در كنگره بين المللي بارداري ايمن عنوان شد؛

نوزادان سزاريني 50 درصد بيشتر مبتلا به آسم مي شوند

تحقيقات اخير نشان داده كه كودكاني كه توسط سزارين متولد مي شوند، احتمال ابتلا آنها به ديابت 20 درصد و آسم 50 درصد بيشتر از كودكاني است كه به روش طبيعي بدنيا مي آيند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دكتر ناهيد خداكرمي، رئيس انجمن علمي مامائي ايران امروز 26 بهمن در دومين كنگره بين المللي و چهارمين كنگره ملي بارداري ايمن كه در تالار امام علي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شده بود، افزود: آنچه در سالهاي اخير نگران كننده است، مداخله بي رويه در پروسه زايمان است كه نه بر مبناي مستندات علمي و نه بر مبناي اصول اخلاقي انجام مي شود.
در چند سال اخير دخالت در پروسه زايمان افزايش يافته است كه تحقيقات نشان مي دهد، كه كودكاني كه توسط سزارين متولد مي شوند، احتمال ابتلاي آنها به ديابت 20 درصد و آسم 50 درصد بيشتر از كودكاني است كه به روش طبيعي متولد مي شوند.
وي گفت: ما مي دانيم كه در كل سلامت مادر و نوزاد همواره از اولويت هاي ملي و منطقه اي است چرا كه بهبود شاخص ها در زمينه مادر و نوزاد نشان دهنده سيماي كلي سلامت هر كشور است و همه تلاش مسئوليني كه در حوزه سلامت كار مي كنند اين است كه بتوانند مادر و نوزاد سالم در جامعه داشته باشند.
خداكرمي اظهار داشت: ما متعهد شديم كه تا سال 2015 ميزان مرگ و مير مادران و نوزادان را كاهش دهيم كه خوشبختانه به اين عدد نزديك شده ايم اما به نظر مي رسد كه به موازات كاهش اين مرگ و مير عوارض ناخواسته اي را به مادر و نوزاد تحميل كرده ايم كه در پروسه بعدي زايمان بايد بيشترين توجهمان به پيشگيري از عوارض باشد.
رئيس انجمن علمي مامائي ايران، عنوان كرد: هنگامي كه مي خواهيم جامعه سالمي داشته باشيم بايد توجه به سوابق باروري و تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده بپردازيم.
خدا كرمي عنوان كرد: حضور ماما در تيم پزشك خانواده شايد يك نقطه قوت برنامه پزشك خانواده باشد و تاكنون نيز تاثير خود را تا حدي گذاشته است كما اينكه ما در بسياري از جاها شاهد مرگ و مير هستيم اما متاسفانه در نسخه جديد پزشك خانواده (02) چالش هايي براي حرفه مامائي ايجاد شده كه اين چالش ها به سلامت مردم، شهرنشينان و روستاييان صدمه وارد خواهد كرد كه البته قول هايي را گرفتيم كه در بازنگري اصلاح شود اما اگر اين نسخه به همين نحو ابلاغ شود، مسلما مردم آسيب خواهند ديد و نه تنها ما نخواهيم توانست مشكلي به نام سزارين هاي غير ضروري و يا پايين بودن خدمات دوران بارداري را رفع كنيم بلكه مشكلاتي را نيز به سيستم سلامت تحميل كرده ايم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: برنامه هاي سه روزه اين كنگره به گونه اي طراحي شده كه با ارائه تصويري از قابليت ها، موفقيت ها و توانايي هاي علمي_ پژوهشي ايران در زمينه سلامت مادر و نوزاد را به محققين جوان و ارائه نتايج پژوهش هاي انجام شده بتوانيم چالش هاي موجود مرتبط با بارداري ايمن در جهان و ايران را شناسايي و در پنل هاي كنگره مورد بحث قرار دهيم.
به همين دليل سه پنل طراحي شده كه در روز اول پنل بارداري پرخطر را خواهيم داشت كه در اين پنل خونريزي هاي پس از زايمان كه يكي از علل عمده مرگ و مير مادر در ايران و جهان است مورد بحث قرار مي دهيم همچنين سوء مصرف مواد در باردراي و پيشگيري از انتقال ايدز از مادر به جنين از ديگر مباحث پنل هاي اين سه روز خواهد بود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار