دارویی با عوارض پرشمار؛

راكوتان را برای درمان آکنه بخوریم؟

داروي ايزو ترتينوئين با نام معروف راكوتان براي درمان آكنه به صورت بي رويه براي جلب رضايت بيماران تجويز مي شود درحاليكه اين دارو اگر به صورت خودسرانه مصرف شود مشكلات جدي ايجاد مي كند.

دكترمهدي خويي رييس انجمن دارو سازان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: متأسفانه يكي از داروهايي كه براي درمان آكنه به كارمي رود و امروز تجويزي بي مورد و زودهنگام آن رواج پيدا كرده داروي ايزوترتينوئين با نام معروف راكوتان است كه اگر به جا به كاربرده شود مي تواند تأثير خوبي داشته باشد ولي اگر نابجا مصرف شود مي تواند داروي خطرناكي محسوب شود.
وي با اشاره به عوارض اين دارو گفت: يكي از عوارض اين دارو اين است كه اگر دردوران بارداري مصرف شود باعث ناهنجاري هاي مادرزادي در جنين مي شود.
خويي با انتقاد به سياست وزارت بهداشت مبني بر جمع آوري فرم هاي دارويي راكوتان در داروخانه ها تصريح كرد: براساس سياست گذاري وزارت بهداشت در سال هاي گذشته اين دارو درمركز معيني توزيع مي شد و بيمار هر بار قبل از استفاده و قبل از اينكه بخواهد داروي خود را بگيرد بايد فرمي را پر مي كرد و در حقيقت وضعيت بيمار بايد مرتب ارزيابي مي شد اما به تازگي توزيع اين دارو عمومي شده و فرم ها نيز جمع آوري شده و اين را به عنوان يك اتفاق خوب درنظام سلامت نمي بينيم.
وي افزود: متأسفانه برخي از پزشكان براي جلب نظر بيمار و رسيدن سريع تر به نتيجه، اين دارو را در مرحله نخست درمان به كار مي برند در حاليكه راكوتان به عنوان يك داروي خط آخر درمان است و درمواردي كه ديگر امكان به كارگيري درمان هاي موجود نيست و با داروهاي موضعي ارزان مي توان نتيجه گرفت منطق پزشكي ايجاب مي كند كه سراغ داروهايي كه خواه ناخواه هزينه فراواني را برگردن بيمار تحميل ميكند نرويم.
رئيس انجمن داروسازان به مردم هشدار داد: تحت هيچ شرايط مصرف خود سرانه را توصيه نمي كنيم زيرا اين داروي خطرناكي است و بايد حتما تحت نظر پزشك متخصص پوست تجويز شود و بيمار مرتب توسط پزشك مورد ارزيابي قرار گيرد همچنين مصرف خودسرانه از داروخانه را نيز به هيچ وجه توصيه نمي كنيم./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام من 17سالمه چندساله کل بدنم جوش زده پیش متخصص رفتم خوب نشدن به نظر شما چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
hossein
۱۰:۳۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
سلام لطفا قيمت اين دارو رو بگين
آخرین اخبار