عطسه اساساً یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است و نه تنها بد نیست بلکه فواید زیادی هم برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی به راه های تنفسی دارد.

دکتر ایرج خسرونيا نیا، متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زمانی كه عطسه روی می‌دهد، قفسه سینه شدیداً منقبض می‌شود، به این ترتیب مقدار زیادی هوا به سرعت از طریق بینی عبور می‌كند و به این ترتیب به پاك كردن مجاری بینی از مواد خارجی كمك می‌كند.عطسه اساساً یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است و نه تنها بد نیست بلکه فواید زیادی هم برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی به راه های تنفسی دارد و می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود.

وی ادامه داد: بعضی افراد به دلیل حساسیتی که به مواد دارند باعث بروز عطسه در آنها می شود.

از جمله عوامل حساسیت زا می توان به بوی عطر، انواع ادویه جات، بوی گل ها، وجود ذره های گرده به خصوص در فصل بهار و پائیز که وجود این گرده ها عطسه را شدید می کند.

وی ادامه داد یکی دیگر از دلایل عطسه را می توان اختلال در بینی دانست که بینی فرد دارای مشکل انحراف یا دارای پلیپ است که باعث ایجاد عطسه در فرد می شود.

وی اظهار داشت برای درمان عطسه که در بعضی افراد به صورت عطسه های مکرر و طولانی اتفاق می افتد اگر در اثر حساسیت نیست به مواد باشد باید از داروهای ضد آلرژی یا حساسیت استفاده کرد و اگر در اثر اختلال خود بینی باشد باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه و مشکل حل شود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
متين
۱۴:۱۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۳
خوب بود،خيلى ممنون
Iran, Islamic Republic of
اتنا
۱۳:۱۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۳
عالی بود ازاین بهتر نمیشد
آخرین اخبار