ویتامین دی گروهی از ترکیبات استرولی هستند و یکی از ویتامین های لازم برای بدن و ویتامین دی از ویتامین های محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند .

به گزارش باشگاه خبرنگاران کمک به جذب کلسیم و فسفر از روده و کمک به بکارگیری این مواد معدنی در ساختمان استخوانها و دندان تنظیم سطح خونی کلسیم و فسفربه همراه هورمون مترشحه از پاراتیرئید/ باز جذب کلیوی فسفر وکلسیم و نقش غیر مستقیم در فعالیت درست عظلات مثل قلب و نیز اعصاب نقش ویتامین دی در بدن است .
ویتامین دی در دوران رشد بیشتر مورد نیاز است چون در تشکیل استخوانها و دندان ها موثر است .
بیشتر افراد از طریق تابش نور خورشید بر پوست مقدار کافی ویتامین دی بدست می آورند.
به گفته کارشناسان تغذیه نیاز روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ بر 10میکرو گرم یا حداکثر 2 هزار واحد در رو ز می باشد که در دوران کودکی و سالمندی این میزان بالاتر است .
دریافت ویتامین دی موجب پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان وباعث افزایش قدرت و هماهنگی عظلات در افراد کهنسال می شود .
منابع حاوی ویتامین دی چربی ماهی ها مانند ماهی قزل آلا و منابع گیاهی مانند غلات و برخی سبزی جات و میوه جات/ منابع حیوانی کره/ روغن ماهی/ زرده تخم مرغ/ خامه و جگر حاوی مقادیر زیادی از این نوع ویتامین هستند .
کمبود ویتامین دی در بدن باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه یا پروستات می شود و باعث می شود دستگاه ایمنی بدن ضعیف شده و فرد مبتلا به سرطان/ دیابت و حتی عفونت می شود .
البته استفاده بیش از حد از این ویتامین مخصوصا اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد منجر به مسمومیت می گردد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.