تپه حسنلو گنجینه تمدن 8000 ساله ایران+ عکس

تپه باستاني حسنلو به همراه مهمترين اثر مکشوفه آن يعني جام زرين حسنلو با قدمتي بيش از هشت هزار سال قبل از ميلاد مسيح در نقده در آذربايجان غربي نمادي از تاريخ کهن ايران اسلامي است که پذيراي استقبال از مسافران نوروزي است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين تپه باستاني در ميان جلگه ‌اي سرسبز و خرم که به نام سلدوز معروف است در کنار دهکده ‌اي به همين نام قرار دارد.

دهکده حسنلو را چند روستاي ديگر مانند نگيني در بر گرفته‌اند و گويا هنگام آبادي حسنلو و تمدن عظيمش تمدن‌هاي ديگري نيز با اين تپه در ارتباط بوده است.

وجود تپه‌هاي باستاني ديگر حکايت از اين دارد که اقوام ساکن در حسنلو با اقوام ساکن در تپه‌هاي اطرافش از يک تيره بوده و با هم داد و ستد داشته‌اند که از جمله اين تپه‌ها مي‌توان به تپه باستاني پسدلي، حاج فيروز ، تابيه، عقرب تپه، تپه کوييک، ميرآباد، ساخسي تپه، نظام آباد و محمدشاه که به فاصله‌هاي مختلف از يکديگر و به فاصله دو کيلومتر تا شعاع 15 کيلومتر از تپه حسنلو قرار گرفته‌اند نام برد .
تپه حسنلو تپه بزرگ و مدوري به قطر تقريبي 285 تا 250 متر و ارتفاع 20 متر از سطح رودخانه گدار است ، اين تپه بين دو دهکده امين‌لو و حسنلو از طرف مغرب و مشرق قرار گرفته ‌است.

ساکنان اوليه تپه حسنلو احتمالا قوم مناعي بوده‌اند که تمدن بس وسيع و درخشاني از خود به يادگار گذاشته‌اند و از اشياي مکشوفه در اين تپه چنين به نظر مي‌رسد که آثار مفرغي آنها کاملا قابل مقايسه با آثار مفرغي لرستان يعني قوم کاسي است و شايد قرابتي بين اين دو قوم موجود باشد .

از قوم مناعي و محل سکونت آنها که سرزمين‌هاي جنوبي درياچه اروميه بوده، يادي در تورات شده و قوم مناعي را قوم مان هم گفته‌اند./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.