خلخال سرزمین چشمه و آبشار+ عکس

شهرستان خلخال به دليل موقعيت جغرافيايي ويژه خود نقطه اتصال و پيوند گردشگري و تاريخ کهن گيلان و آذربايجان محسوب مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شهرستان خلخال به دليل موقعيت جغرافيايي ويژه خود نقطه اتصال و پيوند گردشگري و تاريخ کهن گيلان و آذربايجان محسوب مي شود.

يکي از مهمترين آثار گردشگري خلخال روستاي گردشگري "کزج" است.

به علت نزديکي اين روستا به ماسوله و شباهت زياد بافت اين 2 روستا و بر اساس نظر کارشناسان معماري تاريخي، اهالي روستاي گردشگري ماسوله از سکنه اين روستا هستند که در گذشته هاي دور به علت کوچ مردم اين روستا و استفاده از منطقه ماسوله به عنوان ييلاق، ‌بخشي از جمعيت روستاي کزج در آن منطقه ساکن شده و روستاي ماسوله را به روش روستاي کزج بوجود آورده اند.

حمام نصر خلخال، با قدمتي بيش از150 سال ، "شهر حامامي" با 800 سال قدمت و حمام بازار متعلق به دوره صفويه ازجمله آثار تاريخي خلخال است که همه ساله مورد بازديد هزاران گردشگر است.

آبگرم خلخال در 22 کيلومتري شمال باختري هروآباد و به فاصله 96 کيلومتري ميانه از دل زمين خارج مي شود. اطراف چشمه را سنگ آهکي و آذرين از نوع آندزيت پورفيزيک پوشانده است.

آبگرم خلخال از دسته آبهاي بيکربناته سديک گرم و گازدار است که در درمان بيماريهاي مفصلي، روماتيسم و عصبي موثر است.

آبگرم گرمخانه در روستاي گرمخانه و حدود 18 کيلومتري جنوب غربي خلخال، چندين چشمه آبگرم معدني وجود دارد که درجه حرارت آنها از 30 تا 50 درجه سانتيگراد متغير است.

آبشار "نره گر" در روستاي "اسبو" از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال و آبشار و چشمه آق بلاغ در محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ که مهمترين زيستگاه حيات وحش در استان اردبيل است، چشمه فنارود در جنوب شرقي روستاي خوجين در دامنه کوه چهل خاني و مالان خوجين، تفرجگاه اندبيل که بيشتر به چشمه مير عديل معروف است در پنج کيلومتري شرق مرکز شهرستان خلخال، جنگلهاي بلوط و بوته‌هاي تمشک که به صورت متراکم در شمال روستاي اندبيل گسترده شده‌اند از جلوه‌هاي بسيار زيباي طبيعي منطقه خلخال به شمارمي روند.

چشمه ازناو در جنوب شهر خلخال و در فاصله پنج کيلومتري از آن و در نزديکي جاده اسالم قرار دارد و شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغهاي مفرح بوده و همه ساله پذيراي خيل عظيمي از گردشگران است.

بلندترين نقطه اين منطقه قله ازناو است که ارتفاعي حدود 2350 متر از سطح دريا دارد که از پاي اين قله و در شمال شرقي آن چشمه آب خارج مي شود که به چشمه ازناو شهرت دارد.

وجود اين چشمه و ظرفيت آبدهي بالا و دائمي آن در طول سال باعث پديد آمدن باغهاي مفرح در امتداد آن شده است.

به سبب وجود پنج غار طبيعي بزرگ و کوچک در سازه هاي آهکي، شرايط زيستگاهي بسيار مناسبي در اين منطقه براي زندگي انواع حيوانات و پرندگان وحشي از جمله کل و بز وحشي و کبک و ... بوجود آمده که منطقه را به مکان گردشگري تبديل مي کند.

زبان مردم بخش مرکزي و عمده روستاهاي اين شهرستان ترکي آذربايجاني بوده در برخي از روستاها و بخشها، زبانهاي تاتي، تالشي و کردي نيز رواج دارد./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
الهام
۰۱:۵۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
واقعا همه ى زيبايى هاى طبيعت خدا به خلخال ختم مي شود...
Iran, Islamic Republic of
حسین
۰۸:۴۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
خلخال خیلی زیباست
Iran, Islamic Republic of
ناشنا
۲۰:۴۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
چقدر خوب
آخرین اخبار