مستند تلویزیونی "نوروز بلوچستان" به کارگردانی محمدعلی هاشم‌زهی در حال ساخت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛محمدعلی هاشم‌زهی مستندساز جوان زاهدانی مستند تلویزیونی "نوروز بلوچستان" را در دست تولید دارد.

‌"نوروز بلوچستان" از مجموعه‌ فیلم‌های مستند تلویزیونی "نوروز همایون" است که به تهیه‌کنندگی مجید گیاه‌چی در دست تولید است و در ایام نوروز 1391 از شبکه‌ مستند سیما به‌نمایش در می‌آید.

هاشم‌زهی بیش‌تر به ‌عنوان کارگردان فیلم‌های مستند اجتماعی و قومی که به سوی سینمای مردم‌نگاری گرایش دارند، شناخته شده‌است؛فیلم‌هایی که هر یک به‌تنهایی قسمتی از فرهنگ و زندگی مردم استان پهناور اما مهجور سیستان و بلوچستان را نشان می‌دهد.

او از جمله فیلم‌سازانی است که محیط اطراف و مردم را به‌درستی حس و درک می‌کند و بی‌آنکه به قضاوت و تحقیر فرهنگی بپردازد، با دوربین جستجوگرش تنها به ثبت و ضبط و مشاهده‌ی دقیق جامعه برای شناخت وقایع اجتماعی و به ثبت رساندن اسناد تصویری در جنوب شرقی‌ترین استان ایران می‌پردازد. چرا که پرداختن به سنت‌ها و نگاه انسان‌شناسانه به فرهنگ و هنر و آداب و رسوم قومی اصیل و بکر که کمتر رسانه‌ای شده و به مسائل مربوط به آن پرداخته شده ‌است، جذابیت‌های فراوانی برای مخاطبان دارد.

هاشم‌زهی عضو انجمن مستندسازان ایران و انجمن مستندسازان اروپا (EDN) است، تاکنون و در طول 10 سال فعالیت، 13 مستند و 4 انیمیشن کوتاه ساخته و در بیش از 50 جشنواره‌ی داخلی و بین‌المللی حضور یافته و 20 جایزه‌ی ملی و بین‌المللی نیز دریافت کرده است.

"مهتاب"، "سچکان"، "لیکو"، "آسکو"، "انسانم آرزوست"، "حماسه تیس"، "بهارگاه"، "عروسی در چابهار" و "موکان" از جمله فیلم‌های مستندی هستند که هاشم‌زهی ساخته است.

او تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی چون آلماتی قزاقستان، استانبول ترکیه، اردن، قرقیزستان و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند آمستردام (ایدفا) شرکت کرده و کسب جوایز متعدد ملی و بین‌المللی از جمله جایزه بهترین فیلم مستند از جشنواره آلماتی قزاقستان 2011، جایزه ویژه هیات داوران در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کیش و ... از دیگر موفقیت‌های اوست./ه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار