استاد روابط بين الملل دانشگاه آمريکا تاکيد کرد: آمريکا و روسيه درباره نحوه برخورد با پرونده هسته اي ايران اختلاف نظر دارند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم، "ادموند غريب" گفت: روسيه و آمريکا درباره مقابله با دستيابي گروه هاي تروريستي به مواد اتمي و قاچاق اين مواد ديدگاهي مشترک دارند، اما مسائل ديگر نيز وجود دارد که دو کشور درباره آن اختلاف نظر دارند، مثلاً امريکا و روسيه در خصوص سامانه سپر موشکي و پرونده ايران، سوريه و کره شمالي با يکديگر اختلاف نظر دارند.

وي افزود: در دو هفته گذشته ما شاهد آن بوديم که آمريکا و غرب به نوعي از مواضع تند خود در قبال سوريه عقب نشيني کرده و بر چند نکته از جمله از سرگيري گفتگوها، اتفاق نظر پيدا کردند و از اين رو به نوعي ميان موضع کشورهاي غربي و روسيه و چين توافق نظر  ايجاد شده است و به همين سبب نيز اين کشورها از ماموريت کوفي عنان دبير کل سابق سازمان ملل متحد حمايت کردند.

"ادموند غريب" تصريح کرد: آنچه از مسئولان آمريکايي در مورد پرونده ايران و تا حدي در مورد کره شمالي شنيده مي شود، نشانگر نوعي تفاهم ميان سران آمريکا و روسيه در خصوص اين مسائل است اما همانگونه که مسوولان آمريکايي بيان کرده اند همچنان احساس نياز مي شود که برخي از نقاط اختلافي ميان دو کشور در خصوص اين مسائل برطرف شود و اين به معناي آن است که همچنان در مورد چگونگي برخورد با اين پرونده هاي مهم و حساس ميان دو کشور اختلاف نظر وجود دارد، در عين حال رئيس جمهور روسيه تلاش کرده است با بيان اينکه روابط ميان روسيه و آمريکا از آنچه قبلاً بوده است بهتر شده ديدگاهي مثبت تر از خود نشان دهد.

وي در ادامه تاکيد کرد: با توجه به اين مطالب مي توان گفت که حداقل برخي تفاهم ها ميان دو کشور وجود دارد اما همچنان اختلاف هايي نيز ديده مي شود و تصور مي کنم که طي روزها و هفته هاي آينده اختلافاتي بيشتري نيز مشاهده شود.

استاد روابط بين الملل دانشگاه آمريکا در پايان گفت: مساله سپر دفاع موشکي يکي از موارد اصلي اختلاف ميان غرب و روسيه است. همچنين گسترش ناتو به شرق اروپا نيز موجب نگراني روسيه شده است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار