حفظ و تقویت امنیت ملی و توسعه فرهنگ سهامداری و ارائه ابزارهای نوین در کشور از الزامات مهم رونق بازار سرمایه است.


رضا پدیدار کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه سیستم بانکی به عنوان یکی از ابزارهای تجهیز سرمایه است افزود: اگر نظام بانکداری ما براساس اصول و موازین بانکداری فعالیت کند می تواند بازوی کمکی و ابزار جدید برای تجهیز سرمایه فعالان اقتصادی باشد.
وی تصریح کرد: هدایت سرمایه های سرگردان برای سرمایه گذاری طرح های بزرگ و زیر بنایی ملی و منطقه ای کشور به عنوان پل ارتباطی زمینه را برای توسعه اقتصادی بین تمام کسانی که دارای منابع مالی هستند فراهم می کند..
این کارشناس با تاکید براینکه پل اعتماد و ارتباط با سرمایه گذاران رمز موفقیت اجتماعی و اقتصادی کشور به شمار می رود اظهار داشت: کشورهای توسعه یافته ابزارهای مالی را در جهت عرضه و تقاضای بازار آزاد اقتصادی به کار می گیرند و نظام بانکداری زمانی موفق است که از نظام دستور خارج شود چرا که نظام دستوری دولتی انگیزه و ابتکار را از عرصه رقابتی می کاهد.
پدیدار با بیان اینکه مبانی رشد اقتصادی و یکی از پیش شرط های رشد، وجود نرخ رشد سرمایه گذاری مناسب است گفت: برای دستیابی به نرخ مناسب از سرمایه گذاری، نیازمند ایجاد ساختار و الزامات سرمایه گذاری هستیم. بسیاری از مطالعات تجربی و مدل های رشد نشان می دهند که یکی از مهم ترین عــوامل گستــرش زمینه هــای پس انداز و سرمایه گذاری، توسعه بازارهای مالی، نهادها و ابزارهای این بازار و همچنین ارتباط آن با بدنه اقتصاد ملی است.
وی اضافه کرد: طبعاً توسعه بخش مالی، خود تحت تأثیر عوامل متفاوتی مانند ساختار مناسب قانونی و سازکار اجرایی بخش های بازار مالی، ارتقای دانش سرمایه گذاری، تقویت و آموزش نیروی انسانی مجرب و متخصص جهت حضور در بازارهای مالی قرار دارد که از آنها به عنوان زمینه ای برای توسعه مهم هستند.
این استاد داشگاه تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیشرو، بازار سرمایه به عنوان منبع اصلی تأمین مالی و جذب منابع پس اندازی محسوب می شود.از سوی دیگر، این بازار ارتباط منطقی گروه متوسط درآمدی با بدنه اقتصاد را به وجود آورده و امکان حضور و دلبستگی توده مردم را با اقتصاد کشور فراهم کرده است. به همین دلیل سهم بازار سرمایه و بورس از اقتصاد ملی در کشورهای توسعه یـافته قــابل توجه بوده و به عنوان عاملی مهم در شکل گیری و ایجاد ارتباط با اقتصاد بین الملل، نمايان بوده است
وی افزود: مهم ترین عنصر به وجود آورنده بازار سرمایه، امنیت است. در واقع امنیت در بُعد اقتصادی، سیاسی و قانونی است که می تواند با ایجاد چشم انداز میان مدت برای سهامداران و سرمایه گذاران، به عنوان اساسی ترین عاملی که بازار سرمایه را به پیش می برد و حضور سرمایه گذاران در آن را بادوام می سازد، عمل کند
این کارشناس حفظ و تقویت امنیت ملی در راستای ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری در بُعد بین المللی و داخلی، توسعه فرهنگ سهامداری و توجه به آن از طریق معرفی آن در مدارس، دانشگاه ها و نزد خانوار، هدفمند کردن و توجه به شرایط و تحولات تأثیرگذار بر بازار سرمایه و تأکید بر فراهم نمودن ساختارهای نرم افزاری در گسترش فیزیکی بورس به منظور جلوگیری از شکل گیری گروه های نامتجانس سرمایه گذار در بازار سرمایه کشور و در راستای توسعه فرهنگ سهامداری، ایجاد مکانیزم های مؤثر جهت نظارت بر عرضه اولیه مناسب سهام و تأکید بر انجام تحلیل گری مالی در فرآیند عرضه های اولیه در بورس و خارج از شبکه بانکی را از عوامل موثر برای توسعه اقتصادی در بُعد کلان و رونق بازار سرمایه کشور یاد کرد./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار