چين و هند تسليم فشارهاي آمريکا عليه ايران نمي‌شوند

روزنامه روسي تأكيد كرد چين و هند نبايد تسليم فشارهاي آمريکا عليه ايران شوند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه روسي نيزاويسمايا گازيه تا، غولهاي آسيايي(چين و هند) نمي خواهند کسي به آنها چيزي ديکته کند و هند درحال توافق با ايران در خصوص مبادله محصولات خوراکي با نفت است.

به نوشته اين روزنامه، گروهي از دستياران سابق رئيس جمهور آمريکا در امور امنيت ملي از سفر معاون رهبر چين به کشورشان براي دريافت امتيازهايي در رابطه با مشکل ايران استفاده کرده اند. آنها در نامه اي خطاب به مقام چيني خواستار حمايت از تحريمهاي آمريکا و اروپا با هدف مجازات ايران و محدود کردن جدي امکان صادرات نفت توسط آن شده اند.

اين گروه به سرپرستي "مارک ولسون" نامه اي خطاب به باراک اوباما نوشته و از وي خواسته به طور جدي از "شي جين پينگ" معاون رهبر چين بخواهد از تحريمها حمايت کند.

به نوشته نيزاويسمايا گازيه تا، محدود کردن صادرات نفت ايران چند ماه بعد به اجرا گذاشته مي شود و به همين دليل پرداخت بهاي آن از طريق بخش اعظم سازمانهاي مالي جهان غير ممکن خواهد بود. ولي بايد گفت راههاي فراواني براي دور زدن اين محدوديتها وجود دارد.

بيشترين حجم نفت ايران به هند مي رود و از قرار معلوم دهلي نو در خصوص مبادله اين محصول با مواد خوراکي با تهران به توافق رسيده است. به گفته "آنوپ پوجاري" مدير اداره تجارت خارجي هند، دو کشور تصميم گرفته اند به جاي استفاده از پول بين المللي در معامله ها از روپيه استفاده کنند که حالت نيمه تهاتري دارد.

مکانيزم تجارت به اين صورت خواهد بود که هند در ازاي هر مقدار نفتي که وارد مي کند بخشي از پولها را در بانکهاي خود نگه مي دارد. سپس هرکارخانه دار هندي که قصد صدور کالا به ايران را داشته باشد ديگر نگراني به خاطر معامله از طريق بانکهاي آمريکايي نخواهد داشت و روپيه دريافت خواهد کرد.

درحال حاضر هند 20 تا 25 درصد بهاي نفت ايران را با صدور کالا به اين کشور پرداخت مي کند و قصد دارد با صادرات برنج، محصولات پتروشيمي و ماشين آلات بقيه بدهي خود را به ايران بپردازد.

ولي بايد گفت در روند تحريمها صحبت فقط برسر پول نيست و پاي منافع ژئوپليتيکي آمريکا و چين هم در ميان است. واشنگتن مايل است با توسعه پايگاهها و تحکيم پيمان با کشورهايي مانند ژاپن،کره جنوبي و استراليا تاثير چين را در منطقه آسيا و اقيانوس آرام کاهش دهد. پکن نمي تواند اين اقدامات را بدون پاسخ بگذارد.

به نوشته روزنامه گلوبال تايمز چاپ حزب کمونيست چين، اين کشور نبايد از مناقشه غرب و ايران دور بماند. وظيفه راهبردي پکن تضمين دريافت نفت، است.

خلاصه اين که پکن طي گفتگوهاي اخير با آمريکا تسليم فشار نشده است. تحليلگران چيني معتقدند در مساله نفت ايران، ممکن است پيمان موقتي بين هند و کشورهاي جنوب شرقي آسيا ايجاد شود./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار