لبد كوهرنگ؛ روستایی كه ناپدید شد

شهركرد- به طور معمول در گمانه زنی های باستان شناسی و باستان شناختی هنگامی كه كاوشگران به روستا یا شهری مدفون شده در تاریخ می رسند، با جمع آوری اشیاء و اجساد نوع مدفون شدن نقطه باستانی را بازسازی می كنند.

باشگاه خبرنگاران ،اما در عصر معاصر و در دوران مدرن، روستای لبد در شهرستان كوهرنگ به یكباره ناپدید شد و زیر هزاران هزار خروار خاك در یك چشم به هم زدن برای همیشه تاریخ مدفون شد.

رانش زمین در نوروز بیش از چهارده سال پیش در كوهرنگ چهارمحال وبختیاری یك روستا را برای همیشه بلعید و نشان داد انسان خاكی در برابر طبیعت همچنان ضعیف است.

انگار همین دیروز بود كه در شهرستان كوهرنگ طبیعت خروشید و52 نفر از مردم روستای آبكار لبد را در یك شب بهاری در خاك فرو برد و زنان و مردان این روستا را در یك چشم برهم زدن در خواب ابدی فرو برد و اجساد آنان را در زیر هزاران هزار خروار خاك ناپدید كرد.

گل های بهار در كوهرنگ تازه جوانه زده بودند و بلبلان بر شاخه ساران ترانه می خوانند و مینی بوس از شهركرد عازم كوهرنگ بود و حبیب در فكر این بود كه وقتی به خانه رسید چگونه نوروز را به پدر و مادرش تبریك بگوید.

حبیب چند روزی مرخصی گرفته بود و برای خواهران كوچك خویش از شهر سوغات خریده بود تا به عنوان عیدانه ای به آنها داده باشد و در این اندیشه بود كه در ایام چند روز مرخصی خود و تعطیلات نوروزی كمك حال پدر پیر خود باشد و گوسفندها را برای چرا به دامنه لبد ببرد.

خودرو كم كم به روستای محل سكونت خانواده حبیب نزدیك می شد و خستگی جاده های پیچ در پیچ و گردنه های دور را حبیب به شوق دیدار به فراموشی می سپرد كه صدای راننده حبیب را به خود آورد.

حبیب نزدیكی های روستا پیاده شد و ساك بزرگ سفر را روی شانه انداخت تا بقیه راه را تا مقصد نهایی كه منزل پدری اش بود با پای پیاده طی كند، هرچه كه می دانست لباس هایش گلی خواهد شد.

باد صبحگاهان بهاری گونه های حبیب را نوازش می داد و حبیب سرشار از حس دیدار پدر و مادر خانواده در خود گم شده بود، كه صدای شیون های بلند در دل دره ها طنین انداز شد و حبیب مات و مبهوت خشكش زد و از هوش رفت.

روستای آبكار لبد در فروردین ماه سال 1377 دریك شب بارانی بهار زیرآوار كوه برای همیشه مدفون شد و هرگز كسی از ساكنان مانده در خانه های آن روستا خبر دار نشد.

در آن حادثه تاریخی 52نفر از اهالی روستای لبد شهرستان كوهرنگ در زیر هزاران هزار تن خاك مدفون شدند و تنها از كل اهالی این روستا 13نفر كه در آن شب در روستا نبودند زنده ماندند و حادثه ریزش و رانش كوه و مدفون شدن روستا ی لبد نیز از طریق روستاهای اطراف اعلام شد.

در سال 71 برای اهالی روستای لبد یك سایت و شهرك برای اسكان در نظرگرفته شده بود كه آنان اسكان در این شهرك نپذیرفتند.

زمین لغزش یا رانش زمین، اژدهایی خفته و خاموش در دل خاك است كه به یك چشم به هم زدن درست مثل زلزله بیدار می شود و هم چیز را ویران می كند و حتی رد پایی از خود به جایی نخواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا، پدیده زمین لغزش براثر دخالت های مستقیم انسان و تاثیرگذاری بر فعل و انفعالات زمین رخ می دهد و اثرات بسیار جبران ناپذیری را نیز برجای خواهد داشت.

زمین لغزش به حركت توده ای مواد تشكیل دهنده زمین از یك شیب به سمت پایین اطلاق می شود كه به ناپایداری شیب نیز معروف است و عمده زمین لغزشها نیز درحاشیه راهها و مناطق شیب دار رخ می دهد.

میزان خسارات ناشی از وقوع زمین لغزش در ایران بیش از 127 هزار میلیارد ریال است و این میزان خسارات با ثبت چهار هزار و 900 مورد انواع زمین لغزش در مناطق مختلف كشور رخ داده و وقوع زمین لغزش در كشور سالانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم 500 میلیارد ریال خسارت وارد می كند.

در لبد شهرستان كوهرنگ همه سال در نوروز دو تا سه نفر از بازماندگان آن حادثه شوم، به نزدیكی روستا می آیند و در آستانه كوه یاد فراموش شدگان لبد را برای همیشه گرامی می دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار