در دنیای امروز برخلاف گذشته تمامی افراد علاقمند که صلاحیت و ملاک های لازم جهت فضانوردی را داشته باشند بعد از گذراندن دوره های آموزشی می توانند فضانورد شوند.

لیلا خلج زاده، کارشناس ارشد هوافضا در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: کسی که جهت فرماندهی، خلبانی یا ارائه خدمت به عنوان یکی از اعضای خدمه فضاپیما آموزش دیده باشد فضانورد نامیده می شود.

وی افزود: در کشوری مانند روسیه زمانی که فردی پس از دریافت آزمایش های لازم به فضا سفر کرده و بازگردد فضانورد محسوب می شود.

خلج زاده اظهار داشت: به تمام افراد سیاسی، خبرنگار، دانشمند یا گردشگر که به دلیل مشخصی به فضا سفر کنند نیز فضانورد می گویند.

**فضانوردان یک فضاپیما آموزش های متفاوتی می بینند

وی تصریح کرد: در خصوص ارتفا پرواز یا مرز فضا برای فضانورد معیارهای مختلفی وجود دارد مثلاً در ایالات متحده به کسی که به بالای 80 کیلومتر پرواز کند فضانورد می گویند.

خلج زاده عنوان کرد: بیشتر فضانوردان از بین خلبانان نیروی هوایی یا نظامیان در گذشته انتخاب می شوند ولی در حال حاضر معیارهای خاص خود دارای صلاحیت باشد در این زمینه تربیت می شود.

وی تأکید کرد: آموزش افراد در دوره های فضانوردی متفاوت است به گونه ای که گروهی جهت هدایت فضاپیما تعلیم می بینند و اغلب آنها در یکی از رشته های مهندسی تحصیل کرده اند و در بالاترین درجه خود به خلبانی یا فرماندهی فضاپیما نائب می شوند.

خلج زاده گروه دوم را معروف به متخصصین پرواز دانست و گفت: این افراد بیشتر در رشته های طبیعی مثل زیست شناسی، پزشکی، شیمی و بیوشیمی تحصیل کرده اند و جهت انجام آزمایش های مربوط به رشته خود به فضاپرواز می کنند.

**تکنسین های فنی نقش بسزایی در تکیمل ایستگاه های فضایی دارند

وی اظهار داشت: این افراد وظیفه دارند کار با دستگاه های موجود در ایستگاه فضایی و سایر تجهیزات را که جهت هدایت و انجام آزمایش های خاص به فضا حمل می شود را آموزش ببینند.

خلج زاده تصریح کرد: امور فنی و مهندسی و هدایت ایستگاه فضایی برعهده گروهی از متخصصین پرواز، تکنسین های فنی است که آنها در ساخت و تکمیل ایستگاه فضایی نقش مؤثری دارند.

وی یادآور شد: نحوه داخل و خارج شدن صحیح از فضاپیما، راهپیمایی در خلاء، استفاده از دستگاه های ورزشی و سایر دستگاه های کاربردی عمومی در فضا از جمله مهارت هایی است که تمامی افراد در کنار آموزش های تخصصی خود بیاموزند.

خلج زاده عنوان کرد: موارد ذکر شده مربوط به امور روزمره در فضا است که باید همه افراد اعم از خلبان، دانشمند یا گردشگر باید جهت بقا در فضا به طور کامل بیاموزند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار