست به پيروزي برسد و اين عنصر برجسته ترين و مهم ترين دستاورد انقلابي بود و در بعد داخلي انقلاب اعتماد به نفس در مردم ايجاد کرد مردم با اتکا به اين توانايي روي پاي خودشان ايستادند و با وجود فشارهاي متعدد در اوايل انقلاب در دوران دفاع مقدس و پس از آن در عرصه هاي مختلف به موقعيت هاي ممتاز و ويژه رسيدند.

قشقاوي: روشنگري اسلامي مهم ترين دستاورد انقلاب است

حسن قشقاوي معاون پارلماني و کنسولي وزير امور خارجه: جمهوري اسلامي که امروز بر ايران حاکم است از انقلاب اسلامي نشأت گرفته است و از سي و چند سال اخير به عنوان عصر روشنگري انقلاب اسلامي ياد مي شود. از انقلاب تونس به بعد بيداري اسلامي را شاهديم و نتايج انتخابات تونس، مراکش و مصر تحقق بيانات مقام معظم رهبري است که فرمودند در هر کشور اسلامي اگر انتخابات آزاد برگزار شود بدون شک اسلام گرايان پيروز خواهند شد. بنابراين بدون ترديد اين بيداري اسلامي ناشي از روشنگري اسلامي است و عصر روشنگري اسلامي با قيام حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامي به وجود آمد.

سرتيپ چيت فروش: خوداتکايي و خودکفايي از دستاوردهاي مهم انقلاب است

سرتيپ چيت فروش رئيس دفتر مطالعات و تحقيقات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران: اگر بخواهيم به دستاوردهاي انقلاب اسلامي اشاره کنيم در حوزه هاي مختلف تنها به يک يا دو دستاورد نمي توان اشاره کرد من به عنوان يک چهره نظامي بايد بگويم از بنياد و تاريخ نيروي هوايي در ايران چيزي حدود ۹۰ سال مي گذرد. در ابتدا خلبانان ما در کشورهاي غربي ازجمله روسيه، فرانسه، انگليس، آلمان يا آمريکا آموزش مي ديدند اما به برکت انقلاب اسلامي در اين حوزه خودکفا شده ايم. خوداتکايي، خودکفايي و برنامه ريزي براي آموزش تخصص بالاي خلباني يکي از مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

هم چنين صنعت نگهداري هواپيما از جمله دستاوردهاي انقلاب اسلامي است صنعت نگهداري به عنوان يک فناوري در دنيا از آن ياد مي شود.

انقلاب اسلامي اعتماد به نفسي در کشور ايجاد کرد که نيروي هوايي توانست در اين صنعت به خوداتکايي و خودکفايي برسد.

من به عنوان مسئول تحقيقات نيروي هوايي اعلام مي کنم که موضوع جهاد خوداتکايي، خودکفايي و جهاد صنعتي را نيروي هوايي در کشور بنيان نهاد و از نيروي هوايي به ساير نيروها منتقل شد.

زارع: فرهنگ و آموزش عالي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي است

دکتر کريم زارع معاون پارلماني دانشگاه آزاد اسلامي: انقلاب اسلامي دستاوردهاي مهمي داشته است اما به نظر من در بعد فرهنگ و آموزش عالي يکي از مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايجاد دانشگاه آزاد اسلامي که يادگار امام(ره) است.

دانشگاه آزاد در راستاي فرمايشات امام راحل در سال ۶۴ زماني که خدمت شان رسيديم شکل گرفت ايشان ۳ جمله فرمودند نخست کاري کنيد که جوانان مجبور نباشند براي تحصيل به خارج سفر کنند دوم کاري کنيد که از خارج براي ادامه تحصيل به ايران سفر کنند و سوم ايران را دانشگاه کنيد.

هم اکنون از دانشگاه آزاد ۴ ميليون نفر فارغ التحصيل شده اند و يک ميليون و ۷۰۰ هزار دانشجو و ۲۱ ميليون مترمربع فضاي آموزشي در اقصي نقاط کشور دارد.

واعظي: اعتماد به نفس، خودباوري و استقلال مهم ترين دستاورد انقلاب است

رضا واعظي سردبير برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبکه ۲: مهم ترين دستاورد انقلاب اسلامي به نظر من اعتماد به نفس، خودباوري و استقلال است اين دستاوردها بسيار مهم است از آن رو که يک مثال بزنم اگر يک زماني به ايراني ها مي گفتيد فلان کالا را بسازيم مي گفتند مگر مي توانيم اما امروز به حدي توانمند هستيم که از اين مرز عبور کرده ايم و به دنبال اين هستيم که بهترين هاي دنيا را بسازيم.

اين اعتماد به نفس از خودباوري و استقلال نشأت گرفته چيزي که در دنيا مثال زدني است و دوست و دشمن به آن اذعان مي کنند اين امتياز مديون انقلاب اسلامي، خون شهدا و مديريت قاطعانه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري است عاملي که در سايه آن شاهد رشد و شکوفايي در عرصه هاي مختلف هستيم.

البته کاستي هايي هم وجود دارد که به سوءمديريت ها بازمي گردد.

جعفري: خودکفايي و استقلال مهم ترين دستاورد انقلاب اسلامي است

بهروز جعفري نماينده سميرم و عضو کميسيون فرهنگي مجلس: انقلاب اسلامي دستاوردهاي فراواني داشته و دارد اما مهم ترين آن ها خودکفايي کشور در زمينه هاي علمي، اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي است. هم چنين استقلال ازجمله دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

به اعتقاد من جمهوري اسلامي اقتباسي نيست بلکه نمونه مبتني بر حکومت مردم سالاري ديني ولايت فقيه است و اين تز جديد در الگوي جديد از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي است.

امين زاده: استقلال، اعتماد به نفس ملي و استکبارستيزي مهم ترين دستاوردهاي انقلاب است

دکتر الهام امين زاده استاد دانشگاه و نماينده مردم تهران در مجلس هفتم: استقلال کشور، سرافرازي، اعتماد به نفس ملي، استکبارستيزي، همدردي با ملت هاي مستضعف، اسلام خواهي يعني اسلام ناب محمدي که در آن تمام اهداف فردي و اجتماعي و داخلي و بين المللي يافت مي شد از مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

کاظمي قمي: پيوند دادن عقل و دين مهم ترين دستاورد انقلاب اسلامي است

کاظمي قمي دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق و سفير سابق ايران در بغداد: پيروزي انقلاب اسلامي در حقيقت تحقق وعده الهي بود. انقلاب اسلامي ايران دستاوردهاي زيادي در ابعاد مختلف براي جامعه بشري داشته است آن هم نه فقط براي عصر حاضر بلکه براي همه اعصار و تاريخ موضع ضداستکباري انقلاب و حمايت و دفاع از محرومان و مسئله عدالت ازجمله دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

يکي ديگر از دستاوردهاي انقلاب اسلامي پيوند دادن و دخالت دين و عقل، معنويت و ماديت در جامعه بشري بود. به عبارت ديگر هدايت جامعه بشري در چارچوب قواعد دين و عقل از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي است در حالي که در چند قرن گذشته در غرب تلاش اين بود که بشر را از خدا و معنويت دور و اومانيسم را جايگزين کند.

اين انقلاب اسلامي بود که نشان داد که اداره جامعه و حيات اجتماعي بشر در چارچوب معنويت و دين امکان پذير است. به عبارت ديگر پيوند دادن عقل و دين مهم ترين دستاورد انقلاب است. انقلاب اسلامي نشان داد که جامعه اگر بخواهد به سمت سعادت و خوشبختي برود بايد اين دو بال را با يکديگر داشته باشد.

چيزي که امروز غرب از آن در رنج است مسئله بحران اقتصادي نيست بلکه خالي شدن از معنويت و اخلاق است که امروز به صورت بحران اقتصادي آشکار شده است.

ماندگاري: مهم ترين دستاورد انقلاب خودباوري و اتکا به مردم است

ماندگاري سردبير روزنامه جام جم: مهم ترين دستاورد انقلاب در کنار همه دستاوردهايش خودباوري و اتکا به مردم است اين که مردم باور کردند که در تعيين سرنوشت شان نقش مهمي داشته و دارند.

فولادگر: مهم ترين دستاورد انقلاب، مردم سالاري ديني است

حميد فولادگر عضو کميسيون اقتصاد و نماينده اصفهان در مجلس: انقلاب اسلامي دستاوردهاي بسياري براي کشور داشت اما مهم ترين آن ها به نظر من اين است که مردم براساس اعتقادات ديني در صحنه حضور يابند و راي خود را در اداره امور کشور اعمال کنند. به عبارت ديگر مردم با اعتماد به ديني که مشروعيت نظام از آن گرفته شده است در صحنه ها حضور يافتند و راي خود را اعمال کردند يعني اعمال مردم سالاري ديني.

اسلامي پناه: مهم ترين رکن انقلاب اسلامي سپردن اداره جامعه به مردم بود

دکتر اسلامي پناه نايب رئيس کميسيون قضايي و حقوقي و نماينده جيرفت: با توجه به اين که انقلاب اسلامي صبغه نظامي نداشته و صبغه فرهنگي دارد لذا يکي از مهم ترين دستاوردهاي آن خودآگاهي و خودباوري و اعتماد به نفس ملت ايران است. امروز نيز با اتکا به اين دستاورد روي پاي خود ايستاده ايم و سرنوشت خود را تعيين مي کنيم. به علاوه با اين توانايي هرگونه وابستگي خود را قطع کرده ايم. به عبارت ديگر مهم ترين رکن انقلاب اسلامي اين بود که حکومت و اداره جامعه را به عموم مردم سپرد آن گونه که همه نهادهاي قانون اساسي بر مبناي راي و نظر مردم استوار است وقتي مردم به صورت مستقيم يا غيرمستقيم اداره امور را در دست داشته باشند بهترين دستاورد براي ملت است. اين دستاورد که به معني مردمي بودن و مردم سالاري بودن انقلاب اسلامي است کشور را از هرگونه خطر محفوظ خواهد داشت.

نورا: مهم ترين دستاورد جمهوري اسلامي، مردم سالاري است

دکتر نورا نماينده زاهدان و عضو کميسيون اقتصاد مجلس: بهترين دستاورد نظام جمهوري اسلامي حاکميت مردم از طريق انتخابات و مردم سالاري است. اين دستاورد جامعه را از بسياري قيد و بندها رها کرد و آزادي و حق انتخاب را به مردم داد.وي افزود: سرنوشت انقلاب با برگزاري انتخابات رقم خورده است که از جمله مي توان به سه رکن استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي اشاره کرد شعاري که از ابتداي انقلاب شعار ما بوده و امروز محقق شده است. در استقلال تنها کشوري هستيم که توانستيم در فضاي بين المللي بر مبناي آزادي عمل حرکت کنيم اگرچه هزينه هايي نيز داده ايم افزون بر اين ها حفظ ارزش هاي اسلامي از ديگر دستاوردهاي انقلاب است.

طلا: «باور ملي» مهم ترين دستاورد انقلاب است

دکتر حسين طلا فرماندار سابق تهران به خراسان گفت: به نظر من مهم ترين دستاوردي که انقلاب اسلامي داشته «باور ملي» است. ساليان سال القا شده بود که ايراني «نمي تواند» اما با پيروزي انقلاب اسلامي اين عبارت به «مي توانيم» تبديل شد. آن گونه که امروز دستاوردهاي بزرگي را در حوزه هاي مختلف در کشور شاهديم. نکته ديگر در باور ديني و غيرت ديني است ملت ما با فرهنگ عاشورا زندگي شان ممزوج شده است. سال هاي سال در ايام محرم جمله «هيهات منا الذله» را تکرار مي کرد در ۳۳ سال گذشته زير بار زور نرفتن را به پيروزي از سرور و سالار شهيدان براي خودش تمرين کرده و امروز به همين دليل سربلند است. امروز شکست سياست هاي تحريم گونه دشمن در سايه باور ديني مردم ايران و فرهنگ عاشورايي رقم خورده است./ ق پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.