قشقاوی خبر داد

کمک کنسولی به استاد بازداشت شده در آمریکا

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه بازداشت استاد دانشگاه صنعتی شریف از سوی سیستم حقوقی آمریکا غیرمنطقی بوده است، گفت: وزارت امور خارجه در زمان دادرسی‌ها به این استاد دانشگاه کمک می‌کند.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در حاشیه نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حضور در جمع خبرنگاران پیرامون ارائه تسهیلات به دانشجویان خارج از کشور با توجه افزایش قیمت ارز، گفت: پدیده نوسانات ارز یک پدیده جدید است و در حال مذاکره با مقامات بانک مرکزی و بخش اداره مالی وزارت خارجه هستیم تا راه‌حل مناسبی برای حل این مشکل بیابیم.

وی درباره تسهیل ویزای دانشجویان، گفت: غیر از بعضی از کشورها که بخاطر سخت‌گیری متقابل برای کشورهای دیگر مشکلی نیست، زیرا معمولاً عنصر اساسی جزء حاکمیت آن کشور عمل متقابل است. زیرا هر کشوری که در صدور ویزا خللی ایجاد کند، ما با نظر مثبت آن را قابل بررسی می‌دانیم و سپس به تناسب سختگیری صورت پذیرفته به صورت متقابل عمل می‌کنیم ولی معتقدیم اصولاً تسهیلات بیشتر ویزایی از سوی کشورهای متقابل صورت گیرد. زیرا حق طبیعی شهروندان است که تردد آزاد داشته باشند.

وی افزود: حوزه مهم دیپلماسی عمومی مقدمه‌اش با تسهیلات ویزایی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه ما ویزای فرودگاهی نیز ارائه می‌دهیم و سعی ما بر آن است تا برای دانشگاهیان، بازرگانان و کثیرالسفران ویزای بلند مدت‌تری با معرفی ارگان‌های ذیربط صادر کنیم. زیرا این موضوع یکی از فلسفه‌های مهم مذاکرات کنسولی ما با کشورهای خارجی است.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر عملکرد وزارت خارجه پیرامون دستگیری دکتر عطاردی استاد برق دانشگاه صنعتی شریف در آمریکا، پاسخ داد: نفس این قطعنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و اقدامات چنین سختگیرانه را غیرقانونی و غیرحقوقی می‌دانیم و بسیاری از اقدامات عملی صورت گرفته در همین راستا را غیر حقوقی‌تر می‌دانیم زیرا هیچگونه مبنای منطقی و استدلالی ندارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی از اتهامات مطرح شده در زمینه دکتر عطاردی این است که فردی آمده است و جنسی خریداری کرده که کاربردی دوگانه دارد.

قشقاوی خاطرنشان کرد: ملاک خریداری اجناس با کاربرد دوگانه صحیح نیست؛ زیرا بنزین و کامپیوتر هم کاربردی دوگانه دارد و این تفسیرها کاملاً غیر منطقی و بر مبنای تله‌گذاری‌هایی است که به صورت خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد؛ جالب است در مورد این استاد صنعتی شریف هیچکدام از این موارد صادق نیست یعنی این موضوع یک سوء‌تفاهم مطلق است که بر اساس قوانین خود آمریکایی‌ها و حتی قطعنامه‌های منعقد شده علیه جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع یک سوء‌تفاهم آشکار و دکتر عطاردی بیگناه مطلق است.

وی با بیان اینکه وظیفه وزارت امور خارجه در چارچوب حمایت از حقوق شهروندی و تلاش در جهت کمک به پروسه دادرسی وی است، افزود: فرآیند تحریم‌ها کاملاً غیر دموکراتیک و حرکتی احساسی از سوی دولت‌های غربی است، زیرا این قطعنامه‌های تحریمی نه در داخل کشورها به رفراندوم گذاشته شده است و نه در هیچ پارلمان اروپایی به تصویب رسیده است.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای یونان و اسپانیا خود با بحران بزرگ اقتصادی در شرایط فعلی دست و پنجه نرم می‌کنند و باید این جا این سؤال را مطرح کرد درحالی که مردم اسپانیا تحت فشار شدید اتحادیه اروپا هستند آیا حاضرند به خاطر تحریم نفتی ایران بنزین و گازوئیل را به قیمتی گزاف خریداری کنند؟/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار