رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در تلاش برای فرونشاندن خشم مردم افغانستان از کشتار غیرنظامیان افغان توسط یک نظامی آمریکایی گفت: این فاجعه را آنقدر جدی می‌گیرد که گویی آمریکایی‌ها کشته شده‌اند‌.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوباما افزود: قلب ما به دلیل از دست رفتن جان انسان‌های بی‌گناه شکسته است. کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه عصبانی کننده و غیرقابل قبول است.

باراک اوباما قول داد که عامل کشتار 16 غیرنظامی افغان را که بیشتر آنها زن و کودک هستند براساس قانون آمریکا با اشد مجازات روبرو خواهد شد.

وی گفت: آمریکا این کشتار را به نحوی جدی می‌داند که گویی شهروندان و کودکان امریکایی کشته شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: به پنتاگون اعلام کرده که در تحقیقات درباره این رخداد از هیچ تلاشی دریغ نکند.

اوباما در ادامه افزود: روز دوشنبه با "رایان کروکر" سفیر آمریکا در کابل و ژنرال "جان آلن" فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان دیدار و درباره استراتژی خروج مسئولانه از افغانستان، سرکوب القاعده و کمک به افغان‌ها برای تامین امنیت خود مذاکره کرده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: تردیدی نیست که ما با یک چالش متفاوت در افغانستان مواجه هستیم اما من مطمئن هستم که ما می‌توانیم به اهداف خود در افغانستان برسیم، از کشور خود حفاظت کنیم و به طور مسئولانه این جنگ را خاتمه دهیم.

وی گفت: نظامیان خارجی مستقر در افغانستان به طور مستمر در حال واگذاری مسئولیت های امنیتی خود به نیروهای افغان هستند تا نیروهای آمریکایی بتوانند خاک افغانستان را ترک کنند.

اوباما گفت: در حال حاضر طرح‌هایی برای خارج کردن 23 هزار سرباز آمریکایی از افغانستان تا پایان تابستان امسال وجود دارد.

پیشتر سفارت آمریکا در افغانستان ضمن هشدار در مورد خطر احساسات و اعتراضات ضدآمریکایی در روزهای آتی به ویژه در استانهای شرقی و جنوبی افغانستان از اتباع آمریکایی خواست که بیشتر احتیاط کنند.

در حالیکه لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا از احتمال مجازات اعدام برای عامل کشتار غیرنظامیان افغان در صورت گناهکار شناخته شدن خبر داده است، مقامات آمریکایی درخواست پارلمان افغانستان برای محاکمه علنی این سرباز در کابل را رد کرده‌اند.

این اولین تظاهرات از زمان انتشار خبر کشتار شانزده غیرنظامی افغان در روز یکشنبه است. یکی از نظامیان آمریکایی که گفته می شود دچار مشکلات روانی است مرتکب این قتل ها شده است. یکی دیگر از نشانه های خشم افغان ها از این کشتار این است که هیئت منصوب از سوی دولت افغانستان برای تحقیق درباره این حادثه مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت. در این حمله یک سرباز کشته شد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار