مدیرکل ارشاد اسلامی مازندران خبر داد

ارسال 22 اثر به دبیرخانه نهمین سوگواره تعزیه مازندران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از ارسال 22 اثر به دبیرخانه نهمین سوگواره تعزیه مازندران به میزبانی شهرستان آمل خبر داد.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران،‌ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی بیان داشت: تاکنون 22 اثر به دبیرخانه نهمین سوگواره تعزیه مازندران که امسال به میزبانی آمل برگزار می‌شود، ارسال شده است.
وی تصریح کرد: از این تعداد 10 اثر از گروه‌های برتر تعزیه شهرهای مازندران برای اجرا در نهمین سوگواره تعزیه استان بوده که از 15 تا 22 دی ماه در حسینیه هدایت آمل برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: امسال برای نخستین بار دو گروه تعزیه از استان‌های گیلان و گلستان به صورت مهمان در سوگواره تعزیه مازندران به میزبانی آمل شرکت کردند تا زمینه منطقه‌ای شدن این سوگواره از سال آینده در سطح شمال کشور برگزار شود.
وی تجلیل از "خلیلی" پیشکسوت تعزیه مازندران، تجلیل از یادمان مرحوم "کیاسری" تعزیه‌خوان فقید استان و برپایی نمایشگاه عکس تعزیه و لوازم شبیه‌خوانی و برگزاری همایش آسیب‌شناسی تعزیه را از برنامه‌های جنبی این سوگواره بیان کرد.
ابراهیمی از رویکرد جدید دبیرخانه سوگواره تعزیه مازندران در آمل در فراخوان از تعزیه‌خوانان برتر این استان برای ارایه نسخه‌های خطی تعزیه به دبیرخانه سوگواره خبر داد و گفت: دبیرخانه سوگواره تعزیه مازندران قصد دارد با این اقدام آثار مکتوب این هنر ماندگار را نیز جمع‌آوری کند.
وی ادامه داد: در فراخوانی از علاقمندان برای شرکت در آسیب‌شناسی تعزیه در سطح مازندران خواسته شده آثارشان را تا سی‌ام ماه جاری به صورت علمی و کار پژوهشی به دبیرخانه سوگواره تعزیه مازندران در آمل ارسال کنند و به سه نفر برتر جوایز نفیسی نیز اهدا خواهد شد.
وی همچنین از تعزیه و تعزیه‌خوانی به عنوان آیین و هنرهای نمایشی خاص محرم که از نهضت بزرگ عاشورا الهام گرفته است، یاد کرد و ادامه داد: تعزیه زبانی عام دارد و در طول تاریخ توانسته است با بهره‌گیری از هنر، صحنه‌هایی از این واقعه را ترسیم کند و پیام‌های ماندگاری در اذهان جامعه ثبت کند.
وی یادآور شد: این هنر در استان مازندران همواره به عنوان یکی از عوامل پیوند معنوی نسل جدید با قیام سرخ حسینی مورد توجه قرار داشته است. /ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.