تاريخچه موزه زمان؛

تاريخ جهان در گذر از زمان+ تصاوير

موزه زمان اولين موزه زمان سنجي در ايران است كه در سال 1387 با تلاش موسسه فرهنگي موزه هاي بنياد مستضعفان فعاليت خود را در ارتباط با نمايش سير تكاملي ابزاهاي زمان سنجي آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران، موزه زمان اولين موزه زمان سنجي در ايران است كه در سال 1387 با تلاش موسسه فرهنگي موزه هاي بنياد مستضعفان فعاليت خود را در ارتباط با نمايش سير تكاملي ابزاهاي زمان سنجي آغاز كرد.

موزه زمان به لحاظ ساعت هاي موجود به سه بخش ساعت ابتدايي، مكانيكي وزنه اي، و كودكي و نيز ساعت هاي جيبي و مچي تقسيم مي شود.

موزه زمان با عنوان تماشاگه زمان در شمال تهران قرار دارد.

در بخش نماي باز موزه ماكت هايي از ساعت هاي ابتدايي كه مردم از آن استفاده مي كردند مثل ساعت هاي آفتابي، شمعي، شني، آبي قرار داده شده است.

ساعت هاي شني كه با خالي شدن شن به فضاي خالي زمان مشخص مي‌شد، ساعت هاي آبي نيز با مكيدن خطرات آب از يك مخزن به مخزني ديگر ساعت هاي شمعي نيز با سوختن شمع زمان محاسبه مي شد.

در بين ماكت هايي كه در فضاي مجموعه قرار دارد ساعتي با عنوان ساعت قايق اژدها ديده مي شود.

ساعت قايق اژدها كه در قسمت مياني قايق شمعي به صورت خوابيده قرار دارد و در راستاي قايق وزنه هايي توسط يكسري ريسمان از قايق آويزان بوده كه با سوختن شمع و نزديك شدن شعله آن به هر ريسمان باعث سوختن هر ريسمان كه در فواصل مساوي قرار داشتند مي شد.

پس از ماكت هايي از ساعت هاي ابتدايي كه وارد موزه زمان مي‌شويم طبقه اول موزه به نمايش ساعت هاي مكانيكي و وزنه اي و نيز ديواري اختصاص دارد.

در اين طبقه مي‌توانيم ساعت هاي باشكوهي كه مربوط به دوره هاي مختلف است را مشاهده كرد.

در طبقه دوم نيز مجموعه‌اي از نفيس ترين ساعت هاي جيبي و مچي و نيز تقويم هايي كه روزهاي مختلف به شيوه گذشتگان در آن طراحي شده به نمايش گذاشته شده است.

در اين طبقه قطب نما و نيز قبله نماهاي قديمي قرار داده شده است.

در طبقه دوم مي‌توانيم اولين ساعت هاي مچي و جيبي را مشاهده كنيم.

يكي از جالب ترين ساعت هاي اين طبقه ساعت خلبانان بوده است در حقيقت نمونه اي از اولين ساعت هاي خلبانان بوده است.

در بين ساعت هاي مچي ساعت هايي كه با سنگ هاي قيمتي مانند برليان، ياقوت، تزئين شده است ديده مي شود.

در اين طبقه ساعتي كه با روكش طلا است و جزء ساعت هاي جيبي اوليه محسوب مي شود چشم هر بيننده اي را به خود جلب مي كند.

در موزه زمان عكس هايي از اولين ساعت سازان جهان نيز بر روي ديوار مي‌توانيم مشاهده كنيم.

اولين نوع ساعت ها كه به ايران وارد شدند نيز در اين موزه به نمايش گذاشته شده است.

نكته جالب در موزه زمان نمايش اولين دستگاه شيفت زني كه مربوط به حدود بيش از هشتاد سال پيش است نيز به نمايش گذاشته شده است.

اولين ابزار و ادوات مربوط به ساخت و تعمير ساعت ها نيز در اين موزه به نمايش گذاشته شده است.

در موزه زمان مي‌توانيم سير تحول و تكامل زمان را به وسيله ساعت مشاهده كنيم و با مرور ساعت هاي به نمايش گذاشته شده مي‌توانيم اهميت و نياز مردم را از گذشته تا به امروز در ارتباط با زمان دريابيم.

وقتي وارد موزه زمان كه واقعه در خيابان زعفرانيه تهران است مي‌شويم عليرغم آنكه با چند نوع ساعت روبرو مي‌شويم كه مرتبا زمان را نشان مي‌دهند گذشت زمان را فراموش خواهيم كرد.

در كنار اين ساعت هاي بي نظير از محوطه موزه نيز كه تركيبي از يك ساختمان كاملا ايراني با معماري ايراني - اسلامي است با گچبري هاي بسيار زيبا با رنگ هاي سفيد و لاجوردي حس عجيبي را برايمان ايجاد مي‌كند.

اگر گذرتان به موزه زمان يا همان تماشاگه زمان بيفتد قطعا ساعت ها بدون آنكه به ساعت مچي تان نگاه كنيد تا گذشت زمان را و اينكه چقدر زمان داريد را متوجه شويد به مرور ساعتهاي قديمي كه هر يك تاريخي را به دنبال دارند نگاه خواهيد كرد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار