معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: درآمد دولتی معادن استان لرستان به دو میلیارد تومان رسید.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

؛سعید مهدوی با اعلام اینکه بیش از 100 معدن فعال در استان وجود دارد، که سالانه چهار میلیون تن استخراج مواد معدنی از این معادن صورت می‌گیرد، اظهار داشت: میزان درآمد معادن استان در سال 89 حدود یک میلیارد و 367 میلیون تومان بوده است که همین مبلغ برای امسال نیز پیش‌بینی شده بود که خوشبختانه تا به امروز توانسته‌ایم بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون تومان درآمد دولتی این معادن برای استان داشته باشیم که طبیعتاً پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به سقف دو میلیارد تومان برسیم.

وی یادآور شد: میزان ذخایر شناخته شده در استان حدود 540 میلیون تن است که تقریباً 650 میلیون تن آن سنگ تزیینی است و 1700 نفر مستقیماً در معادن استان مشغول به کار هستند.

مهدوی با تاکید بر اینکه ذخایر سنگ‌تزیینی در انواع مختلف یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کم‌نظیر استان است، افزود: 10 درصد تولید سنگ تزیین کشور در لرستان صورت می‌گیرد و این استان از لحاظ ظرفیت‌های معدنی یکی از استان‌های طراز اول کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به این مواد معدنی و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، صنایع مرتبط با بخش معدن نیز فعال است و به نوعی مواد معدنی تأمین کننده کارخانجات صنعتی است، مواد اولیه پنجاه درصد صنایع استان مستقیماً از معادن بومی تأمین می‌شود.

مهدوی با اعلام این که حدود 17 نوع ماده‌معدنی در لرستان شناسایی شده است، افزود: حدود 450 واحد فرآوری سنگ در این بخش مشغول به فعالیت است، که بخشی از آن‌ها به صورت سنتی دارند، کار می‌کنند و بخشی نیز به صورت تکنولوژی روز است و ماشین آلات خارجی را وارد کرده‌ایم، که موجب شده بهره‌وری در این بخش بالا برود.

وی پایین بودن میزان بهره‌وری در بخش معدن را یکی از مشکلات استان برشمرد و گفت: اینک با تعویض ماشین‌آلات، آموزش نیروی انسانی و فعال کردن نظام مهندس معدن استان توانسته‌ایم به این ارتقا و بهره‌وری دست پیدا کنیم، که امید است در آینده نیز شاهد حضور بیشتر مهندسان در کارخانجات باشیم./س


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.