در مصاحبه با سي ان ان؛

هشدار دبير کل اوپک: تحريم نفتي ايران، بازار اروپا را فلج مي‌كند

دبير کل اوپک به اتحاديه اروپا توصيه کرد فکر تحريم نفت ايران را از سر خود بيرون کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، عبدالله سالم البدري دبير کل اوپک در مصاحبه با سي ان ان در اين خصوص گفت: 860 هزار بشکه نفتي را که ايران هر روز به اتحاديه اروپا مي فروشد، به سختي مي توان جايگزين کرد. از اين رو به نظر من قطع چنين منبعي اصلا عاقلانه و به مصلحت نيست.

وي در پاسخ به سوال مجري سي ان ان درباره روابط عربستان و ايران و تاثير آن در اوپک گفت: اوپک يک سازمان اقتصادي است و تلاش ما اين است که ميان مسائل اقتصادي و سياسي يک خط حائل ايجاد کنيم. به همين علت است که موفقيت هاي زيادي داشته ايم. در جلسه آتي در وين نيز فقط درباره مسائل اقتصادي بحث خواهيم کرد.

اتحاديه اروپا روزانه حدود 900 هزار بشکه نفت از ايران وارد مي کند که عمده آن به جنوب اروپا مي رود.

وزارت خارجه ايران در مصاحبه با يک روزنامه گفته است که تحريم نفت ايران موجب افزايش قيمت تا 250 دلار در هر بشکه خواهد شد.

ايران عضو قديمي اوپک سازمان کشورهاي صادر کننده نفت و دومين توليد کننده اين سازمان است. اين کشور بيش از دو ميليون بشکه در روز صادر و حدود 3،5 ميليون بشکه توليد مي کند. از اين رو هر گونه تحريم نفت ايران تاثير جدي در بازار نفت به جاي خواهد گذاشت.

وزير نفت كشورمان هم امروز يکشنبه اعلام کرد اعمال تحريم بر صادرات نفت ايران، به بازار جهاني نفت آسيب وارد خواهد کرد.

رستم قاسمي در کنفرانس خبري اظهار داشت به طور قطع اتحاديه اروپا صادرات نفت ايران را هرگز تحريم نخواهدکرد زيرا اين اقدام به بازار جهاني نفت ضربه سنگيني وارد خواهد کرد.

وزير نفت ايران گفت: سياست تهران اين است که صادرات نفت به اروپا ادامه داشته باشد. وي خاطر نشان کرد ايران يکي از توليد کنندگان اصلي نفت است و هر تصميمي در زمينه تحريم صادرات نفت ايران گرفته شود بي شک بازارجهاني متضرر خواهد شد.

رستم قاسمي در ادامه کنفرانس خبري گفت: در صورتي که اروپا صادرات نفت ايران را تحريم کند ايران به آساني مي تواند جايگزين مناسب براي مشتريان اروپايي خود پيدا کند./ا
 

گزارش از نسیم رسولی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار