آخرین جزئیات از لایحه تغییر نام افراد تشریح شد

امکان درخواست تغییر اسم از 18 سالگی

نگاهی به افزایش برخی از نامها در دوره هایی نشان می دهد برخی از والدین برنامه یا تدبیر درستی برای اسم گذاری ندارند هر چند اسامی نظیر هستی، آیدا، ستایش بی تردید جزو اسامی زیبا محسوب می شوند اما اگر تنها دلیل انتخاب این اسامی پرطرفدار بودن شخصیت اول سریالهای تلویزیون باشد کمی ناامید کننده به نظر می رسد.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران،

شاید سریالهای تلویزیونی در برخی مواقع الگوی انتخاب نام می شود و به عنوان مثال سریال ستایش دراین زمینه تاثیرگذار بود چرا که در سال 85 ستایش رتبه پنجم را داشته و به مراتب فراوانی آن افزایش یافته است.

به گفته حقوقدانان برای تغییر نام با مسئله جدی که مواجه هستیم این است که ممکن است کسی یک ماه قبل از تغییر نام نسبت به ارائه چک یا هر سندی رسمی دیگری اقدام کند و بعد با تغییر نام و دریافت هویت جدید قانون را دوربزند.

به همین دلیل معتقدند که تغییر نام کوچک افراد نباید آزاد و وابسته به میل و اراده آنها باشد زیرا که ممکن است از این موضوع سوء استفاده هایی شود و بهتر است این کار با حکم قضایی و قضاوت دادگاه انجام گیرد.

با توجه به این موارد توجه، به دادن اختیار تغییر نام برای یک بار به هر شهروند ایده خوبی به نظر می رسد که باید در مجلس بعدی مورد توجه نمایندگان مجلس نیز قرار گیرد.

*ارائه لایحه تغییر نام اشخاص به مجلس شورای اسلامی

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: افراد پس از به دنیا آمدن هیچ مداخله ای در انتخاب نام خود ندارند و به این ترتیب شخصیت فرزندان پس از نامگذاری از سوی والدین شکل گرفته به همین دلیل مراجعات بسیاری در خصوص تقاضای نام به هیئتهای حل اختلاف یا محاکم قضایی تسلیم می شود و فرزندان تمایل به تغییر نام خود را دارند.

محسن کرمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: لوایح ارائه شده از سوی دولت باید به تصویب نمایندگان مردم برسد تا به شکل قانونی اجرا شود البته نظر نمایندگان مجلس در رای آوردن چنین لایحه ای تاثیرگذار است.

وی افزود: افراد از 18 سالگی می توانند نام خود را تغییر دهند و سازمان ثبت احوال لایحه ای به منظور اختیار تغییر نام به ایرانیان پس از رسیدن به 18 سالگی تدوین کرده است.

کرمی تصریح کرد: این درخواستها حاکی از آن است که برخی والدین هنگام انتخاب نام فرزندان خود دقت کافی نداشته و به این موضوع توجه نکرده اند./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار