یاسوج/

سال نو یا گرانی نو / مردم خرید نوروزی را زودتر شروع کرده اند ...

امسال رنگ و بوی خیابان‌ها، مغازه‌ها و پاساژها از آغاز زودهنگام خریدهای نوروزی حکایت دارد. البته واریز یارانه نقدی این ماه خانوار در هفته، رونق بازار را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، چند روزی است که بازار به صورت کامل، رنگ و بوی نوروزی گرفته است، حراج‌ها آغاز شده و مردم هم برای خریدهای امسال خود، زودتر از سال‌های گذشته روانه بازار شده‌اند.
 البته مغازه‌دارها هم به این اشتیاق دامن می‌زنند و با استخدام افرادی با عنوان "دادزن" تلاش دارند تا مردم را به سمت مغازه‌های خود بکشانند.
همه چیز دست به دست هم داده تا خریدهای نوروزی 91، حدود ده تا پانزده روز زودتر از موعد هر سال برگزار شود، به این معنا که هر سال به نظر می‌رسید مردم ترجیح می‌دادند که اول کارهای مربوط به خانه‌تکانی را انجام دهند و بعد برای خریدهای خود روانه بازار شوند، اما امسال گویا خریدهای کیف، کفش، لباس و آجیل و شیرینی گوی سبقت را از خانه تکانی ربوده است و تغییر رفتاری را برای مصرف‌کنندگان رقم زده است.
البته شاید هم به دلیل گرانی آب و برق باشد که مردم ترجیح می‌دهند با وسواس کمتری نسبت به انجام خانه‌تکانی خود اقدام کنند و بنابراین زمان بیشتری هم دارند که به بازار مراجعه کرده و خرید کنند.
این تنها یک فرضیه است و به نظر می‌رسد که شاید برخی دل‌نگرانی‌ها از افزایش قیمت، مردم را به خریدهای زودهنگام نوروزی، ترغیب کرده است، موضوعی که البته مسئولان دولتی بیشتر آن را یک جو روانی می‌دانند و تاکید می‌کنند که کالا به اندازه کافی در بازار وجود دارد و قرار نیست که شب عید 91، افزایش قیمتی داشته باشیم.
موضوع دیگری که رونق خرید در بازار را بیشتر و بیشتر کرده است، مرحله جدید پرداخت یارانه‌های نقدی از سوی دولت است که به هرحال، منابع مالی جدیدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد و آنها به نوعی، با خیال راحت‌تری روانه بازار می‌شوند.
این رفتار نشان می‌دهد که برخی مردم ترجیح می‌دهند که یارانه نقدی دریافتی از دولت را این بار برای خود، فرزندان یا نونوار کردن منازلشان خرج و از دغدغه پرداخت قبوض آب و برق خود را رها کنند.
خانمی که به همراه دو فرزند خود برای خرید به بازار آمده است، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران می‌گوید: بیشتر برای ارزیابی قیمتها به بازار آمده ام، از چند روز دیگر نمایشگاههای فروش بهاره آغاز می‌شود و می‌خواهم با اشراف به قیمت‌ها به این نمایشگاهها بروم.
وی می‌افزاید: البته در حالی که با این تفکر به بازار آمده‌ام، اما برخی فروشندگان آنقدر در فروش کالاهای خود تبلیغ می‌کنند که مشتریان به نوعی جذب تبلیغات آنها می‌شوند و احساس می‌کنند که خرید به نفعشان است. تاکنون این تبلیغات بر روی من هم اثرگذار بوده است.
او می‌گوید: امسال فقط مردم نیستند که زودتر خرید خود را آغاز کرده‌اند، بلکه فروشندگان نیز حراج‌های خود را زودتر شروع کردند و همین امر، مردم را به بازار می‌کشاند.
خانم جوانی نیز که برای خرید به بازار آمده است، در پاسخ به این سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران  مبنی بر انجام خرید شب عید با یارانه‌های نقدی می‌گوید: یارانه ماه بهمن پرداخت شد، اما هنوز قبوض صادر نشده است، همین امر آدم را وسوسه می‌کند که با یارانه نقدی، به بازار بیاید.
وی می‌‎افزاید: البته مبلغ یارانه هم دردی را از پرداخت قبوض دوا نمی‌کند و قبوض، معمولا رقم بیشتری را برای پرداخت مطالبه می‌کنند. بنابراین ما نیز بدون توجه به پرداخت‌ها، یارانه را برای خرید به بازار آورده‌ایم.
مدیركل تعزیرات حكومتی كهگیلویه و بویراحمد گفت: آمارها نشان می دهد كه هر چه قدر مشاركت مردم برای شكایت از متخلفان صنفی در بازار پررنگ تر باشد نظارت بازرسان و برخورد با متخلفان صنفی نیز افزایش چشمگیری داشته است.
 صالحی افزود: اثربخشی سریع و بموقع در حمایت از حقوق مصرف كنندگان و حضور قوی و بازدارنده در عرصه داد و ستد برای برخورد با عوامل اخلال در بازار از مهمترین اهداف گشت های ویژه بازرسان در بازار این استان است.
وی، از تشدید مقابله با محتكران و گرانفروشان در بازار كهگیلویه و بویراحمد خبر داد و بیان كرد: تمهیدات و تدابیر لازم در این راستا اندیشیده شده و تعزیرات حكومتی استان با دریافت شكایت های مردمی و گزارش های ارسالی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت با متخلفان صنفی به شدت برخورد خواهد كرد.
صالحی اظهار داشت: نظارت بر قیمت كالاها و خدمات وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و رسیدگی به گزارش های ارسالی از سوی بازرسان و رسیدگی به شكایت های مردمی نیز وظیفه شعب تعزیرات حكومتی در نقاط مختلف كهگیلویه و بویراحمد است.
وی عنوان كرد: از آنجا كه یكی از شروط لازم برای برخورد با متخلفان صنفی داشتن شاكی حقیقی و یا حقوقی است می بایست مردم كهگیلویه و بویراحمد در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی مراتب را به شعب تعزیرات حكومتی و یا به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گزارش دهند.
صالحی، با اشاره به تخلفات پزشكی بخش درمان كهگیلویه و بویراحمد، ابراز داشت: نماینده ویژه وزیر بهداشت، رییس دانشگاه علوم پزشكی استان و معاونان درمان و دارو و غذای این دانشگاه، رییس سازمان نظام پزشكی، مدیركل تعزیرات حكومتی استان و برخی كارشناسان از اعضای اصلی كمیسیون ماده 11 هستند.
مدیركل تعزیرات حكومتی كهگیلویه و بویراحمد افزود: وظیفه اصلی این كمیسیون بحث و بررسی كارشناسی پیرامون تخلفات بخش بهداشت، دارو و درمان است كه از سوی مردم‌، ماموران بازرسی دانشگاه علوم پزشكی و شبكه‌ های بهداشت و درمان گزارش می ‌شود.
صالحی گفت: رای و نظر اعضای این كمیسیون برای شعب تعزیرات حكومتی جنبه كارشناسی و تخصصی دارد و به آن استناد می‌ شود.
وی بیان كرد: ماهانه حدود 30 مورد شكایت مردمی در زمینه های مختلف و در حوزه دارو و درمان به كمیسیون ماده 11 در كهگیلویه و بویراحمد ارجاع داده می شود و مورد بررسی كارشناسانه قرار می گیرد.
صالحی، با ابراز گلایه از پدیده نامشروع زیرمیزی از سوی برخی پزشكان در كهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: مردم استان با وجود مشاهده اینگونه تخلفات فاحش تاكنون همكاری مطلوبی برای گزارش آنان نداشته اند.
وی، با اشاره به قانون حمایت از حقوق مصرف كنندگان خودرو، عنوان كرد: طبق ماده چهار قانون حمایت از حقوق مصرف كنندگان تمام نمایندگی ‌های فروش خودرو مكلف به ارائه خدمات پس از فروش در موارد ایمنی، كیفیت و سلامت خودرو هستند.
صالحی، با بیان اینكه تاكنون بیش از 16 مورد تخلف صنفی از سوی نمایندگی های فروش خودرو در كهگیلویه و بویراحمد به شعب تعزیرات حكومتی این استان گزارش شده، ابراز داشت: عزم تعزیرات حكومتی استان برای برخورد با متخلفان صنفی در نمایندگی های فروش خودرو جدی است
449 واحدصنفی متخلف كهگیلویه وبویراحمدبه تعزیرات حكومتی معرفی شدند
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای بهمن ماه امسال تاكنون 449 واحد صنفی متخلف این استان با تشكیل پرونده به تعزیرات حكومتی معرفی شدند. 
محمدحسین حیدرپور افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد طی این مدت 449 فقره پرونده برای واحدهای صنفی متخلف استان تشكیل داده است.
وی بیان كرد: ارزش این تعداد پرونده تشكیل شده برای واحدهای صنفی متخلف كهگیلویه و بویراحمد 800 میلیون ریال است كه برای صدور رای به تعزیرات حكومتی استان معرفی شده اند.
حیدرپور اظهار داشت: بیشترین موارد تخلف صنفی كشف شده در كهگیلویه و بویراحمد از ابتدای بهمن ماه امسال تاكنون شامل گران فروشی و درج نكردن قیمت بوده است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.