شل متهم به دست داشتن در جنایت های نیجریه

شرکت نفتی انگلیسی هلندی شل به مباشرت در جنایتهای نیجریه متهم شده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل شبکه تلویزیونی پرس تی وی، گروهی از مردم نیجریه می گویند آنها یا بستگانشان قربانیان شکنجه یا اعدام یا دیگر جنایتهای ضدبشری بوده اند که دولت نیجریه در گذشته مرتکب شده و شرکت شل نیز در آن مباشرت مستقیم داشته است و به همین دلیل از شرکت نفتی شل شکایت کرده اند.

سابقه این شکایت به فعالیتهای شل در منطقه اگونی نیجریه در دهه 1990 مربوط است. گفته می شود در آن زمان این شرکت بزرگ نفتی ، مهمات و تسلیحات را در اختیار پلیس نیجریه قرار می داد و نظامیان این کشور آفریقایی را با بالگردهای خودش برای کمک به عملیات نظامی به منظور سرکوب مردم منطقه اگونی جابجا می کرد.

شرکت شل به نقض قوانین بین المللی ، کمک به تجاوز به عنف به زنان این منطقه و اقدامات نژادپرستانه نیز در اگونی متهم است.

شرکت شل از دولت آمریکا درخواست کرده است در این زمینه وارد عمل شود و بگوید که نمی توان این شرکت چندملیتی را به علت جنایتهایی که دولت نیجریه در بیست و اندی سال پیش مرتکب شده است تحت پیگرد قانونی قرار داد.

اما مردم نیجریه می گویند باید عدالت اجرا شود. فعالان حقوق مدنی می گویند استفاده از سیاستهای دوگانه در این زمینه به هیچ وجه درست نیست و باید عدالت اجرا شود. آنها می گویند پرونده منطقه اگونی می تواند سنگ محکی جدی برای ارزیابی حقوق بین الملل باشد و اینکه آیا با موضوع حقوق بشر به صورت مساوی در همه کشورهای جهان برخورد می شود یا خیر.

گفتنی است، این پرونده در دادگاه عالی آمریکا نیز مطرح است. /ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار