فاکس نیوز: اذعان جان بولتون به بی تأثیر بودن تحریم ها علیه ایران

جان بولتون نماينده سابق آمريکا در سازمان ملل در ميزگرد فاکس نيوز تحريمها عليه ايران را بي تاثير ارزيابي کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران ؛ جان بولتون نماينده سابق آمريکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه با فاکس نیوز درباره تلاش ايران براي دور زدن اين تحريمها گفت براي حکومت ايران بسيار آسان است که تاثير پيامدهاي قطع ارتباط با سوئيفت را خنثي کند. البته قطع سوئيفت فقط به مردم عادي ايران و شرکتهاي کوچک که معاملات بين المللي انجام مي دهند ضربه مي زند اما حکومت ايران به راحتي مي تواند از بانکهايي که تحريم شده اند استفاده نکند. براي مثال هند که از تحريمهاي آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران تبعيت نمي کند، همچنان از ايران نفت مي خرد. هند پول نفت را با دلارهايي که به حسابي متعلق به ايران در بانک سوئيس، مي ريزد پرداخت مي کند. ايران از طريق همين حساب پول خريد کالا از ديگر کشورها مثلا خريد گندم از استراليا را پرداخت مي کند و جالب است که همه اين کارها از طريق سامانه سوئيفت انجام مي شود.

کارل لاري کارشناس موسسه مطالعاتي دورنماي نفت و ديدگاهها نیز درباره تاثير تحريم سازمان بين المللي ارتباطات بين بانکي (سوئيفت) عليه ايران بر قيمت نفت و گاز گفت هم اکنون اقتصاد جهان در حال خروج تدريجي از بحران است از اين رو شکوفايي اقتصاد انرژي بيشتر نياز دارد اما به جاي افزايش عرضه با کاهش عرضه نفت روبرو هستيم و اين فشار مضاعفي را بر بازار آورده و بهاي انرژي را بالا برده است. بايد توجه داشت که ادامه اين تحريمها و تنشها بهاي نفت را همچنان بالا خواهد برد و اگر صادرات نفت ايران به ميزان قابل توجهي کاهش يابد يا به کلي قطع شود شاهد وارد آمدن شوک بزرگي به بازار خواهيم بود و ممکن است بهاي نفت تا بشکه اي دويست دلار هم برسد و در نتيجه آن بهاي بنزين نيز در آمريکا به رکورد جديدي خواهد رسيد.

مجري فاکس نيوز گفت با وجود اين تحريمها ايران همچنان معاملات خود را انجام مي دهد اما اين تحريمها باعث شده است تا در داخل آمريکا بهاي بنزين و گازوئيل و مواد غذايي بيشتر شود. به نظر شما آيا اين تحريمها ارزش دارد ادامه بيابد؟
بولتون گفت: نفت در بازارهاي جهاني با دلار و نه روپيه هند خريد و فروش مي شود. ايران نفت خود را به هند مي فروشد و در مقابل آن دلار دريافت خواهد کرد و از اين دلار براي تامين ديگر کالاها از بازارهاي بين المللي استفاده خواهد کرد. بنابراين مي بينيم که آنها همچنان به ارزهاي معتبر بويژه دلار دسترسي دارند.

کارل لاري هم گفت اگر ايران نفت خود را صادر نکند بهاي نفت بالا مي رود و ايران با دور زدن تحريمها عملا پول بيشتري به بازارهاي مالي مي دهد. درست است که ما نمي خواهيم بهاي نفت بالا برود اما اين نتيجه طبيعي تحريمهاست./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار