دکتر ابراهیم نجفی گفت: انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 به ظاهر به پیروزی رسید؛ اما این اولین گام از اهداف بلند انقلاب است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر ابراهیم نجفی، رییس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج کشور نیز در همایش تجلیل از خالقان آثار علمی و پژوهشی رسانه ملی که به همت بسیج رسانه ملی در دانشکده صدا و سیما برگزار شد، با موضوع مولفه های دهه ی چهارم انقلاب اسلامی به ایراد سخن پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 به ظاهر به پیروزی رسید؛ اما این اولین گام از اهداف بلند انقلاب است .

وی گام دوم پیروزی را ایجاد نظام اسلامی و تشکیل هندسه نظام اسلامی خواند و تصریح کرد: در حال حاضر از این فضا هم عبور کرده ایم و وارد فاز سوم یعنی ایجاد دولت کاملاً اسلامی شده ایم که حاکمیت نظام را بر عهده دارد و تلاش دارد که صد در صد اسلامی باشد.

نجفی افزود: حرکت حاکمیت ما به سمت نهادینه شدن اسلامیت کامل است لذا باید به جایی برسیم که تلاءلوی فضای اسلامی را به برکت انقلاب اسلامی در جهان نورافشانی کنیم.

وی ادامه داد: به لطف حرکت معمار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) امروز شاهد حرکات اسلامی در دنیا هستیم که نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران هستند.

وی با اشاره به ورود به دهه ی چهارم انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: این دهه به نام دهه ی پیشرفت و عدالت نامگذاری شده و در واقع نمایی از پیشرفت اسلامی ـ ایرانی را پیش رو داریم.

رییس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج کشور در خصوص دلیل نامگذاری این دهه به نام دهه ی پیشرفت و عدالت به جای استفاده از واژه ی توسعه، اضافه کرد: توسعه یافتگی به معنای کنونی آمریکا با فرهنگ ما سازگاری ندارد چرا که کشورهایی در این تقسیم بندی توسعه یافته ترند که تحت تسلط کامل آمریکا هستند و همچنین دسته بندی کشورهای سلطه پذیر و سلطه گر نیز بر ما روا نیست و لذا پیشرفتی که مراد کشور ماست پیشرفتی است که با مبانی معرفتی و اخلاقی ما ارتباط دارد و بادسته بندی جهت گیری شده ی غربی ها در تعارض است و همه چیز را فدای پیشرفت ظاهری نمی کند و پسوند عدالت دارد .

وی بر لزوم بهره گیری از ویژگی های ممتاز سایر کشورها تاکید کرد و گفت: باید پس از بومی سازی و تطبیق ویژگی های کشورهای دیگر با شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم بر کشورمان از آنها بهره کافی را ببریم.

نجفی پیشرفت را به چهار عرصه ی پیشرفت تفکر و اندیشه، علم و فناوری، زندگی و معنویت تقسیم کرد و افزود: در این میان هسته ی مرکزی همه ی پیشرفت ها پیشرفت در عرصه ی معنویت است.

وی در ادامه سخنان مقام معظم رهبری در خصوص پیشرفت در این عرصه ها را مورد توجه قرار داد و گفت: پیشرفت علمی کشور حرکتی است که از مجموعه ی نخبگان آغاز می شود ولی باید دانست که این پروسه الزاماتی به همراه دارد.

رییس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج کشور افزود: اگر نخبگان قرار است نقش آفرینی کنند ما هم باید برای حمایت از ایشان الزامات و مسیر را مهیا کنیم که این مسیر از نخبه خواهی آغاز می شود تا باور در عموم مردم و مجموعه های متصدی ایجاد شود که نخبگان طیفی خاص است و باید به آنها رسیدگی شود و برنامه ی مجزایی برایشان ترتیب داده شود.

وی ادامه داد: مرحله ی بعدی نخبه یابی از میان نخبگانی است که استعدادهایشان بالقوه مانده و یا به فعلیت رسیده است و سپس باید به سنجش استعداد آنها اهتمام و نخبه گزینی کرد.

نجفی بر لزوم تببین و تشخیص جایگاه نخبگان در نظام متناسب با استعدادهای ایشان تاکید کرد و گفت: نخبه یاری انتهای کار نیست بلکه با این اقدام تنها به جذب و گزینش نخبگان اهتمام کرده ایم اما باید برنامه ریزی برای حفظ و انسجام نخبگان صورت گیرد تا همکاری ایشان در یک مسیر و مقطع خاصی نباشد و فرایند به نخبه پروری ختم شود.

وی بیانات مقام معظم رهبری در عرصه ی علم و فناوری، زندگی و پیشرفت در عرصه ی رفاه، استقلال و امنیت را مورد توجه قرار داد و گفت: به فرموده ی ایشان پیشرفت معنوی هسته ی اصلی همه ی پیشرفت هاست.

رییس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج کشور، فراهم آمدن محتوای اسلامی و ایرانی را نیازمند تعامل میان مردم و حاکمیت دانست و گفت: همه ی این پیشرفت ها در توسعه منابع اسلامی و جهاد علمی و کارآمدسازی نظام و ترویج تفکر بسیجی و الهام بخشی خلاصه می شود.

وی با بیان این که واژه ی جهاد به معنای تلاش مضاعف و مجدانه است، اظهارکرد: جهاد به این معناست که دشمن مقابل ماست و باید با او به مبارزه برخیزیم.

نجفی دسته بندی جهاد از نگاه بزرگان را مورد توجه قرار داد و گفت: در این دسته بندی مبارزه با نفس و درون به معنای جهاد اکبر، مبارزه با دشمن آشکار به معنای جهاد اصغر، جهاد علمی به معنای جهاد کبیر و جهاد سیاسی به معنای جهاد افضل است.

وی تاکید کرد: جهاد علمی نقش ویژه ای برای ما و دشمنان دارد چرا که امروز شهدایی را در عرصه ی جهاد علمی تقدیم انقلاب می کنیم.

به گفته ی وی، تولید علم با هویت ایرانی اسلامی، داشتن مرجعیت علمی کشور در 50 سال دیگر ، پیوند علم و صنعت، انتخاب و کشف راههای میان بر، نیاز به وجود مراکز تحقیقاتی، ایجاد توازن بین صادرات و واردات علمی، پرهیز از زیر دست بودن و دنباله روی از غرب، ایجاد اعتماد به نفس، آزاد اندیشی، شکستن مسیرهای معمول، راه اندازی مجموعه های اندیشه ورز، ایجاد چرخه ی به هم پیوسته از همه ی دانش ها، تولید ثروت از دانش به جای نفت، تجاری سازی یافته های علمی و صنعتی، و ... از مولفه های جهاد علمی با تاکید بر بیانات رهبری هستند؛ چرا که امروز در دنیا منشاء همه ی عزت ها و قدرت ها قدرت علمی است./ي2

نجفی تاکید کرد: امروز از عصر صنعتی و جامعه ی تولید بنیان عبور کردیم و به عصر اطلاعات که دانش بنیان است رسیده ایم و دغدغه ی ما تولید دانش است و لذا باید همه ی ارکان و اجزای جامعه فضا و رنگ و بوی دانش بنیانی به خود گیرد بسیج رسانه هم دانش بنیان شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای ورود جدی به عرصه ی جهاد علمی قدم هایی برداشته شده اما کافی نیست ؛ ایجاد احساس نیاز در همه ی کشور و نه تنها نخبگان امری ضروری است.

رییس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج کشور در ادامه بر لزوم ایمان به خدا ، دشمن شناسی، ولایت طلبی، بصیرت افزایی، اعتماد به نفس و بی اعتمادی به بیگانگان، بالابودن آستانه ی تحمل مردم، حضور یکپارچه ی مردم در شرایط دفاعی، انسجام داخلی در شرایط دفاعی و تاکید بر صلح و امنیت،افزایش نیروی انسانی به لحاظ کمی و کیفی، خودکفایی و الهام بخشی و آمادگی برای مقابله با تهدید تاکید کرد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار