پيام معاون بهداشت به مناسبت روز ملي بهداشت محيط

معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به مناسبت روز ملي بهداشت محيط پيامي صادر کرد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ متن اين پيام به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

مهد زمين پهنه پاک و بي آلايش و پر نعمت خود را ميليونها سال است که برهمه مخلوقات و بيش از همه بر آدميان گشوده است. ما انسانها که موجودات برگزيده اين کره خاکي و امانت دار اين نعمت بزرگ الهي هستيم بايد نهايت تلاش خود را در حفظ آن به عمل آورده و اين گستره زيبا، پاکيزه و سالم را به آيندگان بسپاريم. از طرفي توسعه پايدار در ميان ملل مختلف با توجه به شرايط خاص اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي آنها معنا مي يابد ولي محور هر توسعه پايداري انسان سالم است. حفظ دستاوردهاي نظام سلامت كشور و حفظ و ارتقاء سطح سلامت آحاد جامعه، حركت در مسيري است كه تحقق اهداف توسعه پايدار بر مبناي انسان سالم را در پي دارد.

صنعتي شدن کشورها بويژه کشورهاي درحال توسعه به روند مواجهه با انواع آلاينده ها و موادشيميايي موجود در محيط زيست و به تبع آن در مواد غذايي سرعتي فوق العاده بخشيده است و از طرفي رشد روز افزون جمعيت و پديده شهرنشيني و پيشرفت صنعت و تكنولوژي و افزايش آلاينده ها و پيشرفت سريع فناوري هاي نوين در عرصه جهان به منظور تأمين نيازهاي بشري و بهره مندي بيشتر از منابع طبيعي خطرات بسياري را متوجه انسان مي کند لذا ارائه فعاليتها و خدمات بهداشت محيط جهت پيشگيري از بيماريهاي مرتبط با عوامل محيطي اعم از بيماريهاي واگير وغير واگير و حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه ضرورتي انكار ناپذير است.

بهداشت محيط به فرايند ارزيابي، تصحيح، كنترل و پيشگيري از عواملي در محيط مي پردازد كه مي تواند بر سلامت نسل حاضر و آينده اثرات ناگواري داشته باشد و بسياري از بيماري ها در جهان امروز حاصل ارتباط تنگاتنگ انسان با محيط زندگي اوست كه با افزايش آلاينده هاي محيطي افزايش چشمگيري داشته است.

تغيير الگوي مصرف از منابع طبيعي به منابع مصنوعي همچون مواد شيميايي، استفاده از سموم دفع آفات در گستره بسيار وسيع در كنار بروز پديده هاي جهاني همچون تغييرات اقليم، گرم شدن جهاني، باران هاي اسيدي، تخريب لايه ازن و از سوي ديگر بروز بيماري هاي نوظهور موجب تحميل بار مضاعفي بر مسئوليت هاي بهداشت محيط در جامعه امروزي شده است.

خوشبختانه در تاريخ فعاليت مهندسي بهداشت محيط که در كشور به عنوان يك فعاليت منسجم قدمتي بيش از نيم قرن داشته و منشاء اثرات زيادي در ارتقاء سلامت جامعه بوده است که باهمت والا و تلاش بي وقفه همکاران در اين حيطه روز به روز درخشش و اثربخشي بيشر داشته است که برهيچ انسان دوستدار سلامت بشريت پوشيده نيست.

يازدهم اسفند روز ملي بهداشت محيط نقطه عطفي در برنامه هاي بهداشت محيط محسوب ميشود و مي تواند تلاشي ديگر براي آماده سازي عمومي و جلب همكاري هاي بين بخشي و حمايت مسئولان باشد همچنين فرارسيدن روز ملي بهداشت محيط فرصتي مناسب براي تقدير از زحمات همكاران، بازنگري فعاليتهاي انجام شده و برنامه ريزي براي آينده را فراهم مي آورد.

اينجانب ضمن تبريك اين روز فرا رسيدن آن را فرصتي مناسب براي تقدير از زحمات همکاران مي دانم وبراي تمامي همكاراني كه اين عرصه را براي خدمت به مردم عزيز كشورمان برگزيده اند از درگاه خداوند متعال سعادت، بهروزي و موفقيت مسئلت مي کنم.

                                                                                                                                                                  

                                                                                                                                                      دكتر عليرضا مصداقي نيا

                                                                                                                                                       معاون بهداشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار