نوروز همراه با جرايد؛

كمردرد ديگر كافيست

وقتي كه به بيماري‌ها و ناراحتي‌هاي رايج در ميان مردم فكر مي‌كنيد، احتمالا كمردرد را يكي از آنها تلقي نمي‌كنيد، اما كمردرد نيز يكي از دردها و ناراحتي‌هاي شايع در ميان مردم است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ كمردرد را نمي‌توان يك ناراحتي و مشكل جديد قلمداد كرد و اجداد ما نيز دچار آن مي‌شدند، اما ظاهرا تعداد افرادي كه از كمردرد رنج مي‌برند اين روزها بيشتر شده است، مخصوصا دردي كه در قسمت پايين كمر مي‌پيچد اين روزها بيشتر شده است، علت افزايش اين درد ميان مردم هنوز نامشخص است، اما متخصصان مي‌گويند كه چاقي و كمبود تحرك فيزيكي نقش مهمي را در اين زمينه ايفا مي‌كند. اين دردها خيلي سخت درمان مي‌شوند و هر چند وقت يكبار گريبانگير فرد مي‌شوند. اضافه وزن و حمل چربي بيشتر باعث ايجاد فشار بيشتر روي مفاصل و عضلات مي‌شود و حركت نداشتن به اندازه كافي نيز باعث سخت‌تر شدن و افزايش فشار در اين نقاط مي‌شود. برخي از انواع كمردردها بسيار تيز هستند و به طور ناگهاني بروز مي‌كنند، مثل وقتي كه مبل سنگيني را تكان مي‌دهيد و يا ورزش سنگين انجام مي‌دهيد، اما اغلب كمردردها ناشي از عادات هر روزي ما هستند كه به آنها بي‌اهميت هستيم و رفته‌رفته بزرگ‌تر و حادتر مي‌شوند.

 

بدنتان را از كمر خم نكنيد

اكثر ما عادت داريم كه به هنگام برداشتن يا گذاشتن چيزي تا جايي‌كه ممكن است كمرمان را خم كنيم و به آن حالت قوسي شكل بدهيم، اما بهتر است كه هر چه زودتر اين عادت را ترك كنيم و به جاي آنكه خود را از كمر خم كنيم، از طرف كفل‌ها خم شويم تا به نخاع و مهره‌هاي كمر فشار وارد نشود. يعني به هنگام برداشتن چيزي تا جايي‌كه ممكن است كمرمان را صاف نگه‌داريم و از باسن خودمان را به سمت پايين نزديك كنيم.

 

گياهان دارويي چيني

وقتي كه از داروهاي شيميايي نتيجه نمي‌گيريد بهتر است داروهاي سنتي چيني را نيز امتحان كنيد. برخي از اين گياهان دارويي عبارتند از گان كائو، كوشِن و لنيگ‌زي.

افرادي كه به هنگام آلرژي دچار تب يونجه مي‌شوند و يا اينكه از آلرژي Rhinitis رنج مي‌برند با اين گياهان دارويي، تا حدود زيادي درمان مي‌شوند. در حال حاضر سه گروه پزشكي مشغول بررسي تأثيرات اين گياهان در درمان آلرژي‌ها هستند.

از كفش‌هاي مناسب استفاده كنيد

براي استفاده روزمره بهتر است از كفش‌هاي پاشنه كوتاه و پهن استفاده كنيد (پاشنه كفش‌تان از 3 سانتيمتر بلندتر نباشد). پاشنه‌هاي بلند باعث ايجاد كمردرد مي‌شوند. فقط در مهماني‌هاي خاص از كفش‌هاي پاشنه بلند استفاده كنيد. بهترين كفش‌ها براي پاها آنهايي هستند كه از داخل قوس مربوط به قسمت مياني كف پا را دارند.

كمردرد ديگر بس است!

دلايل بسياري مي‌توانند ايجاد ناراحتي و درد در كمر كنند، مثل به حالت خميده نشستن روي صندلي براي مدت زمان طولاني و يا حتي استفاده از كفش‌هايي كه نامناسب و غير طبي هستند.

كمردرد را مي‌توان به راحتي با ترك برخي عادات ريز و درشت روزمره از بين برد و يا از آن جلوگيري كرد.

حالت درست نشستن را ياد بگيريد

حالت شما به هنگام نشستن نبايد سيخ باشد، چرا كه به قسمت پاييني كمر فشار وارد مي‌شود. بهترين حالت شما به هنگام نشستن به گونه‌اي است كه كمر حالت قوسي شكل خود را حفظ كند. يعني پايين كمر قوس داشته باشد، ولي بالاي آن صاف باشد.

به جاي آنكه يكجا بنشينيد و مرتبا از طريق پيغام و Email با دوستان‌تان ارتباط برقرار كنيد، از جا برخيزيد و كمي راه برويد و سري به دوستان‌تان بزنيد. نشستن به يك حالت و فرم براي مدت زمان طولاني در طول روز، بدترين كاري است كه مي‌توانيد براي فشار وارد كردن به كمر انجام دهيد، لذا هر چند ساعت يكبار از جا برخيزيد، راه برويد، كمي نرمش كنيد و وزن خود را نه فقط روي كمر و نه فقط روي پاها، بلكه روي تمام بدن‌تان پخش كنيد. معمولا كمردرد به طور خود به خود برطرف مي‌شود.

90 درصد از افرادي كه به كمر درد مبتلا مي‌شوند طي 4 تا 6 هفته بعد بدون آنكه كاري انجام داده باشند، بهبودي مي‌يابند، اما به هر حال تمام اين افراد مي‌خواهند كه اين مدت را درد نكشند و خيلي سريع‌تر از درد خلاصي يابند. آنها به سراغ روش‌هاي درماني بسياري مي‌روند از روش‌هاي درماني خانگي گرفته تا انواع داروها، اما بهتر است كه در هنگام ابتلا به كمردردهاي مزمن حتما سري به پزشك بزنيد و از او كمك بگيريد.

اگر طي 48 تا 72 ساعت پيش دچار كمردرد شده‌ايد، ابتدا كمپرس سرد را درون حوله‌اي بپيچيد و هر از چند گاهي 20 دقيقه آن ‌را روي محل درد بگذاريد تا تورم و التهابات آن كاهش يابد. اگر دردتان مزمن است از چسب درد استفاده كنيد و آن ‌را روي محل درد بچسبانيد تا درد عضلات كمرتان كاهش يابد.

اگر دردتان متوسط است، ولي مدت 5 تا10 روز است كه باعث آزارتان شده است، زير نظر پزشك از داروهاي ضد التهابي استفاده كنيد. اگر دردتان شديد است سعي كنيد تحرك كمتري داشته باشيد. ممكن است پزشك‌تان مصرف داروي شُل كننده عضلات را به شما تجويز كند.

اگر درد باعث سفت شدن و گرفتگي عضلات شما شده است به سراغ ماساژ دادن كمر و عضلات اين بخش نرويد، چرا كه نتيجه‌اي نخواهيد گرفت، حتما سري به پزشك بزنيد.

اگر درد شما بيش از 4 هفته طول كشيده است، بهتر است از فيزيك درماني استفاده كنيد. متخصصين فيزيوتراپي با استفاده از برخي تكنيك‌ها مي‌توانند به شما كمك كنند تا دردتان تسكين يابد. بعد از جلسات فيزيوتراپي، لازم است برخي تمرين‌ها را نيز انجام دهيد.

فيزيوتراپ شما با استفاده از دست‌هايش برخي حركات كششي و فشاري را روي نخاع و ستون فقرات شما و هيمن‌طور بازوها و پاها اعمال مي‌كند. اگر به هنگام انجام اينكار برخي صداها را از نواحي مربوطه شنيديد، تعجب نكنيد. طي تحقيقاتي كه روي 638 بيمار مبتلا به كمردرد مزمن انجام شده است، دريافته‌اند كه اثر 10 جلسه فيزيوتراپي به مراتب بهتر از استفاده از داروهاي مختلف در اين زمينه است. انجام برخي حركات خاص نيز به كاهش فشار روي كمر كمك مي‌كند.

وزن كيف

يك كيف زنانه كه در آن وسايل يك كودك 15 ماهه نيز جاي دارد، وزنه سنگيني است كه به شانه‌ها، گردن و كمرش آسيب مي‌رساند.

وزن كيفي كه استفاده مي‌كنيد به همراه وسايل و لوازم داخل آن نبايد بيش از 10 درصد از وزن بدن‌تان باشد. در ضمن مدل كيف نيز در اين زمينه تاثيرگذار است، مثلا از كيف‌هايي استفاده كنيد كه بند نسبتا كوتاهي دارند، تا درست زير بازويتان قرار بگيرند و وزن كيف بيشتر از هر حالت ديگري به بدن‌تان نزديك باشد.

سپس با آرنج‌ كيف را به سمت پشت خود هل بدهيد، يعني وزن كيف به ستون فقرات شما نزديك باشد و فشار كمتري به اين قسمت وارد شود.

درست بخوابيد

در طول شب، بدن‌تان سعي مي‌كند خود را از كش و قوس‌هاي روزانه خلاص كند. ستون فقرات در حالت صاف قرار مي‌گيرد.

پس بهتر است كه به پشت بخوابيد، زانوها‌ي‌تان را كمي خم كنيد. بازوهاي‌تان را به اندازه زاويه
90 درجه خم كنيد، طوري كه بتوانيد روي آرنج‌هاي‌تان از جا بلند شويد.

30 ثانيه در اين موقعيت بمانيد. بعد خود را شل كنيد و دوباره دراز بكشيد. اگر نمي‌توانيد در حالت دراز كشيده به پشت بخوابيد، مي‌توانيد به پهلو بخوابيد و يك بالش بين پاهاي‌تان بگذاريد تا به ستون فقرات‌تان فشار وارد نشود.

نحوه برداشتن صحيح وسايل

سعي كنيد وسايل‌تان را در ارتفاع بسيار پايين قرار ندهيد تا مجبور نباشيد خم شويد.

براي آنكه به كمرتان فشار كمتري وارد شود سعي كنيد وسايل مورد نياز خود را كه هر روز بيشتر با آنها سر و كار داريد، دم دست نگهداري كنيد تا مجبور نباشيد بيش از حد خم شويد و به كمرتان فشار وارد شود. بهتر است كه اين وسايل در راستاي كمر و شانه‌هايتان باشند. به هنگام خم شدن و برداشتن چيزي كه روي زمين است سعي كنيد زانوهاي‌تان را خم كنيد نه اينكه به كمرتان قوس بيشتري بدهيد.

پياده روي كنيد

بهتر است كه بعدازظهرها به مدت 10 دقيقه يك پياده‌روي نرم و سبك‌بال داشته باشيد. حركات شما به هنگام راه رفتن نرم و روان باشد. به هنگام پياده‌روي كردن اصرار نداشته باشيد كه سفت و محكم راه برويد. صاف بايستيد و سپس وزن‌تان را روي پاي چپ خود بيندازيد. زانوي راست خود را كمي بالا ببريد و يك قدم به سمت جلو برداريد و بعد لحظه‌اي كوتاه به پايتان استراحت دهيد. كمي با پاشنه پاي چپ به زمين فشار بياوريد و پاي راست خود را آرام روي زمين بگذاريد. ابتدا پاشنه پا را زمين بگذاريد و زانو را كمي خم كنيد. حالا وزن بدن‌تان را روي پاي راست پياده كنيد و همان كار را دوباره تكرار كنيد و يك قدم ديگر به جلو برداريد. اين شيوه راه رفتن باعث نرم شدن و آرامش عضلات مي‌شود

وقتي كه خيلي ريلكس و آرام روي كاناپه دراز كشيده‌ايد و تلويزيون تماشا مي‌كنيد، سعي كنيد به پهلو بخوابيد و بدن‌تان به حالت كشيده باشد. يك بالش زير سرتان بگذاريد. لگن به سمت جلو باشد و زانوها حدود 120 درجه خم شوند، البته در حالت «زيگزاگ». بعد از 10 تا 15 دقيقه جهت خود را تغيير دهيد./ح

منبع ماهنامه دنياي زنان
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار