درباره تمام بازي‌هاي مجاورتي در گوشه گوشه جهان؛

از مديترانه تا مشترك المنافع

مناسبت هاي سياسي، اقتصادي و عقد قراردادها با مضامين اين چنيني بين برخي كشورهاي جهان باعث شده تا روابط آنها بيش از مقوله‌هاي ياد شده گسترش پيدا كند و براي ارتباط بيشتر با يكديگر اين پيمان‌ها به مسابقات ورزشي گوناگون تغيير كاربري دهند و در واقع يك المپيك كوچك را به خود اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران ،‌در جاي جاي اين كره خاكي كشورهايي را پيدا خواهيد كرد كه با يكديگر مشتركاتي دارند و همين مشتركاتي باعث مي شود كه آنها با يكديگر قرار دادها و پيمان‌هايي را به امضا برسانند و در زمينه‌هاي مختلف همكاري كنند و نگاهي گذرا به نمونه‌هايي كه باعث بوجود آمدن برخي از اين رويدادها مسابقات ورزشي نشده خالي از لطف نخواهد بود.

*مسابقات مديترانه‌اي

اين مسابقات در 30 رشته ورزشي و با حضور 23 كشور حوزه درياي مديترانه برگزار مي‌شود از قاره آفريقا كشورهاي الجزاير مصر، ليبي، مراكش و تونس از قاره آسيا كشورهاي لبنان و سوريه از قاره اروپا ، آلباني آندروزا، بوسني و هرزگوين،‌ كرواسي قبرس، فرانسه، يونان، ايتاليا، مالت،‌ موناكو، مونته نگرو، سان ماريتو، صربستان، اسلواني، اسپانيا و تركيه كشورهاي شركت كننده در اين رقابت‌ها مي‌باشند.

اين رقابت‌ها نخستين با در سال 1951 در شهر اسكندريه مصر برگزار شد و آخرين دوره آن نيز در سال 2009 در شهر سپكاراني ايتاليا به انجام رسيد.

عمارعدادي الجزايري رئيس كميته اين بازي‌هاست كه هر 4 سال يكبار برگزار مي‌شود.
اين رقابت‌ها قرا راست در سال 2013 در شهر مرسين تركيب و در سال 2017 در تاراخوناي اسپانيا انجام گيرد.

گفتني است، پرافتخارترين كاروان شركت كننده در اين بازي‌ها به ترتيب ايتاليا، فرانسه ، اسپانيا و تركيه اختصاص دارد.

*بازي هاي جنوب شرق آسيا

اگر چه كشورهاي آسيايي هر 4 سال يكبار رويداد پرشكوه ورزشي را به نام بازيهاي آسيايي دارند اما كشورهاي جذب شرق آسيا يا همان پيمان آسه آن هر 2 سال يكبار در مسابقاتي تحت عنوان بازيهاي جنوب شرق آسيا شركت مي‌كنند و در رشته هاي مختلف ورزشي كه البته دوره به دوره فرق مي‌كند به حضور پيدا مي‌كنند.

اين گزارش حاكي است رقابت‌هاي جنوب شرق آسيا نخستين بار در سال 1959 در بانكوك،‌پايتخت تايلند برگزار شد و در آخرين دوره آن نيز نوامبر سال 2011 به ميزباني جاكارتا در اندونزي به انجام رسيد.
ميزبان بعدي اين رقابت‌ها ميانمارد سنگاپور خواهند بود.

لازم به ذكر است 11 كشور كامبوج، لائوس ، مالزي، ميانمار، سنگاپور ، تايلند،‌ويتنام ، بروئني ، اندونزي ،‌فيليپين و جزاير تيمور در اني رقابت‌ها شركت مي‌كنند تا كنون تايلند،‌اندونزي و مالزي پر افتخارترين كشورهاي حاضر در اين رقابت‌ها هستند.

*بازي هاي شرق آسيا

كشورهاي شرق آسيا نيز براي خود و رقابت‌هاي ورزشي دارند كه هر 4 سال يكبار آن را شبيه به بازيهاي المپيك برگزاري مي‌كنند.
كشورهاي چين، چين تايپه، گوام، هنگ كنگ، ماكائو، ژاپن، مغلوستان و كره‌شمالي عضو اتحاديه بازيهاي شرق آسيا هستند.
اين رقابت‌ها از سال 1993 به ميزباني شهر شانگهاي چين آغاز شده و آخرين دوره آن در سال 2009 در هنگ كنگ برگازر شده است.

لازم به ذكر است ميزبان بعدي رقابت‌هاي شرق آسيا نيز شهر تيانجين ودر سال 2013 برگزار خواهد شد.

چين ، ژاپن و كره‌جنوبي معمولاً مدال‌هاي مختلف اين رقابت‌ها را بدست مي‌آورند و معمولاً فرصت كمي براي سايرين باقي مي‌ماند كه هر چند كه اين كشورهاي بزرگ ، معمولاً با ورزشكاران درجه 2 در بيشتر رشته ها حضور پيدا مي كنند.

*رقابت‌هاي غرب آسيا

به دنبال موفقيت‌هاي حاصله از برگزاري بازيهاي شرق و جنوب شرقي آسيا كشورهاي غرب قاره كهن نيز تصميم گرفتند تا مسابقاتي را به اين شكل برگزار كنند.

تهران در سال 1997 ميزبان نخستين دوره بازيهاي غرب آسيا بود و در سال 2002 كويت اين ميزباني را كسب كرد و همانند ايران كه ميزبان قهرمان بود توانست عنوان قهرماني را در دومين دوره بدست آورد.

سومين دوره در سال 2005 و به ميزباني دوحه قطر برگزار شد و البته مثل دو دوره قبل ميزبان بيشترين مدال‌هاي طلا را بدست آورد.
اين رقابت‌ها پس از يك وقفه و 3 دوره برگزاري قرار است در سال 2012به ميزباني ايران برگزار شود.

*بازي هاي كشورهاي مشترك المنافع

اين رقابت‌ها بازي‌هاست كه بدي استعمار و استقمار از آن به مشام مي رسد!

كشورهايي كه به نوعي با استعمار پير در ارتباط هستند يا بوده‌اند شركت كنندگان را تشكيل مي‌دهند.
71 كشور كه بيشتر آنها جزاير مستعمر انگلستان در آمريكا مركزي و حوزه درياي كاراتب هستند د راين رقابت‌ها شركت دارند.
گفتني است، عمده كشورهاي حاضر در اين بازي‌ها عبارتند از: كامرون - كانادا- انگلستان- هند- كنيا-مالزي- مالديو-مالت- موزامبيك- ناميبا- پاكستان- نيوزلند- نيجريه- ايرلند شمالي - قبرس- بروئني- اسكاتلند- سنگاپور و استراليا مي‌باشند./مح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار