نتایج یک تحقیق نشان داد؛

عفونت خونی شایع ترین عفونت بیمارستانی در کودکان

نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که عفونت خونی، شایعترین عفونت بیمارستانی در کودکان و عامل مهم افزایش دهنده مدت اقامت و بستری کودک در بیمارستان است.

عباسعلی ملکشاهی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: عفونت بیمارستانی به عفونتی اطلاق می شود که در طی بستری و یا پس از ترخیص بیمار از بیمارستان تظاهر می کند.

وی گفت: با توجه به اثرات زیانبار و هزینه های بسیار سنگین ناشی از عفونت بیمارستانی برای فرد و خانواده او، جامعه و دولت، کنترل این عفونت ها بسیار مهم است.

ملکشاهی با بیان اینکه عفونت های بیمارستانی در تمام سنین به میزان قابل توجه دیده می شود تصریح کرد: در کودکان به دلیل شرایط خاص آنها، شیوع و بروز عفونت های بیمارستانی می تواند با عوارض بیشتری همراه باشد که این امر اهمیت کنترل عفونت های بیمارستانی را به ویژه در کودکان نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه الگوی بروز عفونت های بیمارستانی در مقایسه با دیگر سنین تا حد زیادی متفاوت است، تأکید کرد: نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که عفونت خونی شایع ترین عفونت بیمارستانی در کودکان است.

ملکشاهی اظهار داشت: پس از عفونت خونی، عفونت محل جراحی، عفونت دستگاه ادراری و عفونت دستگاه تنفسی به عنوان شایعترین موارد عفونت بیمارستانی شناخته می شود.

وی با بیان اینکه افزایش مدت اقامت و بستری کودک در بیمارستان یکی از مهمترین نتایج بروز عفونت های بیمارستانی در کودکان است، خاطرنشان کرد: بروز عفونت های بیمارستانی به ویژه در کودکان، علاوه بر افزایش مدت بستری در بیمارستان، هزینه های درمانی را نیز افزایش داده و می تواند خطر بروز مرگ و میر در کودک را نیز افزایش دهد.

*عفونت های بیمارستانی عارضه عمده مراقبت بیمارستانی است

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: عفونت های بیمارستانی یکی از مشکلات بسیار مهم در اغلب بیمارستان ها است و بیماران را به روش های مختلف مبتلا می سازد.

ملکشاهی با اشاره به اینکه عفونت های بیمارستانی عارضه عمده مراقبت بیمارستانی در کودکان و بالغین است تصریح کرد: این عفونت ها با عوارض قابل توجهی همراه بود و در بسیاری از جوامع و کشورها به ویژه کشورهای درحال توسعه به یک مشکل و معضل بهداشتی و درمانی جدی تبدیل شده است.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از بیماران و نزدیکان آنها و حتی کادر پزشکی، پرستاری و سایر پرسنل بیمارستان ها، در خصوص راه های مهم پیشگیری از بروز عفونت های بیمارستانی آگاهی کافی ندارند و یا اینکه اهمیت خاصی به این موضوع بسیار مهم نمی دهند.

ملکشاهی یادآور شد: استفاده صحیح و به موقع از مداخلات پزشکی، رعایت مسائل بهداشتی توسط کارکنان و آموزش بهداشت و نظارت مداوم در سطح بیمارستان، از جمله راه های بسیار مهم پیشگیری از عفونت بیمارستانی است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده مناسب و صحیح از لوازم مختلف به ویژه لوازم یکبار مصرف، جابجایی صحیح لوازم بیمارستانی به ویژه در بخش های عفونی، استفاده مناسب، به موقع و کنترل شده از آنتی بیوتیک ها و مراقبت از زخم به ویژه زخم های جراحی، از راهکارهای دیگر کاهش خطر عفونت های بیمارستانی است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار