بندرعباس/

آغاز عمليات لايروبى و ساماندهى چاههاى تلا در قشم

مدير ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى سازمان منطقه آزاد قشم گفت: عمليات لايروبى و ساماندهى 366 حلقه چاه، معروف به چاههاى تلا در بندرتاريخى لافت در جزيره قشم اغاز شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران تورج امانى افزود: عمليات ساماندهى و لايروبى چاههاى تلا با هدف جذب بيشتر گردشگر، کمک به جوامع محلى و همچنين گاه نگارى اين اثر تاريخى از امروز در بندر تاريخى لافت جزيره قشم آغاز شده است.

وى تصریح کرد: با اجراى اين عمليات که تا پايان سال ادامه دارد بسيارى از چاههاى مدفون شده در اين محوطه شناسايى،لايروبى و ساماندهى می شوند.

مدير ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى سازمان منطقه آزاد قشم گفت: چاههاى تلا در قشم که از صدها سال پيش در گل و لاى مدفون شده، در فهرست آثار ملی قرار دارد و سازمان منطقه آزاد قشم با هدف بازیابی این آثار تاريخى، عملیات لایروبی و ساماندهی، حفاری چاههای مدفون و شناسایی قدمت حقیقی آن را براساس یافته های باستان شناسی شروع کرده است.

ساکنان بندرتاریخی لافت در گذشته های دور، آب مورد نیاز خود را هر روز از یکی از 366  حلقه چاهی که تلا نامیده می شد تامین می کردند، اما با گذشت زمان و کاهش بارندگی ها و همچنین با توجه به عملیات آبرسانی به روستاها، این چاهها بدون استفاده ماند و هم اکنون مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با برنامه ای مدون، عملیات ساماندهی آثار تاریخی این منطقه از جمله چاههای تلا را با هدف توسعه گردشگری و کمک به جامعه محلی در دستور کار خود قرار داده است.

در گویش محلی جزیره قشم، تل به معنای گودی و او به معنای آب است و اصطلاح تلا به معنای چاه آب است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.