آثار چيني در قالب هنر سنتي شيشه گري با کيفيت بسيار نامرغوب در بازار ايران است.

فرهاد جوشقاني کارشناس هنري، در گفتگو با

خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران

گفت:

شيشه گري

يکي از قديمي ترين هنرهاي سنتي ايران است که در طول سال هاي گذشته رونق قابل توجهي داشته است.

وي خاطرنشان کرد: هنر شيشه گري در گذشته به عنوان هنر - صنعت بود در حقيقت مردم با يادگيري اين هنر براي امرار معاش هم از اين هنر استفاده مي کردند.

جوشقاني در ادامه گفت: در طول سال هاي اخير متاسفانه اين هنر با رکود جدي روبرو شده است و کم کم به دست فراموشي سپرده مي شود.

وي تصريح کرد: در حال حاضر هنرمندان بسياري که در سال هاي گذشته به خلق اثر مي‌پرداختند متاسفانه اکنون دوران بيکاري را سپري مي کنند.

جوشقاني گفت: بسياري از استادان پيشکسوت شيشه گري کشورمان که تکنيک هاي خاصي را در خلق اثر دارند در حال حاضر کارگاه هاي خود را تعطيل و به حرفه اي ديگر مي‌پردازند و اين امر باعث لطمه شديد به اين هنر سنتي مي شود.

* تخريب کارگاه هاي خارج از شهر

وي در ادامه گفت: در گذشته بسياري از کارگاه هاي شيشه گري در خارج از شهر بود و اين درحالي است که برخي از کارگاه هاي شيشه گري در حال از بين رفتن است.

جوشقاني گفت: در حقيقت کارگاه هاي شيشه گري در حال تخريب است و اين يعني رو به اضمحلال رفتن اين هنر سنتي که اصلا به نفع هنر ايران است.

اين کارشناس هنري گفت: عليرغم اوضاع نامناسبي که اين هنر دارد متاسفانه هيچ مرکز مربوطه اي به سراغ اين هنر براي احيا و حمايت نمي‌رود.

* چين بازار شيشه را در دست گرفته

جوشقاني گفت: حضور چين در بسياري از هنرهاي ايراني بسيار پررنگ است.

وي افزود: در حال حاضر بازار بسياري از هنرهاي ايراني در دست چين است که البته هنر شيشه گيري نيز از اين قاعده مستثني نيست.

اين هنرمند شيشه گري خاطرنشان کرد: در سال هاي اخير چين بازار شيشه گري را در دست گرفته و آثاري نامرغوب که هيچ بهره اي از اصول و قواعد هنري نبرده اند به بازار ارائه مي دهد که البته با قيمت هاي نازل به فروش مي رسد.

جوشقاني گفت: با احيا هنر سنتي شيشه گري مي‌توانيم بار ديگر آثاري اصيل و ايراني را با المان هاي ايراني به بازار عرضه کنيم و حتي به کشورهاي ديگر نيز انتقال دهيم.

وي گفت: اگر به زودي به دنبال راهي براي احيا دوباره هنر شيشه گري نباشيم اين هنر نيز از بين خواهد رفت./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار