نوروز همراه با جراید؛

بايدها و نبايدهاي نوروزي براي افراد سالمند

نوروز ایامی است که مصرف بسیاری از شیرینی جات و آجیل ها افزایش می یابد لذا در این خصوص افراد سالمند باید به نکاتی توجه داشته باشند.

به گزارش سرویس علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، سالمندان باید به نکاتی در ایام نوروز برای سلامتی خود توجه کنند:
 

بايدها:
مصرف شيريني و شكلات و آجيل (خام و بي نمك) در حد معقول و متناسب با وضعيت جسمي و بيماري فرد سالمند
مصرف حداقل شش – 8 ليوان آب در روز
مصرف غذاهاي آبكي، مثل سوپ
مصرف نوشيدني هاي مفيد، مثل شير كم چرب، چاي كمرنگ، دوغ و ...
گنجاندن ميوه و سبزيجات تازه در برنامه روزانه
مصرف غذاهاي آب پز و كبابي
مصرف نان سبوسدار و غذات در برنامه غذايي روزانه
استفاده از چاشني هايي مثل سير، پياز و نعناع همراه غذا
مصرف كمتر برنج
مصرف گوشت سفيد (مرغ و ماهي)
انجام حركات نرمشي يا پياده روي دست كم روزي نيم ساعت و ترجيحا در هواي آزاد
در صورت امكان استفاده از پله به جاي آسانسور

نبايدها:
مصرف بيش از حد شيريني و شكلات
مصرف آجيل شور و بوداده در زمان نزديك به وعده هاي اصلي غذايي
مصرف مربا و شكر
خوردن غذاهاي برشته و سرخ شده
خوردن نمك و سس همراه غذا
بي تحركي و عدم فعاليت
مصرف گوشت هاي پرچرب
مصرف چربي هاي حيواني
خوردن غذاهاي آماده و كنسروي


*مصرف شيريني و شكلات
در ايام نوروز مصرف انواع شيريني و شكلات رايج است و افراط در اين زمينه باعث بروز مشكلات جدي براي سلامتي از جمله چاقي، ديابت (افزايش قند خون)، افزايش چربي خون و پوسيدگي دندان مي شود.
حفظ قند خون در محدوده طبيعي براي سالمندان حائز اهميت است، زيرا با مصرف زياد شيريني و شكلات، قند خون و ترشح هورمون انسولين به طور ناگهاني افزايش مي يابد و اين تغييرات ناگهاني در افراد سالمند منجر به ضعف شديد، لرز و بي حالي مي شود كه اگر نتوانند ضعف خود را بيان كنند، ممكن است تعادل خود را از دست د اده و به زمين بيفتند.

مسافرت:
در ايام نوروز به دليل مسافرت يا ديد و بازديدهاي طولاني، مصرف آب كمتر مي شود و از آنجا كه آب نقش بسيار مهمي در بدن افراد سالمند دارد، منجر به بروز مشكلاتي از قبيل كاهش دفع مواد زائد از كليه ها، يبوست، اختلال خواب و بي اشتهايي و حتي بي قراري مي گردد.

مصرف آجيل:

در ايام نوروز آجيل، آن هم از نوع شور و بوداده از جمله تنقلاتي است كه مصرف زيادي دارد، اگر چه مغزها و آجيل منبع خوب مواد معدني و پروتئين گياهي هستند، اما كالري بسيار زيادي هم دارند كه افراد در مصرف آن ها سلامتي را به خطر خواهد انداخت. از طرفي مصرف آجيل شور احتمال بالا رفتن فشار خون را در افراد سالمند افزايش مي دهد همچنين مصرف زياد آن، به خصوص نزديك به وعده هاي اصلي غذايي، اشتها را كاهش داده و منجر به دريافت ناكافي مواد غذايي لازم مي گردد.

تحرك بدني:
در ايام نوروز ورزش و تحرك بدني به دليل ديد و بازديدهاي مكرر و نشستن پاي برنامه هاي تلويزيوني به دست فراموشي سپرده مي شود و اين مي تواند منجر به افزايش وزن و چاقي، يبوست و تغييرات خلقي در فرد سالمند گردد، در عوض، استفاده از هواي پاك بهار و تابش نور مستقيم خورشيد براي سالمندان بسيار نشاط آور است و بايد از هر فرصتي براي فعاليت هاي جسماني بهره جست.

غذاي آماده:
در ايام نوروز مصرف غذاهاي آماده و كنسروي به دليل كمبود وقت براي تهيه غذا افزايش مي يابد و اين براي سلامت اعضاي خانواده، بويژه سالمندان مضر است، به طوري كه مي تواند باعث افزايش چربي خون و بروز مشكلات قلبي شود، با توجه به بايدها و نبايدها مي توان بدون نگراني از مشكلات احتمالي سلامت در آينده، اين ايام را با شادي سپري نمود./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.