مصرف داروهای تزریقی در ایران چهار برابر استانداردهای جهانی است

دومین همایش سالیانه سلامت روانی و رسانه با موضوع نقش رسانه در روشن سازی باورهای نادرست استفاده از دارو برگزار شد.

دکتر مصطفی معین، رئیس کرسی یونسکو در ایران در مراسم افتتاحیه دومین همایش سالیانه سلامت روان و رسانه که صبح امروز 3 اسفند ماه در تالار امام مجتمع آموزشی_درمانی امام خمینی برگزار شد به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شیوع اختلالات روانی در جوامع مختلف بین 20 تا 30 درصد بوده که از این میزان 80 درصد بیماران روانی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه زندگی می کنند.

وی علت این امر را عوامل فقر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و مدیریتی برشمرد و گفت: در ایران نیز مانند دیگر کشورهای درحال توسعه بیماری های غیر واگیر از جمله اختلالات روانی شایع در جامعه است.

معین تصریح کرد: علت ابتلا به بیماری های غیر واگیر تنها ویروس، میکروب و عوامل ارثی نیستند بلکه مسائل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تا 85 درصد در ابتلا به این بیماری ها نقش دارند.

رئیس کرسی یونسکو در ایران ادامه داد: بر اساس تعاریف سازمان بهداشت جهانی سلامت و امنیت چهار ستون اساسی دارد که آزادی و رهایی از ترس، نیاز، سوانح و آسیب ها و زندگی با کرامت از جمله آن است.

وی یادآور شد: همچنین پدیده انگ در دهه های گذشته در جوامع مختلف رو به افزایش بوده و انگ خطرناك بودن به فرد دچار مشکل روانی یکی از مواردی است که نیاز به همکاری بیشتر اصحاب رسانه با پزشکان دارد.

معین افزود: مدیران اجرایی و مسئولان استخدام، قانونگذاران برای رفع قوانین تبعیض آمیز در خصوص بیماران روانی، مسئولان دادگاه های جنایی و مشاوران حقوقی و متولیان ارائه خدمات سلامت از دیگر گروه های هدف برای انگ زدایی بیماری های روانی هستند.

وی تأکید کرد: بیش از نیمی از داروها در جهان به طور بی رویه و نابجا مصرف شده و باعث اتلاف قابل توجه بودجه بهداشت و درمان در کشورهای گوناگون می گردد.

رئیس کرسی یونسکو در ایران با بیان اینکه ایران جزو بیست کشور اول دنیا در مصرف دارو است گفت: مصرف داروهای تزریقی در ایران 4 برابر استانداردهای جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: فقدان آگاهی، مهارت و اطلاعات، عدم اطمینان از دسترسی به دارو، فقدان آموزش توسط پزشکان و تبلیغات بیش از حد شرکت های دارویی از مهمترین علل مصرف بی رویه دارو در کشور است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار