معاون بین الملل حوزه‌:

درصد حضور روحانیت شیعه در گفتمان‌های مهم جهانی، نزدیک به صفر است

حضور روحانیت شیعه در عرصه‌های بین المللی مانند همایش‌های بین المللی و نشست‌ها و گفتمان‌های مهم جهانی، نسبت به سایر رقبای مذهب شیعی و ادیان نزدیک به صفر است.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي مركز مديريت حوزه هاي علميه ، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی، معاون بین الملل حوزه‌ درمراسم اختتامیه نشست مشترک حوزه‌های علمیه استان‌ها كه با حضور معاونین و مدیران ستادی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت حضور حوزه در عرصه‌های بین المللی گفت: گرچه کنفرانس‌های بین المللی هر هفته در دنیا با موضوعات دینی و اسلامی برگزار می‌شود و مکتب تشیع در این موضوعات حرف‌های شنیدنی برای مردم دارد، اما با این وجود اما از علما و روحانیون شیعه هیچ خبری نیست.

وی افزود: درصد سهم فعالیت‌های تبلیغی خارج از کشور می‌بایست متناسب با جمعیت مخاطب جهانی باشد، ایران یک درصد جمعیت همه جهان است و اگر بخواهیم تناسب را رعایت کنیم باید صد برابر اقدامات داخلی در خارج از کشور به تبلیغ دین پرداخت اما حتی یک درصد در این عرصه گامی برداشته نشده است.

معاون بین الملل حوزه تصریح کرد: تعداد بسیار کمی از اساتید و فضلا می‌توانند در عرصه‌های بین المللی گام‌های موثری بردارند؛ بنابراین حوزه در این عرصه کوتاهی کرده است.

حجت الاسلام زماني اذعان داشت: حضور روحانیت شیعه در عرصه‌های بین المللی مانند همایش‌های بین المللی و نشست‌ها و گفتمان‌های مهم جهانی، نسبت به سایر رقبای مذهب شیعی و ادیان نزدیک به صفر است.

معاون بین الملل حوزه ادامه داد: دانشگاه‌های دنیا کرسی اسلام شناسی دارند ولی حوزه‌های علمیه حضور ندارند و دانشگاه‌های جهان مجبور می‌شوند از کشورهای دیگر استاد بگیرند، بنابراین مردم دنیا واقعاً اشتیاق دارند و استقبال می‌کنند و عرصه‌ها بسیار باز است و این حوزه است که کمبود نیرو دارد.

* فضای برای تبلیغ در عرصه‌های بین المللی باز است

معاون بین الملل حوزه‌های علمیه بیان داشت: عطش در دنیا بسیار وجود دارد و فضای باز برای فاضلان دین شناس و زبان دان بسیار مهیا است.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های صورت گرفته به منظور کاهش خلاهای بین المللی موجود در این معاونت اظهارداشت: معاونت بین الملل حوزه‌های علمیه 30 سال با تأخیر تاسیس شد ولی در بدو تاسیس با حضور 30 نفر از چهره‌های برجسته حوزوی و صاحب نظر در عرصه بین الملل، شورای راهبردی بین المللی حوزه‌های علمیه را تشکیل داد و اولین گام را به منظور طراحی نگاه جامع به عرصه بین الملل حوزه برداشت.

حجت الاسلام المسلمین زمانی، گام دوم فعالیت‌های این معاونت را هماهنگی با نهاد‌های فرهنگی همسو برای جلوگیری از اقدامات تکراری و بهره مندی از ظرفیت‌های آنها برشمرد.

وی با بیان اینکه در این معاونت برنامه‌های گسترده ای در عرصه بین المللی انجام داده به برخی تفاهم نامه‌های امضا شده میان این معاونت و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی اشاره کرد و گفت: امضای تفاهم نامه با وزارت علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات و امضای ده تفاهم نامه دیگر با ده موسسه در طول یک سال، آمار خوبی از فعالیت‌های این معاونت در همکاری با نهادهای هم سو می‌باشد.

معاون بین الملل حوزه‌ تاکید کرد:ايجاد عرصه‌های همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مختلف از دیگر اقدامات این معاونت است که از سوی اداره کل ارتباطات خارجی صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل اظهارداشت: این اداره کل در چند بخش اروپا، آمریکا، آسیا، مناطق عربی، شبه قاره و آسیای شرقی فعالیت‌های گسترده ای انجام می‌دهد.

وی افزود: در کنار این اداره کل، اداره کل ارتباطات کشوری با سه اداره ارتباطات حوزوی، مطالعات بنیادین بین المللی و طرح و برنامه ریزی و نظارت به ارتباطات داخلی می‌پردازند.

معاون بین الملل حوزه گفت: اداره ارتباطات حوزوی وظیفه ارتباط با نهادهای همسوی حوزوی و پیدا کردن ظرفیت‌های حوزویان در عرصه بین المللی را بر عهده دارد.

* نهضت یادگیری زبان‌های خارجی را راه‌اندازی می‌کنیم

وی ادامه داد: اداره کل پشتیبانی از دیگر بخش‌های این معاونت است که برگزاری همایش‌ها را بر عهده دارد و یکی دیگر از کارهای مهم این اداره برگزاری دوره‌های آموزشی برای تربیت مبلغان بین المللی است چون حوزه‌های علمیه فضلای ارزشمند و غنی ترین مکتب را در اختیار دارند ولی با زبان‌های خارجی آشنایی ندارند و باید این خلا و طلسم را بشکنیم.

حجت الاسلام المسلمین زمانی در پایان خاطرنشان کرد: نهضت زبان آموزی در قم را راه اندازی می‌کنیم و این نهضت باید در استان‌های دیگر نیز دایر شود./خ2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار