وزیر امور خارجه آرژانتین از افزایش حضور نظامی انگلیس و نظامیگری لندن در آبهای آتلانتیک جنوبی و اطراف جزائر فالکلند، ابراز نگرانی کرد و تصریح کرد انگليس از آتلانتيک مکاتبات خليج فارس را شنود مي کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، هکتور مارکس تایمرمن، عصر جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد افزود: انگلیس زیر دریایی اتمی خود را در آتلانتیک جنوبی مستقر و مواضع نظامی خود را در آن منطقه افزایش داده است . وزیر امور خارجه آرژانتین گفت چندی پیش نیز جنگنده های انگلیسی وارد حریم هوایی آرژانتین شدند.

تایمرمن با بیان اینکه لندن موقعیت این منطقه را از نظر اهمیت با خلیج فارس مقایسه می کند، گفت: زیردریایی های انگلیس به راحتی می توانند کشورهای همجوار آتلانتیک جنوبی از جمله آرژانتین، برزیل، اروگوئه و سایرین را هدف گیرند .

وی افزود: در سال 2010 میلادی نیز گزارش کردیم که انگلیس بدون اعلام قبلی در آبهای آتلانتیک جنوبی اقدام به تمرینات موشکی کرده است که این قبیل اقدامات همچنان ادامه دارند.

وزیر امور خارجه آرژانتین گفت: انگلیس شبکه های ارتباطات خود را نیز در این منطقه به شدت افزایش داده و قادر است از همین منطقه هرگونه مکاتبه ای را در خلیج فارس و یا نواحی دیگر شنود کند. وی افزود: انگلیس تازه ترین فن آوری رادار جهان را در آتلانتیک جنوبی مستقر کرده است که از آن طریق می تواند با فرانسه، آمریکا، کانادا و ژاپن ارتباطات نزدیک خود را حفظ کند. تایمرمن با اشاره به اینکه همه این تحرکات را با دبیرکل و روسای شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل در میان گذاشته است، گفت: انگلیس با توجه به آنچه منافع راهبردی خود می نامد، پایگاههای نظامی بسیاری را در این منطقه تاسیس کرده است.

وی گفت: آرژانتین بار دیگر از دولت انگلیس می خواهد تا از قطعنامه های شورای امنیت اطاعت کند و تجهیزات نظامی خود را در این منطقه کاهش دهد. وزیر امور خارجه آرژانتین همچنین گفت: رئیس شورای امنیت به وی قول داده است در جلسه ای، نگرانی های آرژانتین را به نماینده انگلیس انتقال دهد. تایمرمن رئیس شورای امنیت گفت همچنین بر ضرورت مذاکرات صلح آمیز میان آرژانتین و انگلیس تاکید دارد.

وزیر خارجه آرژانتین در پایان این نشست خبری گفت دبیرکل، روسای شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل نیز از این مذاکرات صلح آمیز حمایت و آمادگی سازمان ملل متحد را در این زمینه اعلام کرده اند. گزارش خبرنگار ما حاکیست ساعتی بعد از این نشست خبری، نماینده انگلیس در سازمان ملل در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه آرژانتین کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد. مارک لیال گرانت در این نشست با ادبیاتی استعماری گفت: لندن از سال 1675 میلادی و قبل از تاسیس آرژانتین در آن منطقه حضور داشته است. نماینده انگلیس نزد سازمان ملل متحد مدعی شد که کشورش هرگز در نواحی غیرنظامی، اقدامات نظامی انجام نداده است.

وی افزود: هیچ سئوالی درباره تمامیت ارضی جزائر فالکلند وجود ندارد و انگلیس نیز هیچ علاقه ای ندارد تا این روند تغییر کند مگر آنکه خود مردم این جزائر از انگلیس درخواست کمک کنند. گرانت گفت: به دنبال تهاجمی که آرژانتین در سال 1982 به جزائر فالکلند انجام داد و طی آن 900 نفر کشته شدند، حضور نظامی ما در منطقه افزایش یافت.

وی ادعای نظامی کردن این منطقه از سوی آرژانتین را کاملا اشتباه دانست و مدعی شد از آن سال تاکنون، هیچ اقدام نظامی جدیدی از سوی لندن صورت نگرفته و به شمار مواضع نظامی ما افزوده نشده است.

نماینده انگلیس نزد سازمان ملل متحد در عین حال گفت: ما مسئول امنیت مردم جزیره فالکلند هستیم و آنان می توانند به این امر اتکاء داشته باشند. گرانت تاکید کرد: حضور نظامی انگلیس در آن نواحی، به منزله تهدید برای هیچ یک از کشورهای این منطقه نیست. وی همچنین مدعی شد که از حضور زیردریایی اتمی انگلیس در آبهای آتلانتیک جنوبی اطلاعی ندارد و در مورد موضوعات اتمی نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار نظر نمی کند.

نماینده انگلیس نزد سازمان ملل متحد حضور زیر دریایی های اتمی این کشور در آبهای بین المللی را امری عادی دانست و گفت: ما در گذشته با آرژانتین در رابطه با موضوعات گوناگون مرتبط به جزائر فالکلند و غیره مذاکره می کردیم ولی از سال 1995 میلادی و پس از تصویب قانون اساسی جدید آن کشور، گفتگو میان دو کشور قطع شده است. گرانت مدعی شد : اینکه وزیر امور خارجه آرژانتین به سازمان ملل متحد آمده است و ادعای نظامی گری ما را در آن منطقه طرح می کند، منجر به وخامت اوضاع می شود. نماینده انگلیس نزد سازمان ملل متحد در پایان گفت آیا این که آرژانتین در 300 مایلی جزائر فالکلند قرار گرفته است، باعث می شود تا نسبت به آن منطقه حق حاکمیت داشته باشد؟ آیا می توان گفت چون کانادا به آلاسکا نزدیک است، پس نسبت به آن منطقه حق حاکمیت دارد؟/ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار