آموزش و پرورش با ارائه سند تحول بنیادین خود همچنان با کاستی ها و چالشها و مشکلات روبروست.

به گزارش

خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران

، آموزش و پرورش با بیش از 20 میلیون دانش آموز و نزدیک به یک میلیون معلم و سرو کار داشتن با تربیت و تعلیم دانش آموزان از مهمترین وزارتخانه های کشور است به همین دلیل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

تکذیب کردن مسائل و مشکلات این وزارتخانه ساده ترین راهی است که مسئولان آموزش و پرورش به آن متوسل می شوند تا شاید بتوانند بر مشکلات که با آنها دست به گریبان هستند سرپوش بگذارند.

یکی از اقدامات مهم این وزارتخانه تهیه سند تحول آموزش و پرورش است که از اقدامات مهم این وزارتخانه در زمان وزارت حاجی بابایی است.

تهیه این سند از سال 83 آغاز شده و درشورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید.

بر اساس این سند آموزش و پرورش دارای سندی راهبری شد که تکلیف وزارت آموزش و پرورش را روشن می کرد.

اما با این حال حتی با تصویب این سند هم آموزش و پرورش باز هم با مشکلات عدیده ای روبروست که باید برای رفع آن چاره ای بیندیشد.

یکی دیگر از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش تغییر نظام آموزشی است که قرار است از سال تحصیلی آینده در کشور اجرا شود.

یک روز بعد از رونمایی از سند تحول آموزش و پرورش و اعلام تغییر نظام آموزشی از سال تحصیلی آینده، علی عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این تصمیم آموزش و پرورش را اقدامی عجولانه توصیف کرد و گفت:‌این اقدام وزیر آموزش و پرورش غیر قانونی است.

وی گفت: تعجیل های وزارت آموزش و پرورش و اقدامات بدون کارشناسی این وزارتخانه موجب شده نگران آینده فرزندانمان باشیم.

با این حال گویی وزارت آموزش و پرورش برای اجرای قانون تغییر نظام آموزشی در کشور مصمم است و با تمام نیرو خواهان اجرای 3-3-6 از سال تحصیلی آینده است.

از دیگر مسائلی که این روزها در آموزش وپرورش عادی شده آموزش ژیمناستیک برای مقطع دوم ابتدایی و سباح(شنا) و طناورز (طناب زنی) برای دانش آموزان سوم و چهارم ابتدایی است.

طرحی که هم اکنون در کشور اجرا می شود این طرح اگر چه نشان دهنده ارادت و توجه وزیر آموزش و پرورش به ورزش در مدارس که در چند سال گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است اما شاید اجرای آن نیاز به تامل و برنامه ریزی بیشتری داشت.

بی مهری به ورزش در مدارس شاید تا جایی پیش رفت که نه تنها صدای معلمان بلکه صدای والدین را هم درآورد.

گرچه طرح های ورزشی ایجاد شده تحت عنوان طناورز و سباح وغیره مورد توجه زیادی قرار گرفته اما به نظر می رسد تنها برخی از استانها قابلیت اجرای این طرح ها را در خود دارند.

اجرای طرح طناورز و سباح در شرایط در کشور رخ می دهد که همچنان بسیاری از دانش آموزان کشورمان در مدارس کپری درس می خوانند وشاید بهتر باشد آموزش و پرورش در ابتدا فکری به حال مدارس کپری خود کند.

*وزارت آموزش وپرورش اعتیاد دانش آموزان را انکار می کند

در حالیکه وزارت آموزش و پرورش آمار 2400 نفری دانش آموز معتاد را می دهد اما خبرها حاکی از اعتیاد تعداد بیشتری از دانش آموزان است.

این در حالی است که 30 درصد از دانش آموزان نیز در معرض کشیدن قلیان و سیگار قرار دارند.

حاجی بابایی اعتقاد دارد که اگر دانش آموزان اعتیاد دارند نباید آمار آن را اعلام کرد.

این در حالی است که گفته می شود آموزش و پرورش دانش آموزان معتاد را اخراج می کند و بعد می گوید معتاد نداریم و به همین دلیل اکثر معتادان ما از ترک تحصیلی ها هستند.

بیان این موضوع که 30 درصد از دانش آموزان در معرض کشیدن سیگار و قلیان هستند هشداری برای خانواده ها و به خصوص مسئولان است تا توجه بیشتری به دانش آموزان خود داشته باشند.

این در حالی است که در سند تحول بنیادین مسائلی چون اعتیاد دانش آموزان مدراس کپری شهریه های میلیونی عرفانهای کاذب در مدارس مشکلات معلمان حق التدریس همه و همه چندان مورد توجه قرار نگرفته اند.

از آنجایی که وزارت آموزش و پرورش وزارتی فرهنگی است که متولی آموزش فرزندانمان است انتظاری دیگري از آن می رود./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار