با نکاتی در خصوص تغذیه کودکان آشنا شوید

اگر کودکی دارید که دوران شیرخوارگی وی سپری شده برای ورود به مرحله غذا خوردن کودک با نکاتی در این خصوص آشنا شوید.

به گزارش سرویس علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، لیلا شورورزی مسئول واحد بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشتي دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني نيشابور گفت: بنابراين لزوم توجه به تغذيه صحيح در اين دوران ضروري و اجتناب‌ناپذير است.

وی اظهار داشت: سال‌هاي ابتداي كودكي مهم‌ترين سال‌هاي حيات هر فرد محسوب مي‌شود به طوري كه تجربيات اين سال‌ها زيربناي زندگي آينده فرد را تشكيل می‌دهند.

وی با تاکید بر این که مصرف زياد هله‌هوله مضراتي براي کودک به‌دنبال دارد، گفت: در تغذيه کودک از ظرف و قاشق تميز و قاشق مرباخوري براي کوچکترها و قاشق غذاخوري براي کودکان بزرگتر استفاده شود.

مسئول واحد بهبود تغذيه جامعه دانشكده علوم پزشكي نيشابور به مادران توصیه کرد: قبل از غذا دادن به کودک، دست‌ها و صورت کودک را بشونند، آب و مايعات را با فنجان يا ليوان تميز به کودک بدهند، در غذا دادن به کودک صبور باشند و آرام‌ آرام به کودک غذا داده شود.

شورورزی ادامه داد: در صورتي که کودک تمايلي براي غذا خوردن ندارد هرگز او را مجبور به غذا خوردن نکنند و سعي کنند با تغيير مزه و نحوه طبخ، آن را مجدد به کودک بدهند و در صورتي که باز هم علاقه‌اي به خوردن آن غذا نشان نداد، چند روزي از دادن آن غذا صرف نظر کرده و مجدد به برنامه غذايي کودک اضافه کنند.

وی بیان داشت: هنگام غذا دادن به کودک با او به آرامش و محبت صحبت کنند تا زمان غذا خوردن براي کودک خوشايند باشد و خاطره خوشي از غذا خوردن در ذهن کودک ايجاد شود.

وی با اشاره به این که مقدار غذاي هر وعده کودک را با افزايش سن کودک بيشتر کنند، اظهار کرد: به‌مقدار غذايي که کودک مي خورد توجه کنند و براي هر کودک يک بشقاب جداگانه در نظر گرفته شود.

مسئول واحد بهبود تغذيه جامعه دانشكده علوم پزشكي نيشابور خاطرنشان کرد: والدین با افزايش سن کودک براي غذاخوردن به کودک استفلال بدهند و فقط مقدار و نحوه غذا خوردن کودک را نظارت و او را به خوردن ترغيب کنند. شورورزی تصریح کرد: به کودک اجازه دهند غذا خوردن را خودش تجربه کند حتي اگر مقداري غذا هنگام خوردن ريخته شود و يا دست و لباس‌هاي خود را کثيف کند.

وی با تاکید بر این که، از دادن تنقلات بي‌ارزش قبل از غذا و بين وعده‌ها به کودک خودداري کنند، افزود: اگر کودک به‌خصوص در دو سال اول زندگي که بدن او به سرعت در رشد است به خوردن هله‌هوله‌هايي که معمولا ارزش غذايي زيادي ندارند، عادت کند از مواد مغذي غذاهاي مختلف که براي رشد به آن نياز دارد محروم مي‌شود.

شورورزی افزود: هله‌هوله‌هايي مثل پفک و نوشابه فقط معده کودک را پر مي‌کنند و موجب احساس سيري مي‌شوند و در نتيجه کودک ديگر اشتهايي براي خوردن غذاهاي اصلي و مغذي ندارد.

وی در ادامه گفت: والدین کودک را به خوردن اين هله‌هوله‌ها عادت ندهند و از تنقلات مغذي و سنتي مثل نخودچي وکشمش، برگه ميوه‌ها، ميوه‌هاي فصل براي کودکان دو تا پنج سال خود استفاده کنند.

وی اظهار داشت: نکته مهم در تغذيه کودکان 3 تا 5 سال، دادن حداقل 5 وعده غذا شامل سه وعده کامل صبحانه، ناهار و شام و دو ميان وعده در ساعات 10 صبح و 5 بعد از ظهر و در نهايت يک ليوان شير قبل از خواب است.

شورورزی بیان داشت: غذاهايي مثل شير و بيسکويت، نان و خرما، نان و پنير، کيک، کلوچه‌ها، ميوه يا آب‌ميوه و يا انواع شربت‌هاي خانگي، انواع خشکبار مثل بادام، گردو، پسته، کشمش، برگه، توت خشک به‌عنوان ميان‌وعده براي کودکان بسيار مناسب هستند./عط

 

** برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود اینجا را کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.