کرمانشاه/

ریجاب بهشت گردشگری استان کرمانشاه

ریجاب منطقه نمونه گردشگری، بهشت گردشگری استان کرمانشاه محسوب میشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛

منطقه بکر و دیدنی ریجاب در ۱۲۰ كيلومتري شمال غرب كرمانشاه در مسير دالاهو به سرپل ذهاب و در ميان قله هاي برفگير، دره های عمیق، دامنه هاي پوشيده از درخت و در كنار رودخانه اي خروشان قرار دارد.

 

«ريجاب» يا «ريژاو» که در زبان كردي به معني محل ريزش آب و آبشار است. با نخستين نگاه مي توان به دليل نامگذاري اين منطقه پي برد چرا که از لابه لاي كوه هاي منطقه چشمه هاي بسيار زيبايي جريان دارد كه موجب پرآبي ريجاب شده است. منطقه ريجاب از نظر جغرافيايي منطقه اي كوهستاني و داراي آب و هوايي معتدل است كه از طرف شمال به كوه هاي دالاهو منتهي مي شود.

 

وجود باغ هاي انجير، گردو و انار و رودخانه خروشان ريجاب كه سرچشمه رودخانه الوند است، برگي از طبيعت را در اين منطقه ورق زده است. از آنجا كه ريجاب در منطقه اي كوهستاني قرار دارد، وجود كوه هاي زيباي تلاش، مله سوره (گردنه سرخ)، تاش خزي، كچلي تلار، كاو، قله برزه، گل دره و ... در اين منطقه جذابيت دوچنداني به ريجاب داده است و بهانه اي را نيز براي كوهنوردان و جوانان براي ديدار و گذران ايام تعطيل در اين منطقه به وجود آورده است.

 

دره هاي زيباي دره لرز، دره تاويان، انجير كلان و... و چشمه هاي ريجاب بالا، چشمه كاك غفور، چهارچشمه، چشمه ملاواز، دليق و ... از جمله جذابيت هاي اين منطقه براي گردشگران است.

 

جاذبه هاي ريجاب تنها محدود به طبيعت زيباي اين منطقه نيست، به عقيده بسياري از شرق شناسان و تاريخ نگاران به دليل استقرار نخستين حكومت ها در غرب، اين منطقه داراي غناي باستاني فراواني است. منطقه ريجاب اگرچه در نگاه اول فقط يك تفرجگاه طبيعي به نظر مي رسد، ولي در اين منطقه بر اساس بررسي باستان شناسان آثاري وجود دارد كه بر قدمت حضور انسان در اين منطقه مهر تأييد مي زند.

 

از جمله اين آثار وجود راه باستاني ساساني در اين منطقه است. اين راه فقط به وسيله چهار پايان و يا با پاي پياده قابل عبور بوده و از جمله راه هايي است كه عشاير براي عبور و مرور خود از آن استفاده مي كنند. از ديگر آثار باستاني اين منطقه مي توان به مسجد «عبدالله بن عمر» اشاره كرد كه يكي از قديمي ترين مساجد ايران به شمار مي رود. براساس نوشته هاي تاريخي در مورد اين منطقه برخلاف برخي مناطق ديگر جزو نخستين كساني بودند كه به اسلام ايمان آورده و به ترويج آن پرداختند.

 

از ديگر آثار باستاني موجود در منطقه ريجاب مجموعه بناهاي يادماني قلعه يزدگرد است كه در ۱۵ كيلومتري سه راهي ريجاب به سر پل ذهاب قرار دارد. اين مجموعه از طرف شمال غرب با پرتگاه تندي كه از شيب آن كاسته مي شود به جلگه ذهاب مي رسد و از طرف شمال و شمال شرقي به صخره هاي پلكاني دالاهو منتهي مي شود. باستان شناسان قدمت اين بنا را به دوره ساساني نسبت داده اند. اين منطقه كه با عنوان قلعه يزدگرد در ادبيات باستان شناسي شناخته مي شود، داراي وسعت تقريبي حدود ۴۰ كيلومتر مربع و شامل چند محوطه در كنار هم است.

 

در مجموع باید گفت که در ريجاب تاريخ و طبيعت دست به دست هم داده اند تا منطقه اي شگفت انگيز را در غرب ايران به وجود بياورند./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.