یاسوج/ نوروز امسال به کجا برویم ؟

روستای کریک یاسوج، نمایه ای از زیبایی ها

در این روزهای زمستان جشنواره ای از رنگ تن پوش باغ های میوه و به تابلویی سحرآمیز ودیدنی مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از یاسوج ؛ اینجا تنها یک روستای گردشگرپذیر نیست، بلکه قطب کشاورزی واقتصادی نیز هست، زیرا احداث سطح وسیعی ازباغ های میوه و چند نیروگاه برقابی کوچک موقعیت ویژه ای به آن داده است و در آینده نیز می تواند شکوفایی اقتصادی ملی بیشتری را نیز شاهد باشد.
منطقه کریک متشکل از چندپاره روستا است که هر کدام زیبایی و چشم انداز خاص خود را دارد.
گردشگران برای رسیدن به کریک قدیم باید از میان حصارهای سبز باغات جایی که دالانهای سبز دلفریب و مناظر رویایی آن چشم نوازترین تابلوی خلقت است .
روستاي "كريك" با معماري سنتي زيبا كه امروزه در ادبيات معماري ايران روستاهاي "ماسوله اي" نام گرفته است در شهرستان دنا و در 25 كيلومتري شهر ياسوج قرار دارد.
معماري اين روستا كه در ميان دره اي سرسبز در پاي كوههاي سپيد پوش دنا و دركنار رودخانه اي خروشان قرار گرفته به صورت پلكاني است به طوري كه بام هر خانه حياط خانه بالايي مي شود و مصالح به كار رفته در ساخت بناها به صورت تركيبي از خشت، چوب و سنگ است.
به گفته كارشناسان، روستاي "كريك" يكي از قديمي‌ترين روستاهاي شهرستان دنا به شمار مي‌رود كه سابقه يكجا نشيني در اين منطقه به دوران قبل از اسلام بر مي گردد.
در حاليكه در ساير نقاط كشور روستاهاي با چنين ويژگي هايي با هدف توسعه صنعت توريسم و حفظ و احياي ميراث فرهنگي گذشتگان مورد توجه ويژه قرار مي گيرند كه نمونه هاي آن روستاي "ماسوله" در گيلان، روستاي "كندوان" در آذربايجان شرقي، "ونايي" در لرستان و "تولون" در اردبيل و ... است، "ماسوله" كهگيلويه و بويراحمد به دليل عدم توجه مردم و مسئولان در شرف نابودي قرار دارد.
اين روستا ازجمله اولين روستاها در اين استان بود كه به عنوان روستاي نمونه گردشگري معرفي شد و طي سالهاي اخير به عنوان روستاي هدف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انتخاب شد اما اقدامي جدي در رابطه با حفاظت از اين ميراث كهن و همچنين توسعه گردشگري آن صورت نگرفت تا كم كم بافت سنتي آن تخريب شود و آهن و بلوك جاي چوب و خشت را در معماري اين روستا بگيرد.
روستاهايي كه به عنوان هدف گردشگري انتخاب مي شوند به طور طبيعي ظرفيتهايي براي جذب گردشگر و طبيعت گرد در خود نهفته داشته اند اما اگر به وضعيت معماري يا ظرفيتهاي اين روستاها توجهي نشود، اهدافي كه براي چنين روستاهاي هدف گردشگري ترسيم شده محقق نخواهد شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.